SM3BDZ & SA3BYC:
Ledsen såg inte era frågor tidigare.
Ska försöka förklara.
Balun:
En balun ska anpassa ett obalanserat system till ett balanserat. Man kan då välja att det är spänningen eller strömmen man arbetar med.
Spänningsbalunen:
Oftast en vanlig transformator med 2 eller 3 parallella ledningar lindade på samma kärna och ofta kopplad som en autotransformator. Den fungerar som en vanlig transformator och beräknas med samma matematik. Det är ofta svårt att få en spänningsbalun att täcka ett större frekvensområde.
Strömbalun:
Det är i sin enklaste form är det som kallas för en choke, du lindar upp din matarkabel ett antal varv. Man kopplar, om man så vill transformatorn fel, man kör in strömmen parallellt genom primär och sekundärlindningen på ena sidan och tar ut den på andra sidan.
Common mode:
Om en matarledning strålar så har man det som kallas "common mode current", det är inte helt balans mellan de två ledarna i din matarledning. Om du har en koax som matarledning så får du istället en rest ström på utsidan av skärmen.
En spänningsbalun stoppar inte dessa "common mode" strömmar utan de fortsätter in och spökar till din station, RF i schacket som det heter. En choke eller en strömbalun däremot dämpar dessa strömmar, då den måste passera induktansen i spolarna.
TLT, Transmission Line Transformer:
Det är ett begrep där man istället för att använda traditionella spolar använder sig av bitar av matarledningar, koax eller balanserad kabel. Om du har just en RF-choke på koaxen så är det i princip en TLT.
SM6APQ hade en bild på en TLT - strömbalun bestående av bandkabel upplindad på ett rör.
Insåg för sent att det inte var ett bra begrepp för att slippa blanda ihop spänning/ström baluner. Ett misstag som jag försöker sona med det här inlägget
Nu till vad som egentligen, i alla fall från min sida, diskuteras.
En man vid namn Guanella kom på ett genialiskt sätt att ta två choke/strömbaluner som vardera har 1:1 i omsättningstal och skapa en 4:1 balun.
Det jag påstår är att den bör vara minst likvärdig med en enkel 1:1 strömbalun/choke.
Även den enkla choke/strömbalunen brukar ibland kallas Guanella balun.
Spänningsbaluner kan ibland kallas Ruthroff balun.
Fel finnes och kommer säkert upptäckas och slås ned på