Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men när jag mäter på balunen (slät baksida) med ett 200 Ohms motstånd blir det lite väl högt SWR - runt 4 (ganska linjärt 2-30 MHz). Är det OK?
Att mäta är att veta, man måste mäta och analysera! Det är amatör-radio enligt min uppfattning!
SE5X de APQ,SE5X;51434[I said:]Jodå, det finns lite resurser för att mäta här hemma - vilket jag nu har gjort. Men min tanke från början var att någon av forumets alla läsare skulle känna till den här grejen.
Resultatet med 800 Ohm över anslutningarna ger SVR runt 1 och omsättningen blir då 16:1 Låter mycket för en Delta-antenn (2-12 MHz enl. handboken). Minskas motståndet ökas SVR på upp till runt 4 vid 200 Ohm. Någon som kan bekräfta eller dementera?
Sedan funderar jag också på det s.k. "MITTSTYCKET" som verkar ha ett inbyggt 480 Ohms motstånd. Är det för att förenkla antenanpassningen?[/I]
3. Test av balunens effektförlust.
Anslut en sändare till balunens ingång via en RF effektmätare. Anslut en annan balun med samma data på utgången av den första balunen. Anslut en 50 ohms konstlast på den lågohmiga sidan av balun nummer två.
Bättre förklaring. Sändare - Effekt-meter - ingång balun nr 1 utgång balun nr 1 till utgång balun nr 2 till konstantenn kopplad till balun 2s utgång.
Balunerna är alltså kopplade "rygg mot rygg".
Observera effektmeterns värde. Flytta effektmetern mellan balun2s utgång och konstantennen. Om effektmetern i första läget visade 80 watt och efter att den flyttats närmare konstantennen visade 77 watt är förlusten i två baluner 3 watt eller 1,5 watt per balun.