FT991A

SM7SJR

Administrator
Staff member
Hej. Jag kör mestadels med SDR-radios från Apache Labs eller min Kenwood TS-2000X, men funderar på att utöka med en rig till. Funderar på en Yaesu FT991A. Någon som har en som kan ge mig lite feedback? Jag kör mycket på VHF/UHF men kommer nog att satsa lite mer på kortvåg framöver.
 
Ähh eftersom ingen hade något svar så beställde jag en sådan rig. God fortsättning på Er alla därute.
 
Det finns ju en hel del feedback på internet som kan vara av intresse. Själv har jag bara den yaesu 991 och vi trivs stort ihop sedan snart 4år tillbaks. Du blir garanterat nöjd med din A-version.

/Sven.
 
SJR hoppas du gillar den, jag har en 991A och jag är nöjd med den. Man kan inte få allt för 14 k men en hel del, detta är första riggen med spectrum och vattenfall som ger en helt annan uppfattning av banden. Nackdelar finns bla har jag inte hittat någon inställning för att justera gainet i spec/vattenfall. Jag gillade inte ljudet från den inbyggda högtalaren så jag köpte Yaesu MLS-100 som ger riktigt bra ljud. Har skaffat RT program för inställningar och minneskanaler har dock inte knappat in/lyckats bestämma vad jag skall programmerao_O. Byggde ett interface för nyckling av PA med optokopplare, köpte en kabel från Technofix.uk
 
Jag har också kikat lite på FT-991A, mycket p g a dess storlek tillsammans med alla funktioner och alla amatörband upp till 70cm.
Det jag har funderat lite över är frågan om fläkten väsnas mycket vid hårdkörning? Till ex. när man kör digitala moder med full effekt under några timmar.
Små radioapparater brukar ju ha små fläktar som tenderar att väsnas en del.
Björn eller någon annan på forumet som testat radion kanske kan svara på det.
Övriga omdömen och tester fins det gott om att hitta på nätet.

/Emil
 
Ja fläkten låter en del, tex när man kör FT8 (jag brukar köra ca 60 W för att skona PA-trissorna) jag såg någon SM som bytte fläkt, men jag tycker inte det är något större problem. Som många nya riggar har den CAT och ljud i USB mycket bekvämt.
 
En sak som stör mig är skiftet mellan VFO A och B, då visar display fortfarande A men frekvensen för split, ej heller Tx/Rx ändras, däremot vid val split. Split för mig är en annan funktion och om den sedan använder A eller B som alternativ blir ju en annan sak. På min Yaesu FT-840 så är det hela solklart.. - Kan det vara en fw update som behövs, vilket inte gjorts sedan aug 2017 !? Men en sak är klar, A är A och inte B..

/Sven.
 
För att kommentera fläkten så går den även i min 991, också vid mottagning, men utan att störa. Av orsak i modernare stationer med display och extra funktioner så dras mer ström i viloläge/mottagning ,vilket alstrar mer värme. - Det Eldas för kråkorna utan att sända..

/Sven.
 
Och för att kommentera audion, så viker jag en bit grövre papp(typ flingpaket) och fäster med en kylskåpsmagnet på riggen så audion riktas mot där jag sitter. Det blir som en flärp i 45 graders vinkel mot öronen(mina personliga antenner för hörbart ljud).. Naturligtvis kan en extern högtalare vara bra men till priset av vad en pappersflärp kostar.

/Sven.
 
Hej på er. Inte har jag använt min FT991A så värst mycket inte. Har en annan rig som förstarig, den heter ANAN, hi. Det jag fick strul med var förstås drivrutinerna, jag lyckades att be Windows update om nya drivrutiner och dom funkar inte med FT991A. Efter mycket om och men fick jag in de lite äldre versionerna som Yaesu har på sin site, så nu lirar det. Så snart dags att börja köra med rigen lite mer. Återkommer i ärendet. Jag har dock ingen fin extern högtalare till den och får jag för mig att köra SSB så använder jag mitt Heil headset. Så vi får se hur det kommer att lira.

/SJR, Björn
 
Hej Björn! Jag hade inga problem med drivrutinerna kör W10 och 991A har senaste drivrutiner och firmaware. ANAN kan säkert mycket mer än 991. Jag tjuvlyssnar ibland på ringen på söndagarna och hugger Ronny strax efter ibland.
 
Kul, logga gärna in i ringen också om du vill, du är välkommen.
Jag försökta starta min FT991A med WSJT-X programvara men PTT hänger radion i TX-läge. Jag får kika på det sen när tid/ork finnes, det är säkert inget avancerat problem.
 
Hur har det gått vidare? WSJT-X programvara, vad är det? Jag har bara PTT på min, en mekanisk handmik, funkar även med vox..

/Sven.
 
Hej hej, jag har inte kört ett enda QSO med den ännu tyvärr. Blev inköp av ny dator och efter installation av den så fastnade jag med min gamla rig. Lite synd att köpa en ny radio och bara ställa den där, men meningen var bara att ha en andra elller en tredjerig.

WSJT-X är programvara för att köra diverse digital moder. Se här: https://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/wsjtx.html

Själv kör jag bara SSB med mina kompisar (mångubbarna) på 80m på söndagar, i övrigt blir det CW eller digitala moder för hela slanten.

73 de SM7SJR
 
Bra - bra - bra, och fick mig förklarat av SA0CCA. Jag har lyssnat ikväll på 144.174 MHz och under testkvällen. Tack för nu. Nyfikenheten tar mig vidare..

/Sven.
 
Back
Top