Principen bakom "impedance inverting" oscillatorn är att serieresonanskretsen som bildas av induktansen och kristallens hållarkapacitans gör att övertonsresonansens låga impedans hos kristallen reflekteras som en hög impedans över bas-emitter kretsen.
Då uppfylls svängningsvillkoret på kristallens övertonsfrekvens. Vid den mycket lägre grundtonsfrekvensen (f/3) kommer inte längre den reflekterade impedansen hos seriekretsen att vara hög, och då vill inte oscillatorn svänga på den frekvensen.
Genom detta "knep" så kan man göra en oscillator med rejält med återkoppling som inte gärna svänger på kristallens grundton.
Det som du kan prova med är att dimensionera L1 så att du får svängning på 3 gånger kristallfrekvensen med kristallen ersatt med en kondensator på 5 - 10 pF.
Sätt sedan dit kristallen och se om svängningen blir låst till övertonsfrekvensen.
Om det inte svänger, eller om låsning till kristallfrekvensen uteblir, blir du tvungen att ändra förhållandet mellan Ca och Cb.
Med en tillräckligt högfrekvent transistor, t.ex. BFY90, ska det inte vara några problem att ta ut dubbla övertonsfrekvensen via en resonanskrets i kollektorkretsen. Dock blir uteffekten ganska liten.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Hej Karl-Arne,
Man skulle nästan tro du jobbade som lärare/instruktör för du beskriver så bra.
Jag har nu fått oscillatorn låst till övertonsfrekvensen, så min 20 MHz kristall svänger vid 60 MHz. Jag ersatte Ca och Cb med två trimkond. så jag kunde observera effekten av att justera dem på spektrumanalysatorn. Intressant att se hur till att börja med svänger det vid grundtonen och se att oscillatorn ger ifrån sig 20, 40, 60 , 80 MHz osv... Seda