Form på Full Wave Loop (Delta Loop/Square Loop)

SA6TUT

Well-Known Member
Hej! Jag ser mig om efter en bättre antenn (80-10m) och har slagit till på en färdig Ultimax Skywaver 80-10 meters Full Wave Loop Antenna. Min tomt är knepigt formad och det är knappt den får plats men på något sätt så ska den in.

Jag vet att det finns många här på forumet som har gedigen kunskap och bred erfarenheter av antenner som vida överstiger det jag har. Därför vänder jag mig till er som skulle vilja dela mer er lite av det ni vet.

1) Vanlig form på en sån här loop verkar vara som en liksidig triangel (Delta Loop) men även en kvadratiskt formad variant (Square Loop). Min tomt har få räta vinklar så jag funderar på om jag måste följa tillverkarens anvisningar och skapa en kvadratisk form eller om en rektangel skulle kunna fungera lika fint. Det kanske till och med inte är så viktigt om de motstående sidorna är lika långa heller. För min tomt så är en form av en romb lättast att få till och allra lättast en rombliknade form där motstående sidor inte är exakt lika långa. Skulle det kunna fungera tror ni?

2) Jag ska använda 18 meters glasfibermaster (nedkortade till ca 13 meter för ökad stabilitet i hörnen. Hur skulle ni hålla upp antennvajern i masterna? Bara dra antenntråden genom en isolator och låta antennvajern löpa fritt i isolatorn? Kanske låsa med ett buntband så den inte glider runt?
 

Attachments

  • Screenshot 2023-12-28 154425.png
    Screenshot 2023-12-28 154425.png
    1,1 MB · Views: 27
Undvik "flytande" loop om du har isolatorer av plast. Det finns fina keramiska isolatorer att köpa hos Wimo, till ett rimligt pris. Har du sådana är det bara att släppa loopen lös
 
Allmänt sett så ska en loop-antenn omsluta en så stor area som möjligt
med en given trådlängd. cirkulär är bäst, kvadratisk därefter.

Sedan är sidoförhållandet mycket okritiskt. Man ska bara undvika mycket
långsmala former. Om antennen blir en romboid istället för en kvadrat gör mycket
liten skillnad, utan det är höjden över marken och vilken jordmån som finns under
som avgör hur resultatet blir. På "lägre frekvenser" blir antennen i praktiken rundstrålande,
men när den börjar bli stor i förhållande till våglängden uppstår strålningslober.

Om man vet med sig att det finns riktningar som man hellre kommunicerar i än i andra,
kan det löna sig att orientera antennen så att maximal strålning hamnar i dessa riktningar.
 
Tack snälla @SM5DFF , @SM0KBW och @SM0AOM för era svar. Då börjar det klarna lite tycker jag.

Jag tror jag har bra jordmån här alldeles i närheten av floden Ätran. Under matjorden står det på lera som är kanske 15 meter djupt.

Ja men då får antennen anta den form som min tomt tillåter helt enkelt. Glasfibermasterna i respektive tomthörn måste ju stagas så de får stå ett par meter in åtminstone.

I matningspunkten så blir det naturligt att balunen eller transformatorn (eller vad de nu vill kalla den) får sitta fast i masten, men i de tre övriga hörnen känns det som om det lättaste monteringsmässigt är att först fästa en ögla med kevlarlina i masten och sen mata igenom en lina med en keramisk isolator fäst i ena änden. Sen drar jag ner den linan nerför hela masten så jag kan justera längden. Antenntråden får alltså sen lov att löpa helt fritt i isolatorn. Det är väl det som @SM0KBW menar med "flytande" loop. Det enda jag är lite orolig för att det ska skapa ett slitage på antennvajerns isolering. Oron är förmodligen överdriven eftersom vajern blir vinklad och inte glider så lätt.

Så kul det ska bli att fixa till detta! Tar gärna emot fler tips och synpunkter om det dyker upp några.
 
Hej!
Bifogar dokument författat av SM6APQ (sk) som behandlar liggande helvågsloop. Lycka till med loop-bygget!

73 de Sm2vki
 

Attachments

  • bygg_loopantenn_sm6apq.pdf
    778,5 KB · Views: 59
SM6APQ:s sammanställning är mycket bra, och ger på det stora hela en korrekt bild.
Den skrevs innan elektromagnetiska simuleringsprogram blev vanliga, och när man använder ett
sådant så går det att se hur egenskaperna förändras vid ändrad höjd över marken,

När höjden går mot 0 så kopplar antennen allt hårdare mot sin spegelbild i marken under,
och då minskar realdelen i matningsimpedansen, samtidigt som antennen blir längre elektriskt.
Hur mycket av den inmatade effekten som blir elektromagnetiska vågor och hur mycket som blir värme
är svårt att modellera, men en "tumregel" är att minst hälften blir värme för lågt sittande antenner.

En bra höjd att sätta antennen på är minst 10 m, för då börjar markförlusternas inflytande plana av.

Genom att välja rätt kombinationer av sidornas längd och höjd över marken går det att
få resonanspunkterna för de traditionella amatörbanden att sammanfalla, men detta blir svårt att få till
på flera än ett par-tre band. En "tuner" är därför att rekommendera.
 
Jag har experimenterat med loopar i 25 år och kommit fram till att det funkar bäst att låta antenntråden löpa genom ett block med hjul. Tråden verkar hålla längst då innan den går av. Att fästa tråden i en isolator eller låta den löpa igenom en isolator har visat sig inte fungera bra. SA6TUT: Ser ut som det står ett skapligt träd intill dig på granntomten, kan du inte få lov att utnyttja det som en fästpunkt? Lycka till med loopen!11163.jpg
 
Jag har experimenterat med loopar i 25 år och kommit fram till att det funkar bäst att låta antenntråden löpa genom ett block med hjul.
Helt min erfarenhet oxo, tänk dock på att tråden inte kan kilafast sig mellan hjulet och stommen. Jag hade en del problem med att tråden fastnade vid blåst, men löste det med att trä ledaren i en meter plastslang som fästes i ledaren med smältlim vid varje hörn, slangen var tillräckligt tjock för att inte fastna.
 
Jag har experimenterat med loopar i 25 år och kommit fram till att det funkar bäst att låta antenntråden löpa genom ett block med hjul. Tråden verkar hålla längst då innan den går av. Att fästa tråden i en isolator eller låta den löpa igenom en isolator har visat sig inte fungera bra. SA6TUT: Ser ut som det står ett skapligt träd intill dig på granntomten, kan du inte få lov att utnyttja det som en fästpunkt? Lycka till med loopen!View attachment 11309
Intressant!

När jag var på Biltema häromdagen så råkade jag köpa just ett sånt där universalblock och som @SM7MCD var inne på så har jag insett att blocket är avsett för 6mm rep medans min antenntråd är en hel del klenare än så. Jag ska leta runt lite och se om jag hittar ett block som inte riskerar att linan fastnar mellan rullen och metallgodset.

Jag ska försöka hålla ner vikten (på det jag hänger upp) så jag funderar lite på att använda en annan isolator än en tung keramisk då jag misstänker att polyestersilkeslina i sig inte är tillräckligt bra isolator (?)

Det finns bra träd på andra sidan cykelbanan (kommunens mark) som hade varit fina att fästa linor i men det vågar jag mig inte på även om tanken känns frestande.
 
Back
Top