Förslag på QRP-station önskas

SM0DFM

New Member
Jag har visserligen haft licens sedan 1963 men knappt varit aktiv på senare år. Skulle vilja komma igång igen lite smått men behöver tips på grejer, eftersom jag inte följt med i den tekniska utvecklingen.

Jag skulle vilja kunna köra CW på alla kortvågsband med låg effekt, kanske högst 25 W. Alltså något slags transceiver – som helst går att matcha till lite olika, enklare antenner.

Förslag?
 
Varför bygga när det finns en mycket bra ICOM 703 QRP, den är inte så dyr i inköp. Har en sådan station och är 100% nöjd med den TX max 10W. Kolla upp en sådan och du kommer bli nöjd:)


Mvh Janne;)
 
Jag har visserligen haft licens sedan 1963 men knappt varit aktiv på senare år. Skulle vilja komma igång igen lite smått men behöver tips på grejer, eftersom jag inte följt med i den tekniska utvecklingen.

Jag skulle vilja kunna köra CW på alla kortvågsband med låg effekt, kanske högst 25 W. Alltså något slags transceiver – som helst går att matcha till lite olika, enklare antenner.

Förslag?

En QROlle skulle nog passa dig, det finns en till salu längre ner under säljes.
Eller köp en byggsats och ta fram lödkolven, alltid skoj att köra med något som man fixat till själv.
 
Jag har visserligen haft licens sedan 1963 men knappt varit aktiv på senare år. Skulle vilja komma igång igen lite smått men behöver tips på grejer, eftersom jag inte följt med i den tekniska utvecklingen.

Jag skulle vilja kunna köra CW på alla kortvågsband med låg effekt, kanske högst 25 W. Alltså något slags transceiver – som helst går att matcha till lite olika, enklare antenner.

Förslag?



Kolla länken och läs om den fina QRP-stationen!!!

icom 703, ICOM IC-703 Amateur Transceiver Icom 703+

Mvh Janne;)
 
Om man vill löda och bygga ihop allt själv är Elecraft K2 ett bra val. Om man vill ha top-of-the-line finns K3 som byggs ihop utan att löda. Kan även fås färdigbyggd. Jag har haft en K2 och har bytt till K3 idag. Var mycket nöjd med K2 och är mycket mycket nöjd med K3.

MVH
Kjell-Göran SM4GRP
 
Tack för tips

Tack för tips! Elecraft K2 låter som mitt i prick, för det är CW som jag vill köra, fast bygga själv satsar jag inte på längre. Så ska kolla in ICOM-modellen noga. Finns det någon begagnatmarknad på detta slags riggar?
 
Elecraftriggarna K1, KX1 och K2 är alla CW riggar. Ta en titt på de två mindre också, de har bra prestanda.

Det finns två alternativ till att bygga själv.
1) Köpa begagnat.
2) Köpa en ny färdigbyggd från någon av de många byggare av Elecraft som finns.

Kolla in Elecraft's e-post reflektor, där kan du både hitta begagnat och bygghjälp.

73 SM0RVV
 
Elecraftriggarna K1, KX1 och K2 är alla CW riggar. Ta en titt på de två mindre också, de har bra prestanda.
73 SM0RVV

Ang KX1 så är mottagaren helt OK för sin litenhet och för att vara en byggsats men ska inte förväxlas med en "riktig" mottagare.

/Micke
 
En K1 skulle nog räcka för mina elementära radiobehov inser jag efter att ha lusläst specifikationer, testrapporter och annat. Så om någon hör talas om någon färdigbyggd sådan, beg. eller ny, som är till salu så är jag tacksam för tips! rune.edberg@telia.com
 
Om man ställer FT-817 vsv IC-703 mot varandra om man vill köra PSK31, vilken är bäst för just detta ändamål?

//QRP
 
Last edited:
oavsett storlek och hantering - så verkar 703an bäst ijfm 817an eftersom den har högre maximal uteffekt vilket betyder möjlighet till högre PSK31anpassad uteffekt med viss effektmarginal, sen har den kraft i "datauttaget" om bara vill ha en kabel till nåt köperadiointerface.
Som bonus får man bättre ppm data (som PSK31 inte behöver men kanske när man kör andra trafiksätt som WSPR osv) och fler filtermöjligheter om man vill.


kör själv psk31/wsjt/wspr/m.m med 706'a, same but different

vad är bäst egentligen?....det är individuellt...
 
Last edited:
Noterade att srsab i Karlstad tagit bort IC-706MK2G och IC-703 ur sitt sortiment. Varför?
Fördel till 817.

//QRP
 
En K2 såklart!

73 de Bjarne

PS. Mitt svar relaterar till det första inlägget/trådstarten.DS
 
Last edited:
QRP, anledningen till att IC-703 och IC-706MKIIG inte mer finns är att ICOM slutat tillverka dom.
IC-706 kom 1995 till 1997
IC-706MKII fanns 1996 till 2001
IC-706MKIIG säldes 1998 till 2010 och den allra sista såldes förra veckan

Detta är förstås lite synd och suget efter IC-703 är större än någonsin nu.

IC-7000 är efterföljaren till IC-706MKIIG

Att en tillverkare slutar med enh viss modell kan beror på flera saker.
Att efterfrågan minskar och man kan se en måttnad
Att vissa komponenter inte finns mer eller är svåra att få tag på
Att tillverkaren vill sälja prylar med dagens teknik.

IC-703 skall nog inte jämföras med andra apparater med låg effekt, den har mycket lite gemensamt med radisotationer som har 1 - 10 Watt.
Enklet utryckt kan man säga att en IC-703 kommer att klara banden även under kommande solfläckamaximum, utan att de blir IMD av hela alltet.
(Jo jag har provlyssnat FT-817 under förra maxet.)
de

Roy SM4FPD
 
En K2 såklart!

73 de Bjarne
På ett plan håller jag med dig fullständigt.
Men man ska då vara medveten om att K2'an saknar fixed audio out samt separat audio-in som kopplar bort micen.
Två sätt att lösa det: Man bygger lite själv och ordnar det som saknas eller man kopplar i och ur mic- och speker-kontakter varje gång man vill köra datamodes.

Av den anledningen kör jag datamodes med min 817 och annat med K2'an.
Men just nu ligger K2'an på labbänken för modifiering - den ska få fixed audio och mic/ptt ingång.

73 SM0RVV
 
i JA har man under väldigt många år haft lokala low-power (t.ex 10W) varianter av de riggar vi ser som normalt uppfattar som 100W riggar, detta verkar man ha gått ifrån på senare tid.
703 är väl ett undantag, och måste ha varit ett svar på QRPnissarnas rop på en egen rig, ett segment som Elecraft m.fl antagligen tagit rätt stort plats i nu ;-)
 
QRP, anledningen till att IC-703 och IC-706MKIIG inte mer finns är att ICOM slutat tillverka dom.
IC-706 kom 1995 till 1997
IC-706MKII fanns 1996 till 2001
IC-706MKIIG säldes 1998 till 2010 och den allra sista såldes förra veckan

Detta är förstås lite synd och suget efter IC-703 är större än någonsin nu.

IC-7000 är efterföljaren till IC-706MKIIG

Att en tillverkare slutar med enh viss modell kan beror på flera saker.
Att efterfrågan minskar och man kan se en måttnad
Att vissa komponenter inte finns mer eller är svåra att få tag på
Att tillverkaren vill sälja prylar med dagens teknik.

IC-703 skall nog inte jämföras med andra apparater med låg effekt, den har mycket lite gemensamt med radisotationer som har 1 - 10 Watt.
Enklet utryckt kan man säga att en IC-703 kommer att klara banden även under kommande solfläckamaximum, utan att de blir IMD av hela alltet.
(Jo jag har provlyssnat FT-817 under förra maxet.)
de

Roy SM4FPD

Hej Roy!

Jag är den första att beklaga att ICOM slutat tillverka IC-706MKIIG, jag är mycket nöjd med min - ångrar bara att jag inte köpte en till när den prissänktes julen 2008... Ärligt talat så förstår jag inte hur ICOM tänker, här tar man bort två av sina populäraste modeller utan att ha några prisvärda och naturliga ersättare? IC-7000 är inget alternativ, alldeles för dyr och, i mitt tycke, ful som stryk med sin konstiga display. Det är bara att konstatera att ICOM kommer att förlora många kunder till Yaesu.

73 de SA7BBP Peter
 
Back
Top