Fraktalantenn för ex. 40m är det genomförbart ?

SM5WYG

Well-Known Member
God afton,

jag har funderat på detta med att försöka bibehålla en antenns karaktär men ändå komma ner lite i storlek.
Även en "shorty forty" är rätt lång för en lägenhet.

Så jag började filosofera kring fraktaler, som många av oss går och bär på dagligen i form av mobiltelefon antenner...

Jag kikade runt lite på nätet och fann bland annat denna sida skriven av KB7QHC på QSL.net:
Fractal Antennas

Och en kommersiell lösning för att öka bandbredd på monopoler:
YouTube - Fractal Metamaterial Antenna Monopole Demonstration

Frågan är som lyder, är det någon som har filosoferat på ämnet,
och än bättre är det någon som har experimenterat på ämnet och vill dela med sig av sina resultat och tankar !?

Mvh

SM7WYG - Christopher
 
Intressant ämne.
Jag har testat några olika varianter i EZNEC inklusive två från den sidan du länkade till.
Dom flesta har dåligt gain men bra bandbredd.
Ingen av dom jag har simulerat har klarat mer än ett band.

och.....grymt många trådar blir det.

Vilken längd skulle vara acceptabel för dig?

/Micke
 
Off topic ;-)

Jo, det är ett klart intressant ämne, det finns ju ett antal "super" lösningar som sägs vara svaret på alla utrymmesproblem. Men jag har inte sett några beskrivningar på antenner byggda på fraktaler.

Egentligen planerar jag att flytta nordvart inom ett år eller så, och målet är att skaffa mig ett boende som tillåter lite större utsvävningar. Jag har haft en multibandsvertikal på balkongen, ( jag bor på 3e, översta vån ), men jag var tvungen att plocka ned den i somras då föreningen beslutade att renovera, balkongerna... Det lät riktigt bra men innebar mer eller mindre bara ommålning av räcket, och sedan sattes eternitplattorna tillbaks, och då med popnitar i en konstruktion som i övrigt är av kolstål. Det kändes inte så genomtänkt, men var säkert billigt.

Av den anledningen har jag inte satt upp antennen på nytt, dessutom har jag ett bakgrundsbrus på 5-8 S hela tiden, och plåttaken runt omkring mig verkar ge riktverkan, för jag hörde mer eller mindre bara mycket starka stationer östvart ifrån, det fanns något undantag, någon fransman och en spanjor... Förmodligen krokodiler hela bunten. ( läs stor mun, små öron )Och jag vill inte uppfattas som en krokodil, problemet är att jag helt enkelt inte hör genom allt "oväsen"...
För att förtydliga så finns det dagar då det är nästan tyst, men de dagarna är inet många på ett år, tror industrierna häromkring går i treskift ;-)

Så det tar emot att vara aktiv när jag vet att jag förmodligen hörs bra, men jag hör bara en 10-20 % av de som dristar sig till att svara på ett CQ.

Det är bara det att det kliar lite i fingrarna och i öronen. Det gör lite ont att ha radion stående här på skrivbordet, tyst och ensam ;-) Vad jag egentligen är ute efter är en antenn som inte är så bred, och jag har funderat på en "Shorty-forty" frågan är bara hur jag skall få plats med den, och var... Har lite lösa funderingar på att hänga upp den som ett "L" i så fall. Men som sagt, det är frågan om jag skall ha lite is i magen och ladda för det nya boendet istället.

Men det hindrar ju inte att fraktalantenner är intressanta, och det hade ju varit lite häftigt att kunna diskutera sig fram till något som fler av oss lägenhetsboende radioamatörer kunde ha nytta av.

En sak jag funderat på är att ta en flerledare och splejsa in den i en nylontamp, och då så att tampen förblir sträckt medan ledaren följer någon form av fraktal och följer tampen som en sinus våg... <-- luddigt förklarat, men tanken är rätt luddig den med.
Är osäker på hur det skulle påverka effekten av antennen i sig, för de beräkningsmodeller/program jag hittat ger mig inte möjligheten att testa någon utanför de väl beprövade modellerna.

Någon form av dipol skulle förmodligen vara det absolut enklaste, men problemet är att de tar plats, den minsta förkortade 40m jag har hittat är 5,6 meter.
För resonans på 7,1Mhz - Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )

En förkortad dipol för 7,1Mhz

Available Space A - 5.6 M ( Totallängd )
Dimension B - 1.68 M ( avstånd från matning till spole )
Dimension C - 1.12 M ( avstånd från ovanstående till isolator )
Inductance - 42.093 uH
Diameter - 169.1 mm ( på spole/rullen )
Length - 84.5 mm ( på spole/rullen )
Turns - 15.0 ( på spole/rullen )
Wire Size - 3.0 mm

Jag borde kunna "joxa" upp en sådan liten dipol, men frågan är om det verkligen är någon mening med att sätta upp något så litet, för man kanske inte bör förvänta sig så mycket av den.

// Christopher - SM7WYG
 
En fraktalloop för 20m med dimensionen 2,6m X 2,6m får ett gain på ca 2dB sämre än en dipol(enl simulering)
Den är ju ganska liten och består av 100st ca 30cm långa element.

Vem orkar bygga något dylikt?.....men intressant är det.

Om man i stället förståndigt viker ihop en dipol så kan den bli ganska liten den också men mycket enklare att bygga jämfört med en fraktalantenn.

Innan jag får upp något ordentligt på taket ska jag laborera med en dipol för 40m.
Den blir ca 15m lång och då har jag vikt ner den i ändarna. Dessutom har jag vikt ihop den inre delen till något som liknar "linear loading"
Den går att göra ännu mindre med lite mer arbete i simulatorn.
Tanken är att den ska vara resonant på både 40m och 15m.

/Micke
 
Hejsan Christopher och Micke!
Christopher! Jag uppfattar det så att Du har bara balkongen att hålla Dig till? Då är det inte lätt!
En vertikal på balkongen plockar också lätt upp elnätets händelser i närzonen.

Du har ingen möjlighet att sätta upp en tunn trådantenn till grannhuset eller skogen i närheten? I så fall rekommenderar jag en så lång tråd som möjligt och i mitten sätter Du en balanserad matare, typ bandkabel eller liknande. Du måste då ha en matchbox för balanserad matare och Du kommer att kunna köra alla band. Jag misstänker att Du kommer att bli av med det mesta av störningarna eftersom jag tror att de härrör från huset Du bor i och/eller husen i närheten.

Hur bygga "osynlig antenn"?
Kolla gärna hemsidan hos SM6EQO. Han bor i hyreshus och har dragit "osynliga" antenntrådar...i varje fall nästan osynliga!

Du Micke har tydligen 15 meter mellan fästpunkterna. En dipol enligt ovan och bandkabel som matare och är Du i luften på alla band! Matchbox enligt ovan behövs.

Som Du kanske vet så är det oviktigt om antenner är resonanta för att de ska stråla bra.
Däremot påverkas strålningsloobena men det är ju oftast inte en huvudfråga då det gäller en dipol.
Oftast söker man resonans för då får man 50 ohms matningsimpedans men det har ju egentligen inte med trådens "strålningseffektivitet" att göra. Det har mest att göra med att 50 ohms matningsimpedans passar perfekt till 50 ohms koaxialkabel.

Om man matar med balanserad matare typ stege eller bandkabel kan man praktiskt sett bortse från om matningsimpedanserna mellan stegen och dipolen överensstämmer.
Det beror på att praktiskt taget inga additionsförluster uppstår i stegen tack vare dess låga förluster.
Det är därför en enda dipol plötsligt blir användbar på alla band oavsett resonans eller ej.
Jag ber om ursäkt om jag upprepar mig! Jag har skrivit om detta på andra trådar tidigare.

Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej Tore,
Jag upplever att det blir enklare att hantera en antenn som är resonant.
Enklare att flytta sig mellan banden då man slipper stämma av.
Svårare att få grannarnas accept för en frihängande stege än det är med en koax som dras intill huset.
Lättare att få in en koax genom ett litet hål än det är med en stege som kräver ett annat arrangemang med dubbla genomföringar och "naken" kabel fram till atu´n.

Har man eget hus så kan man ju ordna det som man vill med vackra porslinsisolatorer genom väggen.

Ja det var ju min syn på det hela.

Detta kan eventuellt lösa antennproblemet om man har begränsat utrymme.
Here's a real cheap antenna to make from 160m - 6m... and it WORKS!

/Micke
 
Last edited:
Hejsan Micke!
Ja tänk så olika vi människor upplever saker och ting vilket ju berikar tillvaron för oss alla!

En resonant antenn gör att Du i de allra flesta fall är bunden till en frekvens/ett band. Du kan inte ens flytta mellan CW och SSB-delen på t ex 80 m-bandet utan att Du måste ta till åtgärder av något slag. Vanligtvis använder man då den inbyggda tunern som gör att man skyddar sändaren men additionsförlusterna i koaxen ökar därför att nu är inte matningsimpedansen längre 50 ohm i antennen. Hårddraget kan man säga att den inte längre är resonant eftersom Du flyttat i frekvens.
Förlusterna är kanske måttliga men det är ju viktigt att vara medveten om att kompromissen leder till ineffektivitet på matningen.

Men det är klart...har man bestämt sig för att enbart köra t ex SSB bara på 80 m så kan man naturligtvis använda en resonant antenn.

De flesta vill trots allt använda sin antenn på flera band/frekvenser och då är man ändå tvungen att vidta åtgärder för att försöka åtstadkomma 50 ohm i matningspunkten vid bandbyten eller med andra ord...göra antennen resonant igen. Trapsen i en W3DZZ är ett sånt exempel.
Vidtar man inte åtgärder kan man få stora additionsförluster i koaxen. Man kan förlora mer än hälften av hf-energin i koaxen om det vill sig illa.

Jag menar att med en dipol med balanserad matning ger överlägset lägsta förluster på alla band och den enda åtgärden som ska till är matchboxen.

Jag skulle säga att det är omöjligt ordna en trådantenn som är resonant på alla band.
Har jag fel? Hur stora blir förlusterna i fall det går?

I mitt fall klämmer jag fast mataren i fönsterkarmen. Inga borrningar och hål! Mycket enkelt! Till och med enklare än att använda koax för då måste man borra ett hål!

Du talar om "naken" kabel till ATU:n. Jag vet inte riktigt vad Du menar med naken i det fallet....jag använder "klädd" kabel, nämligen FK1,5 till hela stegen och även antennen.
Teoretiskt ger isoleringen viss förlust men så vitt jag vet så handlar det om delar av procent.

Slutligen, och kanske det viktigaste. Det estetiska och hänsyn till grannarna!
Här gäller inga antenn- och matningsoptimeringar!
Utan här får man hitta lösningar som gör att de flesta är belåtna. Oftast betyder det att amatören inte är belåten!

Den länk Du hävisar till är ju intressant. Men hur man än fixar och donar så har ju antenn, som är liten i förhållande till våglängden, lägre verkningsgrad.
Men varför inte... i går kväll hade jag QSO på 160 m med en tysk som använde en magnetisk loop med 6 meters diameter. Han var förvånadsvärt stark här.
Länge leve experimentlusten! Och det är vad Du ägnar Dig åt i ditt sökande!

En fundering till alla läsare. En stegmatare eller bandkabel borde man väl kunna fästa mot en tegelfasad med smältlim eller annat monteringslim. En "klick" med jämna mellanrum borde räcka.
Tegel är väl ett keramiskt material? Eller kanske man bör lägga små distanser mellan vägg och kabel för att minska eventuell påverkan från teglet.
Brun bandkabel mot brunaktig fasad gör ju en nästan "osynlig" montering?
Är det någon som provat?
Ha de!
Tore SM7CBS
 
Jag måste berätta...!
Jag känner till en amatör som bor i ett område med många 3-vånings hyreshus. Fastigheterna ägs av Riksbyggen. Han bor i mellanvåningen på fel sida av huset. Han har dragit den hemmabyggda 600 ohms stegen från ett av rummen ut till en stor horisontell loop i ett skogsområde på andra sidan huset och andra sidan av ett promendstråk. Han har fäst stegen i taket i lägenheten på ett snyggt sätt, klämt den i överkant på lägenhetsdörren och sen vidare fäst stegen i taket i trapphuset och vidare ut genom ett fönster mot skogen upp till en björk. Sen över promenadstråket till loopen. Loopen sitter på ca 20 meters höjd och är ca 100 m runt om dvs oresonant. Stegen är ca 40 m om jag minns rätt. Han använder en ett dubbelt LC-filter jag beskrivit i QTC nr 2009 i QTC.

Han gjorde installationen med den lokala vaktmästarens goda minne och löfte att plocka bort den om det blir krångel. Ingen krånglar och den har nu suttit uppe i flera år. Han har inga störningsproblem hos sig själv och grannarna. Dessutom mycket låg brus- och störningsnivå i mottagaren. Han har kopplat bort all jordning även stickkontaktsjordningen.
Jag tycker detta också är ett exempel på experimentlusta som gett resultat.
Estetiskt? Njaee! Kanske inte i alla stycken men sånt är personligt. Han och hans grannar är nöjda!
Hej då!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Jag har bott på en del olika ställen under mina 50 år som sändaramatör. På några QTH var det möjligt att sätta upp någon typ av antenn som var användbar, men på några var det inte ens lönt att försöka. Jag har full förståelse för de som vill göra både grannar och husvärd tillags med arrangemangen av trådar och när man är riktigt "sugen" på att komma igång med radion, då kommer ofta tanken på att åtminstone kunna köra ett band. Framför allt utan att störa annan elektronik.
När man då äntligen fick chans till en egen "kåk" kändes det som om alla problem var borta. Här kunde man göra nästan som man ville. Man hade inte grannar vägg i vägg längre och man kände sig "fri" på ett annat sätt. Detta bör vi komma ihåg när vi diskuterar antenner med kollegor som inte har egna tomter att "breda ut sig" på. :)

/Ingvar
 
Hejsan Ingvar!
Länge sedan....!
Ja, det har Du verkligen rätt i! Det är inte lätt att vara amatör om man är hänvisad till sin balkong som antennplats.
Det är en av det skälen till berättelsen ovan om han som "kom ut" ut från ett hyreshusområde med sin antenn i förhoppningen att det kan inspirera andra. Han har verkligen ingen egen tomt att bre ut sig på men ordnande en utmärkt lösning i alla fall. Den amatör det gäller är SM2JUR i Skellefteå. Den som önskar kan ta direktkontakt med honom.
Jag minns själv smärtan då jag på 60-talet fick sändningsförbud av Televerket pga att jag störde mina grannar i hyreshuset i Västerås. Som tur var räckte förbudet bara ett par veckor för Televerket såg också till att husvärden åtgärdade sin TV-antennförstärkare och problemet försvann.
Hej så länge!
Tore
 
Last edited:
Hej Tore!
Länge sedan, ja.
Vad trevligt vi hade!
Jo, jag menade bara att trots att man vet hur allting skall göras så tvingas man ibland att kompromissa för att göra grannar och fastighetsägare till lags. När man bor som du, är det idealiskt att labba med antenner och tillbehör. Jag vet att du är duktig på det.
/ Ingvar
 
En 14MHz fraktalantenn för dom som har för lite att göra.

Mi3mod.jpg

Den består av 180st trådar, de större elementen är ca 30cm.
Antennen har sämre gain än en dipol för samma frekvens.

/Micke
 
Någon form av dipol skulle förmodligen vara det absolut enklaste, men problemet är att de tar plats, den minsta förkortade 40m jag har hittat är 5,6 meter.
För resonans på 7,1Mhz - Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )

En förkortad dipol för 7,1Mhz

Available Space A - 5.6 M ( Totallängd )
Dimension B - 1.68 M ( avstånd från matning till spole )
Dimension C - 1.12 M ( avstånd från ovanstående till isolator )
Inductance - 42.093 uH
Diameter - 169.1 mm ( på spole/rullen )
Length - 84.5 mm ( på spole/rullen )
Turns - 15.0 ( på spole/rullen )
Wire Size - 3.0 mm


// Christopher - SM7WYG

EZNEC säger att antennen är resonant på 7,27MHz.
Med 44uH hamnar resonansen på 7,12MHz
Impedansen ca 12ohm.
Gain ca 6dBi på 12möh.

shorty40.jpg
Smal som attan!

shorty40_azi.jpg

/Micke
 
Tack för alla idéer, och tack Ingvar, du slog huvudet på spiken, och jag ser fram emot den relativa frihet som egen "kåk" med där till hörande tomt innebär. Men fram tills dess får jag experimentera med lösningar som kännetecknas av minimalism.

Micke, ja smal som attan är en klar underdrift, det kan nog vara i smalaste laget det, hade ju varit trevligt att kunna vara närvarande på Contest och även "slösurfa" lite på den stora DX vågen ;-)
Det är nog het enkelt så att jag får bida min tid, och drömma om en inte allt för avlägsen framtid då förutsättningarna är annorlunda ;-)

// Christopher
 
Back
Top