Funderingar kring förminskad Delta loop för 80m

-EKM: intressant med din erfarenhet. Har ju funderingar på att nästa steg i experimenterandet skall bli vertikal spåret. Kanske skall fokusera på att få en Delta (eller kanske dipolerna) att fungera bäst på nära och medellånga avstånd. Sedan när/om vertikalspåret blir verklighet så klipper jag DX och dom långväga contest kontakterna med den antennen. Hå hå ja ja, där fick jag något att fundera på. Jo ofta för väl antalet antenner lösa problem som inte ens går att kompromissa bort :)

-GLD: Jo visst är det så att verkligheten är den experimenterande amatörens värsta fiende :) Uttryckte mig lite så där visionärt ... man vet ju aldrig vart det kan hamna. Omöjligt är ett ord jag ogillar, men här är jag böjd att hålla med dig.

Fast pyramidloopen och en relästyrning för att "klippa bort" en sektion och köra den som en 40m delta är väldigt intressant. Dels finns det en rejäl chans att få till något bra, dels finns det en del att bita i i designen.

T.ex. så blir ju looparna lite för länga för att en av dom skall bli perfekt på 40m. Men då skulle man kunna tänka sig att göra den främre loopen kortare, alltså 40m mått och kompensera med att göra den bakre delen längre så att totalmåttet blir bra för 80m.

Många med erfarenhet säger ju att måtten på loopen's olika "ben" inte är så kritisk. Kan man ju då fundera på om bakre loopen, 80m delen, skulle fungera som någon sorts reflektor för den främre 40m loopen? Hm ... kul att bita lite i den varianten :)

Tack för uppslaget Micke!

-BRF: jo jag tror att det detta faller på är rent mekaniska orsaker. Vill ha så lite "löst som hänger och dinglar" som möjligt, vind och isbildning är en eländig faktor att ta med i beräkningen här på kanten av Åreskutan. Annars har jag läst lite om det och fungerar gör det säkert. Det får dock ligga kvar i idé lådan ett tag till, men Tack för kommentaren!

-HXO: Sven, vad skall jag säga? först så var det kul att prata med dig en stund på repeatern igår kväll, var ett tag sedan vi hördes. Anade att du förr eller senare skulle hitta den här tråden ... lol ...

Jo jag kommer att tänka på feeder biten till våren. Har hittintills uteslutit stegar pga problemen med vind och is. Men kanske skall tänka om och testa i alla fall. I vilket fall som helst så skall alla klenare koaxer, RG-58 och "skosnöre" bytas ut mot Rg-8/RG-213 och den typen. Har samlat på mig en hel del under vintern, Tradera och fynd från DX-Radio/torget.

Får relativt korta kabelavstånd med masterna nära huset. Eventuella vertikaler och bävrar som i så fall måste hamna i skogen en bit bort blir en annan sak och får bli ett framtida problem.

Vad gäller antenntyper och baluner med mera ... så är jag på samma våglängd som du, dipolantenner, vertikalt och horisontalt, men loopar är väldigt frestande att testa.

Jag håller inte med dig i att " kommer aldrig acceptera en SWR över 1:1,5 ", det kommer jag att göra :) Självfallet är målet att få det så bra som möjligt, javisst, men ibland tycker jag att diskussionen känns lite överdriven. Jakten på det perefkta SWR värdet blir nästan lite för mycket ... Ligger böljan under 2:1 så är det alla gånger väldigt små vinster att göra på att jaga några tiondelar lägre. Själfallet med mina förutsättningar som i steg ett är att köra 100W oc i steg tå att damma på med slutsteg. Qrp är inte min grej, jo 100W qrp :)

Fast det där påståendet och inställningen är jag rädd kan starta en separat diskussion och en hel del synpunkter! Nåja, inte här och nu, Tack på förhand!

Nä nu är morgonkaffet slut, skall strax till jobbet, så klart slut från skutan. Tack alla för intressanta kommentarer, reflektioner och funderingar :)

/Johan

Last edited:
Back