SM0IKR, Göran och jag försökte köra ett QSO under helgen. Här lite reflektioner från min sida.
Jag kunde läsa Göran men han kunde inte läsa mig. Vi var Väl 5-9
)) hos varandra så det var inga problem med den underliggande förbindelsen.
Det var inte helt trivialt att få igång det hela, det krävs 2 ljudkort, eller om du har ett BT-headset, det och ett ljudkort. En brist i mjukvaran är att man inte kan spela in sig själv så att man kan lyssna av hur man låter. Jag fick inte till det, tror jag, för som sagt det går inte lyssna av vad som sänds ut. Dessutom triggade jag en bugg vars enda lösning, enligt hemsidan, var att gå in i registereditorn och radera bort programmets inställningar.
Att sitta med laptop och vara inkopplad till riggen känns inte helt optimalt heller. Undra om det är möjligt att dressera t.ex en RPI med en mindre display att hantera FreeDV, en sådan enhet skulle kanske även kunna hantera BPSK31.
Nu till ljudkvaliten, SM0IKR lyckades få iväg läsbar DV - men herre gud, Plåt-Nicklas lät bättre på sin tid! Det videoexempel som ligger på hemsidan låter lika hemskt, så det är väl så det ska låta.
Det första försöket gjorde mig inte så hungrig på mer.
Är inte 144,236 en bättre frekvens som aktivitetscentrum för freeDV då 14,236 tydligen är den frekvens som används på 20m, men den kanske är vikt för annat trafikslag?