Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM0YYQ said:Ställer, ny fråga.. har införskaffat mig ett agg som skall klara 3 Amp, Kontinuerlig belastning.. och 5 Amp i topparna, iaf.. kopplade in den på min FT-817 och testade.. på 2 Meter att öppna en Reapeter.. såg då på den inbyggda spänningsmätaren i radion att han droppa till 13.1Volt från 13.7 när jag körde öppningstonen.
Testade även att köra på 80Meter .. pratade normal samtalston och då kanske den rörde sig till 13.6Volt, NÄR jag mäter över aggregatet så. Ökar den spänningen istället ca 0.2Volt vilket juh inte syns på radion.. men verkar juh vara normalt att den reglerar.
Skall detta vara så här.. eller är det nått som är skummt.. ?
Verkar juh dra mer kräm på FM en på SSB.. osv..
Sägas bör oxo att radion enligt instruktionsbok skall dra 2 Amp som mest, och har själv mätt upp ca 1.5 Amp.. så agget borde juh räcka till..
/Mattias
SM0NCL said:om hela 817'on är spänningsreglerad på en nivå ett par volt under 13,8VDC kommer -1v inte att påverkar prestanda alls,
troligen är slutsteget direktmatat via drossel till DCkabeln och kanske har du då yttepytte mindre uteffekt, hur stor är skillnaden egentligen mellan t.ex 9.5w och 10.0w på 80m....
Ställer, ny fråga.. har införskaffat mig ett agg som skall klara 3 Amp, Kontinuerlig belastning.. och 5 Amp i topparna, iaf.. kopplade in den på min FT-817 och testade.. på 2 Meter att öppna en Reapeter.. såg då på den inbyggda spänningsmätaren i radion att han droppa till 13.1Volt från 13.7 när jag körde öppningstonen.
Testade även att köra på 80Meter .. pratade normal samtalston och då kanske den rörde sig till 13.6Volt, NÄR jag mäter över aggregatet så. Ökar den spänningen istället ca 0.2Volt vilket juh inte syns på radion.. men verkar juh vara normalt att den reglerar.
Skall detta vara så här.. eller är det nått som är skummt.. ?
Verkar juh dra mer kräm på FM en på SSB.. osv..
Sägas bör oxo att radion enligt instruktionsbok skall dra 2 Amp som mest, och har själv mätt upp ca 1.5 Amp.. så agget borde juh räcka till..
/Mattias