Försvarets antenntransformator

RNA de APQ.
Hej.
Om Balun 1 och 2 är tillverkade med exakt samma material, toroider och lackisolerade cu-trådar, bör väl förlusterna rimligtvis vara de samma?
Min beskrivna mätmetod kan utföras av de amatörer som har en:
a) 50 ohms konstlast
b) en RF effektmeter

Man kan givetvis mäta förlusterna hos t ex en 1:4 balun (50:200 ohm) genom att först mäta ingångseffekten och sedan mäta strömmen genom 200 ohms motståndet och sedan jämföra resultaten.
Detta fodrar:
a) RF effektmeter
b) en "välkalibrerad och pålitlig" RF Ampere-meter
c) ett 200 ohms reaktansfritt motstånd som tål den avsedda effekten.

Punkt b) och c) tror jag inte "genomsnittsamatören" har i sina gömmor.

Om man skall mäta på baluner med omsättning 1:6 fodras ett 300 ohms motstånd, 1:12 fodrar ett 600 ohms motstånd o s v.

Jag påstår nog att metoden "2 likvärdiga baluner rygg mot rygg" är fullt tillräckligt för genomsnittsamatören.

73
Bengt SM6APQ

RNA de APQ.
Hej.
Om Balun 1 och 2 är tillverkade med exakt samma material, toroider och lackisolerade cu-trådar, bör väl förlusterna rimligtvis vara de samma?

Ja, om de matas med samma effekt. Det gör de inte i detta fall. Problemet är litet vid små förluster, men är de större blir det som sagt fel.

de Anders SM4RNA

Grid dipmeter

Den metoden jag beskrev är till för dem som inte har något annat instrument än en griddipmeter och behöver ta reda på omsättningsförhållandet för en BALUN eller UNUN eller BALAL eller överhuvudtaget vilken transformator som helst för audio- eller radiofrekvens..
Grid dipmetern kopplas naturligtvis induktivt till spolen.
Spolen och kondensatorn bildar en resonanskrets.
Formeln för resonans är väl känd av de flesta.
Vid ett omsättningsförhållande på 1:1 ingår LC i denna formel.
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 4:1 kommer 4LC att ingå i formeln
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 2:1 kommer 2LC att ingå i formeln.
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 6:1 kommer 6LC att ingå i formeln.

Last edited:
Den metoden jag beskrev är till för dem som inte har något annat instrument än en griddipmeter och behöver ta reda på omsättningsförhållandet för en BALUN eller UNUN eller BALAL eller överhuvudtaget vilken transformator som helst för audio- eller radiofrekvens..
Grid dipmetern kopplas naturligtvis induktivt till spolen.
Spolen och kondensatorn bildar en resonanskrets.
Formeln för resonans är väl känd av de flesta.
Vid ett omsättningsförhållande på 1:1 ingår LC i denna formel.
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 4:1 kommer 4LC att ingå i formeln
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 2:1 kommer 2LC att ingå i formeln.
Vid ett impedansomsättningsförhållande på 6:1 kommer 6LC att ingå i formeln.

Problemet är emellertid att detta endast gäller för ideala transformatorer vilka varken har elektrisk längd, lindningskapacitanser eller läckinduktanser. Dessa okända parametrar kommer att påverka resultatet mycket påtagligt.

Man kan givetvis kompensera för detta, men då krävs det att det finns möjlighet att mäta upp fullständiga parametrar. Vill man ha reda på impedansomsättningsförhållandet är det ojämförligt enklast att mäta spänningsomsättningen = utspänning/inspänning och ta detta värde i kvadrat.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Back