FPV flyg

SA7ATO

Well-Known Member
Är modellflygare sedan barnsben och ett nytt påfund är den sk. FPV-flygningen där man monterar kamera i flygplanet som är servostyrd så du kan "röra på huvudet" som en pilot via gyroskopbestyckade glasögon med bildskärmar i. Och således flyga runt och utforska omgivningen med "pilotvy".

Dock är det en farlig lek då radiostyrningen såväl på 35Mhz som 2.4Ghz har max 100mW och begränsad räckvidd då antennen sitter på sändaren som du håller i handen nere på marken.

Jag och en god vän satt och spånade på detta lite igår, vi var inne på att bygga en lite större segelkärra med spännvidd på ca 3 meter och 2 st mindre bensinmotorer för att få låååång räckvidd soppamässigt, vi var även inne på zepperlinare på 2-3 meters längd.

Tanken var då att bestycka detta ekipage med GPS för enklare navigation, "pilotkamera" och en HD-kamera med ca 50ggr optisk zoom, båda två naturligtvis servoupphängda så man kan rikta om dessa. Ev även göra plats för repeater ombord samt en APRS-tracker som skickar ut data på 144.800Mhz som sig bör så andra kan följa ekipaget och nyttja repeatern.

Upplänk för styrningen samt nerlänk för video, GPS och diverse givarvärden är vi lite kluvna över vilka frekvensband vi ska använda.

Vi har varit inne på 2m bandet för upplänk och 70cm för nerlänk men då detta kan krocka med både APRS och repeater så är vi fundersamma. Alternativet är 1296Mhz upp och 2.4Ghz ner. eller lägga videolänken på 868Mhz med gyrostyrd riktantenn, nackdelen är effektbegränsningen där.

Utvecklingen inom modellhobby har tagit ett mastodontkliv i och med Litium Polymer celler och liknande vilket gör att man kan lagra några kopiösa mängder energi på bara 1kg, även motorutvecklingen med små kompakta bensinare som inte drar många deciliter i timmen. Men framförallt så kan man sätta flexibla solpaneler på större delen av vingens ovansida.

Kom gärna med idéer och synpunkter.
 
Last edited:
Ditt stora problem blir nog överhörning mellan upp och nerlänkar och det medför viktproblem om man försöker lösa detta mha filter. Man måste mao. lägga nedlänkarna högt i frekvens och upplänkarna lågt i frekvens.

Antar att kontrollsystemet för manövering har inbyggd fail&safe - vilket betyder tolerans mot intermittenta störningar på den valda uppfrekvensen?
70cm är ett typiskt sånt band, med intermittenta störningar t.ex LPD som låter ibland beroende på platsen man är på.
23cm kan vara lugnare, men är också beroende av plats och oljud.
Alinco kommer med en handapparat i år(?) med 23cm.
 
Last edited:
Sysslade med modellflyg på 80-talet, och hade då en vanlig instamatic kamera med fjäderverk som matade fram filmen. Tog många trevliga bilder uppifrån. Såg ut som om de var tagna från ett riktigt flygplan.

Jag tycker nog att du ska flyga som vanligt och njuta av det -ATO, kanske fixa med en kamera som tar en filmsnutt. Jag hade en blue phönix segelmodell som jag hade väldigt kul med oxo.
 
Jo det är ju ev. överhörning som kan ställa till det. Ett alternativ jag funderat på är att använda både 2m och 70cm till upplänk, sända digitalt på de två banden paralellt. Skulle det uppkomma en störning på det andra så har den fortfarande en signal kvar att gå efter.
 
Visst man kan ju göra en "motherfucker" med en RF-modulator för UHF tv-band och pula ihop ett litet steg på 1-2W, då kan man ju ta emot signalen med vilken tv som helst och sedan bestycka 35Mhz flygradion med 10W slutsteg :D

Men det är ju detdär med att följa regler...
Det jag skulle vilja gjort med detta projekt var att utvceckla amatörradiohobbyn ett litet snäpp :rolleyes:
 
Ett snäpp

Jag utvecklade hobbyn ett snäpp en gång...ganska kul
front.jpg
 
Last edited:
Nej, jag körde via repeatern, men jag kanske skulle haft en med mig. Uthoppet var på 4000m, och jag hängde på 2000m när jag började prata, då har man ungefär 5minuter på sig innan man landar. Körde med Falsterbo och Halmstad som längsta QSO, hängandes precis intill Sturup.
 
Kanske 10min......men det är speciella regler då. Man måste utlysa det i förväg, och flyget har alltid företräde....
 
Back
Top