FT8 Trigger SWR skydd till slutsteget

SM0PYH

Member
Jag har byggt ett slutsteg med prylar från DX-World. Använder deras kort för att koppla bort 50v spänningen om SWR blir för hög.
Om jag kör FT8 så triggas ibland larmet för SWR fast jag inte har "någon" SWR.
Det märkliga är att det endast händer då jag kör FT8.
Har försökt få det att trigga på CW, SSB FM men då blir det aldrig larm.
Ofta triggas det precis innan TX går ifrån. Fördröjningen för till/frånslag fungerar som den ska och ibland sker det mitt i ett sändningspass.
Misstänker att det blir någon slags fasförskjutning i SWR bryggan. men varför endast med FT8???
Någon som har en förklaring?
//Hasse
 
Jag har byggt ett slutsteg med prylar från DX-World. Använder deras kort för att koppla bort 50v spänningen om SWR blir för hög.
Om jag kör FT8 så triggas ibland larmet för SWR fast jag inte har "någon" SWR.
Det märkliga är att det endast händer då jag kör FT8.
Har försökt få det att trigga på CW, SSB FM men då blir det aldrig larm.
Ofta triggas det precis innan TX går ifrån. Fördröjningen för till/frånslag fungerar som den ska och ibland sker det mitt i ett sändningspass.
Misstänker att det blir någon slags fasförskjutning i SWR bryggan. men varför endast med FT8???
Någon som har en förklaring?
//Hasse
Antar att du syftade på DX-World-e. Det var en intressant butik :)
 
Japp det stämmer.
Satt ihop dessa kort.
Fungerar bra förutom FT8 då...

 
Att göra bra och "svårlurade" skyddskretsar till högeffektslutsteg med
halvledare är svårt.

Tyvärr finns det ingen ingående beskrivning på hur skyddsmodulen är gjort internt,
så det blir lite av gissningslek att försöka finna orsaken. FT-8 är MFSK med konstant amplitud,
så det borde inte bli några språng i utspänningarna från riktkopplarna.

Eftersom den klarar SSB, som är allt annat än konstant amplitud utan att protestera, kan man nog utesluta att amplitudvariationer skulle vara huvudorsaken.

Man kan nu tänka sig att antingen så påverkas riktkopplarna av att utsättas för stora HF-strömmar och spänningar så att balansvillkoret för backriktningen påverkas så att SWR momentant beräknas till ett högre värde, eller att det uppstår en transient i övergången mellan två skiftfrekvenser ifall de inte skiftar faskoherent.
Sådant har rapporterats från andra system.

Man kanske ska höra med konstruktören ifall det förekommer någon medelvärdesbildning i programvara eller hårdvara innan kretsen anser att något tröskelvärde har överskridits.

Jag har själv aldrig sett någon krets som bryter huvudkraften till en effektförstärkare ifall SWR blir för högt, utan man reducerar i första hand drivningen. En del slutsteg, SRT SSA1000 erinrar jag mig, kunde öppna nycklingsledningen om SWR överskred ett högt värde för länge.

Dessa PA-n var dock konstruerade med stora marginaler, och SWR-skyddet var främst tänkt att förhindra överhettning vid "key-down" i rejält missanpassade laster.

Minns att "konsten att göra bra skyddskretsar" var ett ämnena när jag gick systemutbildningen på Collins HF-80 och Spectrum-2000 för dryga 25 år sedan.
Skyddskretsar är fulla av "motstridiga krav".
 
Last edited:
Kör du FT-8 med full power?

Någon skillnad om du drar ner?

Brukar aldrig köra mera än runt 50% av full effekt men det är med en vanlig 100 W radio.
 
Har en 10db dämpsats och kör ca 30w ut från radion. max effekt 1200w är vid 70% ut från radion.
Undrar om det inte ändå är så att signalen till reläerna störs på något vis. inte så att dom släpper helt för då hade jag hört det. ska "tvinga" utsignalen till dom och se om det gör någon skillnad.
Skyddskretsen som kopplar bort 50v ska klara att koppla ifrån på 5ms men sen sitter det en krets som känner av skillnaden mellan effekt fram/back så lite längre tid än så tar det nog innan spänningen försvinner, men än så länge lever transistorn.

Fortsättning följer.
 
Tror mig hittat vad som är knas....
Det blir någon transient när effekten går ner från några hundra watt ner till noll.
Lyckats framkalla samma sak vid CW. Lite mäkligt att det inte visat sig där först, men det kanske finns ett filter till CW på min IC7300 för att minska nycklingsknäpparna.
Det är alltid när effekten försvinner abrupt som den löser ut.
Har skärmade kablar från SWR bryggan, men jag får försöka dra dom en annan väg o ev. sätta feriter så kanske det ger sig

För den intresserade så sitter det en BTS50085-1TMB som kopplar till/från 50V, som i sin tur styrs av en LM339N som jämför nivåer mellan signalerna från SWR bryggan. Den innehåller 4 kanaler men endast en användes så jag kopplade en tempgivare och ett fast värde till nummer två, och jämför uteffekt med ström för att dektektera om fel LP filter är inkopplat. (men det har jag tillfälligt kopplat bort vid denna felsökning)
Dessutom bryts spänningen om den blir för hög eller om det drar mer ström än maxvärdet man ställt in.
Trevlig helg
//Hasse
 
Nej, det är en svagsignalmode.
Tycker dock ändå att man inte skall fläska på så mycket, speciellt då många motstationer begränsar effekten, kör aldrig mer audio än att alc ligger lägre än det röda området vilket brukar bli runt max 50 %

Antenner och bra RX förhållande är viktigare än att spamma frekvensenm
 
IC-7300 har allmänt sett ett dåligt rykte när det gäller effektreglering med ALC,
och översvängar. Det kan vara av ett visst intresse att undersöka enveloppen hos den drivsignal
som den lämnar vid FT-8.
 
Så kan det vara med 7300 och även andra stationer.
Det har blivigt tokigt med hur FT-8 körs kan jag tycka.
Med den typen av digitala signaler så krävs väldigt låg effekt men allt fler kör med full effekt och även med slutsteg.
Med den effekten som FT-8 är tänkt för så behöver inte ALC inte vara med i spelet överhuvudtaget.
 
Jag kör FT8 på en IC7300, och ställer in modulationen så att ingen AGC indikeras, och med 100w ut. Jag har inte någon problem med HF-fält som stör. PC är en stationär HP-dator i metallhölje. Jag har inte gjort någon speciellt för att skärma av, förutom att allt är skyddsjordat via 230v-kontakten.
 
Jag kör 5 w till en unun och longwire.
Det ligger i dess natur att det blir mantelströmmar, kör en choke vid ununen, sen köpte jag betydande mängder klämferriter på Kjell, och klämde på dem på på alla kablar, och blev av ned störningar och datorkrångel på en gång ...
 
Back
Top