Fraktalantenner

SM0CTK

Well-Known Member
Någon som har provat att nyttja denna teknologi för att få en fungerande antenn för våra hamband?

fraktalantenn - Google-sökning

Saxat från Nyteknik.se

Den är 25 procent effektivare än de som hittills används på mobiltelefoner, säger John Chenoweth.



73/sm0ctk/stig
 
Har jobbat lite med fraktalantenner, och man kan kort säga att om man simulerar resultaten så kan man se vissa fördelar. Men kontrollerar vi vilken nivå på detaljering som fraktalen kräver så hamnar man snabbt på nanoskala för antenner lämpade för mobiltelefoner.

När det gäller kortvåg så har det gjorts försök med att använda trådar med etsad fraktalstruktur. Men några 25% har man aldrig hittat annat än i vissa simuleringar.
 
Har för mig att jag läst en artikel om en som gjort en 4 element quad för 2m med fraktalteknik. Minns inte var det var dock.
 
Jag har för mig det var i VHF Communications för ett antal år sedan, jag har en bunt sådan tidningar, jag skall se om jag finner den.
De
Roy SM4FPD
 
finns en 9-sidors artikel i QEX mars/april 02 av VE9SRB, EZNEC4 har visst stöd för simuleringar.
 
Jag hittade VHF Communications tidningen, den stog först i bunten. Annars brukar ju saker man letar efter ligga länst ner eller sist i högen.
VHF COMMUNICATION 2001-Q4
Här skriver HB9SLV 14 sidor i ämnet, med två praktiska exempel på Fractal antenner i form av en två el QUAD för 28 MHz och för 432 MHz. Med mått och ritningar. en miljon mått, men ingen måttenhet, förmodliogen är det i cm. Kanske tum. Konstiga ritningar utan måttenheter bara siffor med decimaler. Måste nog läsa hela artikeln först. Med simuleringar etc.
Lite mycket att skanna in och göra en fil av kanske, möjligen kopior om nån är särskilt intreserad.
Vidare massor av bilder på snöflingor etc
Jo där stog det, 2 el QUAD för 28 MHz har 1,5 meters sida. 1,7 meer i längd, det är N1IR som byggd den antennen som finns på bild. Kanske han har en hemsida. Antennen viks av 1,5 mm tråd, man använder en träskiva med spikar som sitter vid hörnen. den gäller att stödja antennen med något lämpligt skelett.
Han skriver att han lyckats nå Europa med en Watt, men för att nå Pacific gick det åt 2 Watt, häftig antenn!

Ser ut att vara ett intressant bygge, relativt billigt att göra.

Artikeln omfattar vidare teorier för mikrovåg.
de
SM4FotPeDahl
 
.....Jo där stog det, 2 el QUAD för 28 MHz har 1,5 meters sida. 1,7 meer i längd, det är N1IR som byggd den antennen som finns på bild. Kanske han har en hemsida. .....

fractenna.com (många patent blir det)
 
Hej
En bra sammanfattning av egenskaperna hos små fraktalantenner ges i en artikel i
IEEE ANTENNAS AND WIRELESS PROPAGATION LETTERS, VOL. 2, 2003 av Steven R. Best: "A Comparison of the Resonant Properties of Small Space-Filling Fractal Antennas" på adressen

http://puhep1.princeton.edu/~mcdonald/examples/EM/best_ieeeawpl_2_197_03.pdf

Förf. säger i inledningen "WHILE fractal geometry has been reported to be uniquely beneficial in the design of small antennas [1], [2], it has recently been demonstrated that antenna geometry alone, fractal or otherwise, does not uniquely determine the electromagnetic properties of the small antenna [3], [4]. Rather, the radiation properties of small antennas (of the same type), specifically radiation resistance and quality factor (which provides an indication of antenna bandwidth), are primarily a function of the antenna’s size relative to the resonant wavelength and are essentially independent of the total wire length and geometry used to establish the resonant frequency."

Jag tror man ska vara försiktig med att påstå att fraktalgeometrier skulle ge antenner någon sorts "magiska" egenskaper som man inta kan åstadkomma med andra geometrier. VE9SRB verkar vara inne på den linjen. Hans EZNEC-modeller av tillknycklade loopar kan hämtas hem från W7EL-s hemsida, adress Index of /misc/MI2

73 JanneG
 
Det man läser ut ur artikeln i QEX är att "det går lika bra med vanliga meanderformer - det finns inget i fractalformen som ger unika bättre egenskaper".
 
Jag hittade VHF Communications tidningen, den stog först i bunten. Annars brukar ju saker man letar efter ligga länst ner eller sist i högen.
VHF COMMUNICATION 2001-Q4
Här skriver HB9SLV 14 sidor i ämnet, med två praktiska exempel på Fractal antenner i form av en två el QUAD för 28 MHz och för 432 MHz. Med mått och ritningar. en miljon mått, men ingen måttenhet, förmodliogen är det i cm. Kanske tum. Konstiga ritningar utan måttenheter bara siffor med decimaler. Måste nog läsa hela artikeln först. Med simuleringar etc.
Lite mycket att skanna in och göra en fil av kanske, möjligen kopior om nån är särskilt intreserad.
Vidare massor av bilder på snöflingor etc
Jo där stog det, 2 el QUAD för 28 MHz har 1,5 meters sida. 1,7 meer i längd, det är N1IR som byggd den antennen som finns på bild. Kanske han har en hemsida. Antennen viks av 1,5 mm tråd, man använder en träskiva med spikar som sitter vid hörnen. den gäller att stödja antennen med något lämpligt skelett.
Han skriver att han lyckats nå Europa med en Watt, men för att nå Pacific gick det åt 2 Watt, häftig antenn!

Ser ut att vara ett intressant bygge, relativt billigt att göra.

Artikeln omfattar vidare teorier för mikrovåg.
de
SM4FotPeDahl


Jag såg på Kunskapskanalen information om Fraktalantenner. Det var en Ham som inte
fick sätta upp en yttre antenn vid sitt QTH. Han började då på att fundera om Fraktalteknologin gick att nyttja även vid tillverkning av antenner.
Han uppnådde goda resultat. Denna antenntyp sitter numera i de flesta Nallar.
Hoppas att han tog patent på sin antenn. Men de stora drakarna brukar hellre ta strid
än att göra rätt för sig. Tänker närmast på Håkan Lans.
Nu vidare i informationsflödet på nätet.

Sm0ctk/stig
 
Back
Top