Funderar på en enkel antenn för 6m

sm6vpu

Well-Known Member
Jag har begränsat utrymme på min balkong men vill ändå köra 6m. Dels för test och även TV-DX. Jag funderar på en HB9CV för 6m. Finns de färdiga att köpa eller ska man bygga ihop en själv? Vad kostar aluminiumrör idag?
 
Du bör ha den horisontalt. ca 140 cm åt varje håll. En tillsågad skärbräda som centrumisolator fungerar bra till att börja med.
 
Gör ett kryss av PVC-rör eller andra lämpliga "pinnar" och spänn en (drygt) våglängds loop på dem.
 
Moxon såg inte dum ut alls :)

Var kan man få tag på aluminiumrör o.dyl. utan att det kostar en halv förmögenhet?
 
Jag kollade med några antenninstallatörer om de hade liggande TV-antenner för gamla Band I, dvs kanal 2 -4. Hittade ett par 3 elementare för kanal 4. Det blev mycket material för att bygga en 50 MHz-kratta. Bommar, elementrör, maströrsfästen och fästen för elementen. Fick visserligen skarva elementen eftersom de var för korta men min 4 element yagi gick loss på 400 spänn och då har jag grejor kvar till ytterligare en antenn.
 
Jag kollade med några antenninstallatörer om de hade liggande TV-antenner för gamla Band I, dvs kanal 2 -4. Hittade ett par 3 elementare för kanal 4. Det blev mycket material för att bygga en 50 MHz-kratta. Bommar, elementrör, maströrsfästen och fästen för elementen. Fick visserligen skarva elementen eftersom de var för korta men min 4 element yagi gick loss på 400 spänn och då har jag grejor kvar till ytterligare en antenn.

exakt så gick det till när min 4-elements 50Mhz yagi gjordes, den sitter fortfarande uppe på taket.
 
Idag var jag på Biltema för att köpa några saker.
Fick syn på en jättesnygg vattenspridare i koppar och tänkte genast på en magnetic loop för 6m. :)

Kanske något för en händig person att modifiera? :rolleyes:
 

Attachments

  • DSC00722.jpg
    DSC00722.jpg
    97,3 KB · Views: 207
Last edited:
Annars går det att sätta ett micelement i mitten och ha den som replika / nostalgimic. :D
Borde vara en självklarhet för Bengt, -EQL, att bygga en sådan mikrofon när/om han expanderar sin nostalgi sänadre till foni (AM förstås ...) ;) /Johan
 
Skulle slå min tesilsmick till vänster med hästlängder, man måste koppla förförstärkaren i kaskadkoppling bara. :)
 
Jag har 10m gul kopplingstråd från Biltema jag funderar på att använda. Annars kan jag få tag i DL-1000 tråd. Om jag vill bygga något mer beständigare, var kan man få tag på aluminiumrör utan gå bankrutt?
 
Back
Top