FT-857

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Lite irriterande att "-"-skiftet som man ställer i med "RPT"-knappen, det ligger inte kvar nästa gång man besöker frekvensen. Kan man spara det på nåt sätt, ere skit mellan spakarna igen?

/SM0IXY
 
Prova att lägga in det i kanalbanken med repeaterskifte. Annars är det nog en programmeringssak via kabel.
 
Hej

Kolla om ars i meny 2 är "on" då får du automatiskt -600 mellan 145.600-145.800, men på 70cm stämmer inte skiftet med våran bandplan har jag för mig.

Manuel
 
Det hela beror på vilken version du har och hur den är "öppnad" för TX utanför banden
(olika strappning ger olika bandplaner..)
 
Plockar upp en fyra år gammal tråd och undrar om det går att ställa om intervallerna för ARS. Jag har en FT-857 som ursprungligen köpts i USA, och där är det t ex inte -600 kHz mellan 145.600 och 145.7875 som gäller för 2m. Finns det någon möjlighet att ändra detta?
 
Plockar upp en fyra år gammal tråd och undrar om det går att ställa om intervallerna för ARS. Jag har en FT-857 som ursprungligen köpts i USA, och där är det t ex inte -600 kHz mellan 145.600 och 145.7875 som gäller för 2m. Finns det någon möjlighet att ändra detta?


Kanske detta hjälper...
Yaesu FT-857D - VK6AHR

/Micke
 
Njae, det är just den proceduren jag måste gå igenom idag varje gång jag har stannat till vid en repeaterfrekvens. Det vill jag slippa, så jag vill att riggen ska välja -0.6MHz automatiskt åt mig för frekvenser inom det intervallet. På samma sida i manualen nämns skillnaderna mellan "Version A" och "European version" med avseende på automatiskt repeaterskift (ARS). Min är alltså "Version A", men jag skulle vilja att den betedde sig som den europeiska versionen.
 
Och det fick mig att gräva lite mer i ämnet. Vad som behövdes var att lägga till ett par jumprar under locket. Jag satte dem till hur SM2YER Goran's Homepage beskriver att de sitter ursprungligen på en europeisk version, och nu har jag automatiskt repeaterskift på rätt frekvenser.
 
Back
Top