Frakt till utlandet

SM7VZX

Well-Known Member
Försökte skicka paket till Finland och Danmark. Posten vill ha nästan 1000SEK för frakt. Om man jämför att få samma paket från Tyskland hit, hamnar det på 25-30€.

Finns det billigare sätt att skicka paket från Sverihe till utlandet som privat person?

Tack på förhand.

73' Samir, SM7VZX
 
Måste vara ett ganska stort paket ifall det kostar närmare 1000 SEK.

Då det gäller priser så verkar Sverige vara under fullständig styrning från marknadskrafterna.

Är det så litet så det går som stort brev så är det lite rimligare men sedan blir det väldigt dyrt.
Men kurir firmorna verkar ändå dyrare , det som kostade 600 SEK på posten för mig skulle kosta mellan 3000-6000 SEK på DHL/UPS etc.

Hittade en site Skicka paket inrikes eller utrikes - jämför fraktpriser | www.fraktjakt.se men jag vet inte om den ger så mycket.
 
Jag skickade ett paket från ICA (posten) för ett tag sedan. Då kostade det 355:- för upp till 3 kilo inom hela Europa.

/Arne
 
Försökte skicka paket till Finland och Danmark. Posten vill ha nästan 1000SEK för frakt. Om man jämför att få samma paket från Tyskland hit, hamnar det på 25-30€.

Finns det billigare sätt att skicka paket från Sverihe till utlandet som privat person?

Tack på förhand.

73' Samir, SM7VZX
Sverige är bland de dyrare länderna i Europa att skicka paket ifrån.
Tyskland är billigast i Europa.

Jag har samma erfarenheter som du. En 25kg dator kostade mig 30€ från Tyskland.
Posten ville ha 800kr för att skicka samma paket till Finland.

Inte mycket att göra åt saken antar jag.
 
Svenska Postens avgiftsättning borde granskas av PTS , jag kollade på Finland och dom kan skicka ett 10 kg paket till Sverige för 229 SEK (€25,80) medan det från Sverige till Finland kostar minst 585 SEK.
20 kg €56,65 vs 935 SEK
30 kg €56,65 vs 1285 SEK

Vari ligger skillnaden i produktionskostnad ?
 
Svenska Postens avgiftsättning borde granskas av PTS , jag kollade på Finland och dom kan skicka ett 10 kg paket till Sverige för 229 SEK (€25,80) medan det från Sverige till Finland kostar minst 585 SEK.
20 kg €56,65 vs 935 SEK
30 kg €56,65 vs 1285 SEK

Vari ligger skillnaden i produktionskostnad ?


Visst kostar det posten bygger ju ny jätte terminal i Hallsberg nånstans måste ju pengarna komma ifrån . 73 Lennart
 
Back
Top