Fokustrubbel i skåpet

SM0XGY

Active Member
Mitt gamla Tektronix 5441 oscilloskop börjar bli till åren och har fått sällskap av en nutida nära släkting. Dock så är det inte riktigt samma sak att titta på en modern färgglad TFT som en gammal hederlig CRT. Jag känner därför att jag vill bevara mitt gamla 5441. Om inte annat för nostalgivärdet.

Nu till mitt problem. Med tiden så har bilden från 5441 tappat fokus. Fast inte över hela skärmen utan bara i övre vänstra hörnet. Hela första kvadranten har egentligen fokusproblem som är värst längst upp till vänster och blir helt bra igen mot centrum. Övrig del av skärmen är fortfarande perfekt. Egentligen kanske fokus är fel ord utan bilden är snarare utsmetad i en viss riktning och riktningen ändras när jag varierar fokus och intensitet. Jag får en känsla av att elektronstrålen helt enkelt inte är symmetrisk där i hörnet. Försökte ta ett foto men det gjorde sig inte bra på bild. Mina försök att justera har bara resulterat att bilden i första kvadranten smetas ut åt olika håll. Bilden i övriga kvadranter är som sagt fortfarande bra.

Kan det vara så att bildröret helt enkelt börjar ta slut efter 30 års trogen tjänst? Jag läste på lite om "cathode poisoning" och annat som skulle kunna tyda på slitet rör men det är första gången jag ser ett rör som ger dålig bild i bara ena hörnet.

Vet någon vad som kan vara orsaken till ett sådant fenomen?

SM0XGY Daniel
 
Last edited:
Hej Micke,
Kul att du lyckats restaurera ett rör! Jag har snubblat över den där sidan förr faktiskt men inte vågat mig på något liknande. Mest för att jag inte är 100% säker på att det verkligen är röret som är slitet samt att jag inte helt är på det klara med hur processen egentligen skall gå till.

En sak jag glömde tillägga är att justerar jag astigmatism/geometri så kan jag få bättre bild i det dåliga hörnet men då blir istället bilden sämre i övrigt. Det går att få till relativt skarp bild men aldrig över hela skärmen samtidigt. Jag tycker det är mystiskt för alla slitna rör jag sett har varit luddiga och ljussvaga över hela bilden. Det här röret är fortfarande relativt ljust och kan som sagt bli delvis skarpt. Jag är förbryllad. Kan för låg/fel anodspänning orsaka något liknande? Jag har inte vågat ge mig på att mäta den än.
 
Last edited:
Visst kan det vara ett helt annat fel på ditt rör, det låter ju lite udda att bara delar av bilden är ok.
Kanske har du råkat magnetisera delar av chassit, det är inte bra.

I mitt fall var det bara en fråga om att antingen skrota VNA´n eller göra ett försök enligt anvisningarna.
Jag hade då redan mätt alla spänningar och justerat alla pottarna och kollat upp diverse kondingar.

Visst var jag lite skakis när jag klämmde på alldeles för hög glödspänning men det höll.

/Micke
 
Innan man prövar med restaurering mha glödöverspänning - låt den gamla trotjänaren stå påslagen en dag eller så. Även jag har en gammal 8753 och en trött monitor, och fick tipset att låta maskinen stå på en dag. Det blev inte utmärkt, men bilden blev märkbart bättre.

4551 sökte jag efter på Google, men jag fick mest träffar på lasertoners... (?)
 
Intressant idé att låta röret stå på ett tag. Helt klart värt att testa. Kan nog rensa av katodsidan lite. Är man orolig för att elda fosfor kan man ju alltid flytta strålen utanför bildytan. Generellt kan det vara dåligt för en CRT att stå på med nedvriden intensitet (ingen emission). Lagom mycket ljus ska det vara.

Ber om ursäkt för typbeteckningen. Det är jag som kastat om siffrorna. 5441 ska det vara och inget annat :)
 
På 70-talet fanns det en s.k. "rejuvenator" att använda på TV-bildrör där färgbalansen var omöjlig att ställa in.
Vet inte riktigt hur denna apparat funkade, men om man tittade på bildrörskatoden under tiden man aktiverade "knappen" kunde man se att det gnistrade.
Efter att ha finjusterat färgbalansen på alla tre kanonerna blev bilden njutbar igen.
Det var emellertid en kortsiktig lösning men kunden hann ställa in sig på bildrörsbyte eller en ny TV.
Oftast blev det bildrörsbyte.
 
Last edited:
Jag har sett sådana "föryngrare" förut. Min far jobbade som TV-mek när det begav sig och ofta fick man som sagt inte ut så mycket mer drifttid från röret efter behandling. Dock i mätistrumentfallet så kan det för hobbybruk räcka långt.

Med insikten att jag inte hade så mycket att förlora samt att jag trots allt har utrustning för att kalibrera om allt från början, började jag skruva lite mer vågat för att se om jag kunde få till bättre blid. Det går helt klart att få till skarp bild på hela ytan men det är svårt att få jämn fokus överallt samtidigt. Det blev en klar avvägning men nu går det i alla fall att läsa texten från readoutmodulen! :) Misstänker dock att det är något knas ändå. Ska ta och lusläsa den mycket kompletta manualen igen och se vilka spänningar jag bör kolla på CRT-drivkortet. Även om Tektronix bygger med mycket bra komponenter kan det säkert vara läge att gå igenom lite elektrolyter ordentligt också.
 
Geometrin är fel men nu det ser hyfsat jämnskarpt ut och ger mig lite hopp om att det trots allt kanske finns lite liv kvar i röret. Det svåra är att geometriinställningarna påverkar focus väldigt mycket. Det blir hela tiden en avvägning mellan skärpa och förvrängning.

5441.jpg
 
Du har "Kudd"-distorsion i bilden, och det b o r d e finnas en justering för detta "Geometry" någonstans i instrumentet. Annars så har dessa rör ett Mesh-galler framför de sista avlänkningsplattorna. Denna uppfinning gjordes då man kunde ha betydligt lägre post-accelleratorspänning. Priset man betalar är att bilden aldrig kan göras knivskarp som i de gamla runda klassikerna 530/540 mfl.

Om Du har en varierande geometri/focus/astigmatism beroende på hur stor signal som visas så är det troligtvis fel i högspänningsregleringen. Det är vanligt efter många år att dammet som samlas börjar förorsaka läckströmmar, eller att någon av de högohmiga motstånd som sitter i högspänningsenhetens reglering börjar läcka/avbrott. Problemet är att man måste ha specialprobar för att kunna avläsa spänningarna då det handlar om enstaka milliampere som flyter och vanliga universalinstrument med hsp-probar lastar hsp-kretsarna. Ser det för d---gt ut i hsp-burken så skulle jag rekommendera försiktig tvätt med isopropylalkohol eller aceton. Prova först någonstans i ett hörne så att inte PCB-laminatet löses upp av rengöringsvätskan.
 
Tack för förtydligandet GXV. Du har helt rätt. Med justeringspunkterna för astigmatism och geometri kan jag bli av med distortionen men det är ett kraftigt samspel mellan dessa inställningar och focus. När det är rakt och snyggt blir det luddigt och tvärt om. För att komma dit jag är nu fick jag jobba med både ASTIG, GEOM och FOCUS samtidigt. Kanske är någon matning som är dålig ändå. Vet inte riktigt vad som är givande att mäta på heller i högspäningsväg. Vågar jag mäta runt lite med en vanlig 40kV 1000Mohm högspänningsprob? Jag har blåst rent med tryckluft så det är inte farligt dammigt i lådan. Inget som går att blåsa bort med rimlig kraft i alla fall. Kanske värt att plocka ur CRT-kortet för en ordentlig okulärbesiktning.
 
Last edited:
En sådan prob är OK. Man måste bara veta att det motstånd som sitter i är ett riktigt högspänningsmotstånd. Oftast byggda i glas med en spiralformad resistansbana inuti.

En manual med nominella spänningar markerade är nödvändigt för att kunna felsöka. Katod/galler är alltid nerhissade negativt till någon/några kV, och efterföljande elektroder närmar sig 0 V (avlänkningsplattorna) eftersom dom är DC-kopplade. Kanonens anod(meshgallret) ungefär samma potential. Postaccelleratorn har sin egen spänningsdubblare och den är alltid ingjuten och omöjlig att felsöka.

Fel i högspänningsregleringen visar sig ofta genom att bildens storlek varierar med intensiteten (faller högspänningen minskar elektronhastigheten och elektronerna tar längre tid på sig förbi avlänkningsplattorna och hinner avlänkas mer)

Om bildstorleken varierar med focus/astig/geometry kan man misstänka att hsp-regleringen inte är riktigt frisk.

Stämmer bildstorleken med vald känslighet när man kollar kalibreringskantvågen?.
 
Bildstorleken stämmer faktiskt fint och höjd/bredd håller sig stabil när jag varierar intensitet och fokus så jag antar att högspänningen är stabil. GEOM och ASTIG förvränger bilden så relativt lite att jag tror inte de påverkar högspänningen heller. Det enda som egentligen är det övergripande problemet är ojämn fokus. Hur jag än vrider så blir det inte bra överallt samtidigt. Jag började fundera på om det rent av var en fysisk skada på röret. Jag har sett fallskador på rör tidigare med fästpunkter som gått av. Då hänger saker löst och det blir skumma förvrängningar. Ofta kan man märka det genom att bilden ändras när man vrider runt röret. Så verkar inte vara faller med mitt rör. Jag har försiktigt roterat hela maskinen utan att bilden påverkas.

Röret i Tek 5441 har till råga på allt dessutom storage-funktion så det är massor med prylar överallt och väldigt många anslutningar. Hur den där storage-funktionen egentligen fungerar är för mig fortfarande lite av ett mysterium men eftersom den är invävd tillsammans med de övriga delarna i röret så är det inte omöjligt att det är där någonstans det spökar också.

Manualen är sparsam på noteringar om nominella spänningar dessvärre. Det gäller dessutom att tänka till ordentligt när man mäter högspänning. Sådana probar är egentligen bara en spänningsdelare så det är jätteviktigt att jordanslutningen är på rätt ställe och sitter ordentligt.

Tillägg: Generellt sett är fokus relativt bra i nederkanten hela tiden och sämst längt upp mot överkanten.
 
Last edited:
Det har gått lite väl lång tid nu och det är helt klart dags för en uppdatering. För att kalibrera ett 5441 behöver man en speciell kalibreringsmodul och av någon anledning så kärvar modulerna i detta skåp. Tog mig lång tid att lyckas plocka ut alla. Vaggan där modulerna ska sitta är lite ramsned. Vet inte vad som kan ha hänt. Det var innan det kom i min ägo men kan kanske vara en ledtråd till felet. Skåpet kan ha fått en smäll men det finns inga kosmetiska skador på utsidan så smällen måste i så fall ha varit "mjuk".

Hur som helst, med kalibreringsmodulen (067-0680-00) har jag nu följt Tektronix anvisningar så gått det går och det blir hyfsat men jag blir inte av med "kudd"-distortionen och fokusen är inte helt bra. Vad är det egentligen som primärt orsakar "kudd"-distortion? Geometrijusteringspunkterna påverkar helt klart dessa två punkter men jag är inte helt säker på att de fungerar som de ska. Dumt nog har Tektronix inga spänningar angivna i schemat och jag vet inte vad gallerspänningarna borde ligga på.

Finns nya bildrör på E-bay. Funderar på att köpa på mig ett och testa. Blir det ingen förbättring så har jag i alla fall ett i reserv :)

SM0XGY Daniel

tekcalmodule1.jpg
tekmonster1.jpg
 
Last edited:
Back
Top