Four Square

När jag använde min FourSquare för 80 meter(1980 - 1984) drack jag mest kaffe. DX-aktiviteten gjordes mest mörka tiden på dygnet, MINST 4 timmar dagligen... under helger > 6 timmar...
Hade 8 riktningar på den, varje 45:e grad horisonten runt. 400 radialer i längder mellan 20m och 300m...
Den sänkte min RX-brus-faktor med cirka 6 dB.
Det kändes lite "rusigt" att kunna köra DX där, 2 timmar efter min soluppgång på morgonen, året runt.

RX-brus och RX-rus.. Kanske finns en koppling i tråden alla fall.... :)
När jag använde min FourSquare för 80 meter(1980 - 1984) drack jag mest kaffe. DX-aktiviteten gjordes mest mörka tiden på dygnet, MINST 4 timmar dagligen... under helger > 6 timmar...
Hade 8 riktningar på den, varje 45:e grad horisonten runt. 400 radialer i längder mellan 20m och 300m...
Den sänkte min RX-brus-faktor med cirka 6 dB.
Det kändes lite "rusigt" att kunna köra DX där, 2 timmar efter min soluppgång på morgonen, året runt.
Då det lika spårat ur ...

Jo, så är det nog för de flesta av oss radioamatörer att kaffe är den dryck som närmast hägrar och intas i syfte att hålla oss vakna då vi jagar DX eller kör test. Huruvida kaffet bör eller skall vara ett substitut för mer karaktärsfull dryck ska jag ha osagt, men kan så vara om man som person är en smula insiktsfull och förstår, beroende på volymintag med tillhörande procent (läs förhållandevis lågt är-värde), att det sannolikt kommer att leda till grumlad koncentration eller ökad negativ förståndsnärvaro som helst borde rendera i en snabb reträtt till nattens kommande John-Blund-träff.

Jag kör dock en dryckesmix som är avhängig av hur lättläst min cw ska tas emot av motstationen eller att inte lödpennan bränner de flesta av mina fingertoppar. Skämt åsido, måtta med allt och definitivt så i radiosammanhang eller då vi jobbar med rörslutsteg och något högre spänningar än dem som bara ger lite kittlingar i fingrarna.

En kompis på ett gym där jag tränade och vilken var, om man nu kan benämna det så, något av en måttlig periodare uttryckte sig ca så här då vi drack kaffe efter dagens träningspass och det direkt efter mina lovord över hur fördelaktigt kaffets inverkan kan vara t.ex. på morgonkröken eller sen kväll: javisst tycker jag om kaffe och att det absolut ger en del positiva effekter, men är själv “barnsligt förtjust” i sprit och med det sagt är dryckesvalet enkelt då den ger långt bättre respons och mycken glädje.

Jajustja SM6EHY hrm … vilken FourSquare du hade – på tal om antenner!!

Back