Fördela 13.8V till flera förbrukningsenheter

SA6TUT

Well-Known Member
Hej! Jag är i full gång med att planera för ett remote QTH och har kommit på behovet av att använda min 13.8V PSU till lite mer än bara mata riggen med. På min PSU har jag bara ett enda uttag. Lätt fixat och det finns nog lika många lösningar på detta som det finns radioamatörer men om jag nu vill ha en lösning som jag inte behöver skämmas för och som inte innefattar eltejp.... En bra radioamatör bygger väl sina grejer själv och lödkolven är jag förtrogen med men det kanske till och med finns någon färdig förgreningsdosa man kan köpa? Tips och bilder på hur du löst "problemet" tas tacksamt emot ;)
 
Några från Ali jag själv har kollat på innan jag byggde min egen, har ingen bild nu.

länkarna visar ett par modeller, där den ena kräver lite enklare modifiering - den med ATX kontakten

Power Board
Board 2
Misc
 

Kanske kan vara nåt. Man får möjlighet att säkra av med olika säkringsstorlek till olika grenar. Ingen eltejp inblandad.
 
Behöver verkligen hitta någon bra lösning på 12V distribution.
Satt och sökte efter kontakterade DC kablar med olika dimensioner såsom 5.1, 5.5 osv men allt jag hittar är korta pigtails.
Skulle behöva färdiga kablar som är 1-2 meter långa.
Förr hade jag en distribution där ett antal DC kontakter gick in i en stor sockerbit.
En del kablar med kontakter hade jag hittat färdiga från gamla väggbulor men vissa dimensioner fick jag löda ihop själv.
Dom propparna från Clas Ohlson och Kjell vittrade sönder med tiden då det gäller kåpan
 
Mina kablar på bilden är Hirshman testkablar med avklippta banankontakter. Mjuka med över 200 kardeler. Ölflexkabel är också mjuk med många kardeler.
 
Lite hur högt effektuttag du vill ha, cigguttag och banakontakter hade jag undvikigt om du tar ut höga strömmar.
Jag har byggt en lång skena med ingång från nätaggregatet och 4st uttag och det fungerar bra och tål utan problem de 30A som aggregatet levererar.

strömskena.jpg
 
Jag har sedan länge byggt långa lådor, liknande bilden som SM7FBJ visar, men med upp till 10 polskruvspar.
Finessen att bygga dem långa, kanske 300 mm, är att få plats med flera grova sladdar till radiogrejerna.
I efterhand tänker jag mig mindre uttag, DC-jackar oxo i samma låda. En riktigt grov sladd till nätagget.
Ett tänkbart komplement är en LED, som lyser lite "elektronblått" där bakom riggarna.....Och ett kraftigt rejält relä som bryter både plus och minus och därmed skiljer radiogrejerna från nätagget.
Reläet skall dra om rätt polaritet kopplas in, dvs en diod till spolen.
Avsikten är att koppla ifrån automatisk vid risk för åska.
Många nätaggregat har ju minuspolen ansluten till skyddsjord och höljet.
Polskruvar av god kvalitet krävs förstås.

SM4FPD
 
Lite hur högt effektuttag du vill ha, cigguttag och banakontakter hade jag undvikigt om du tar ut höga strömmar.
Jag har byggt en lång skena med ingång från nätaggregatet och 4st uttag och det fungerar bra och tål utan problem de 30A som aggregatet levererar.

View attachment 12142
Instämmer om strömmarna men i mitt fall var det inte så höga. Det gällde mindre strömslukande radioapparater i bilen som K2, FT-23, mm. Sen kan man ju undra varför det sitter banankontakter på ett switchat GZV 4000 som kan ge 40A.
 

Attachments

  • 20240707_101326.jpg
    20240707_101326.jpg
    977,2 KB · Views: 7
Alltså, är banankontakter så usla, egentligen? Dåliga banankontakter är väl inget att ha, men riktiga labbproppar eller de som HiFi-entusiasterna använder torde väl kunna hantera rejäla strömmar utan problem.
 
Ja bananpluggar sen förr var dåliga vid höga strömmar.
Minns de gröna vita etc med en liten klen mässingsskruv vars spår alltid var utslitet.
Användes förr som kontakt för ext högtalare på träradio, skivspelare etc.
Dagen banandelar av hög klass, som tål att dra fast, lödning av sladden etc tål väl 20 - 30 A.
Men jag minns många radiostationer som kom i retur till SRS för "garantiåtgärd" gav för låg effekt..... där DC sladden satt kvar, försedd med tidiga bananpluggar och det var så litet hål för sladden att man fick klippa av större delen av trådarna i sladdarna för att få in den.
Med DC-sladden på verkstaden gav radion full gas utan vidare.....
Det mesta i kontaktväg finns i olika kvalitet....

SM4FPD
 
Jag har helt gått över till Andersson Powerpole. Snål som jag är köpte jag ingen fördelare utan 3D-printade en låda och fyllde med anslutningar.
Jag skrev ett inlägg här.
Jag tror det var den här lådan jag printade. Man väljer hur många kontakter den skall ha och kan alltså få vilken storlek man vill.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till banankontakter eller skruvplintar.

OCI
 
View attachment 12150
Jag använder radplintar för 12v fördelningen, man gör byglar på ena sidan och ansluter matningen, på andra sida ansluts lasten !
Enkelt och driftsäkert
/jan

För radplintar (på bilden bedömt Weidmüller W eller liknande)

Weidmüller W-serien

finns det ofta användbara tillbehör från respektive tillverkare, till exempel färdiga överkopplingsskenor/bleck i olika utföranden, för att underlätta "bygling"/fördelning till fler än en plint:

Överkoppling (för plint)

:)
 
Instämmer om strömmarna men i mitt fall var det inte så höga. Det gällde mindre strömslukande radioapparater i bilen som K2, FT-23, mm. Sen kan man ju undra varför det sitter banankontakter på ett switchat GZV 4000 som kan ge 40A.


"banankontakter" fungerar utmärkt till höga strömmar om du har rätt kontakt.

Använder du den här, med märkström 3A till din radio som drar 20A, kommer du bli besviken och tycka det är dåligt.


Om du däremot väljer denna, med 36A märkström, kommer det funka helt problemfritt.

tittar man på lite andra leverantörer är den inget problem att hitta ännu kraftigare.

till just det där 40A nätagget skulle det gå utmärkt med den här typen hos TME som har märkström 45A

:)
 
Den "verktygsfria" pluggen finns i hemmalabbet. Begagnade sådana kan man fräscha upp genom att att med en vass bladmejsen bända isär kontaktelementen för att reducera övergångsresistansen i dom när de skall ansluta till ett hylstag. Men många av dessa är avsedda för ganska klena kabeldiametrar. Jag brukar slänga skruven och i stället löda in kabeln. TME-kontakten har som grövsta koppardiameter 10AWG som motsvarar 2.5mm. Det funkar vid kortare kabellängder men handlar det om stora strömmar blir även några få tiondels Ohm noterbara spänningsfall.

Radplintar för den som har plats och i elskåp är en bra standard att introducera. På fd. arbetsplatsen användes sådana ofta med inbyggda mätuttag eller flånskiljarbleck för sensorer som behövde provmätas.

Själv används crimpdon typ "gula" ringkabelskor och skruvplintar.
 
På den ständigt kaosartade arbetbänken har jag gjort denna 13,8V uttagspanel. Vill minnas jag dragit 4mm² kabel dit. Väggen är en dubbelvägg som täcker sjövärmepumpens brinerör. Tacksamt att gömma kabel bakom.
20240709_212936.jpg

Bredvid K3:an har jag denna för div kringutrustning som behöver 13,8V.
Finns (fanns?) på electrokit. Kanske inget man belastar med 20A, men väl till div antennswitchar, rx antenner mm.
20240709_213505.jpg
 
Last edited:
View attachment 12150
Jag använder radplintar för 12v fördelningen, man gör byglar på ena sidan och ansluter matningen, på andra sida ansluts lasten !
Enkelt och driftsäkert
/jan
Samma här, tillsammans med färdiga bleck, märkningar, osv får man en snygg och rejäl lösning. Jag brukar också använda elektroniska säkringar, som har bättre karaktäristik för elektronik än olika typer av smältsäkringar. Exv Siemens enligt bilden, finns i olika strömområden. 1720594839024.png
 
I vintras startade jag en liknande tråd:

Hittade även dessa produkter på Biltema:

Sedan dess har det inte hänt särskilt mycket i hobbyrummet, utan det ser fortfarande ut så här.
1720796958270.png
 
Back
Top