VNA-er blev ett oerhört genombrott i början av 70-talet.
Frekvenssvepta mätningar som tagit många timmar eller dagar tidigare med slotted-line och riktkopplare gick nu att klara av på en kvart eller så.
Skalära nätverkare som t.ex. Wiltron 640 (en stapelvara hos Televerket) var ett något tidigare genombrott, men gav endast beloppen av reflektionsfaktorn och transmissionsfaktorn.
När jag var "labassistent" i Mikrovågsteknik 1980 så var en av labuppgifterna att mäta upp S11 och S21 hos ett filter på en handfull frekvenser med slotted-line, inklusive korrektioner för kabeldämpning och längd, och sedan göra om samma sak i ett svept frekvensområde med SOLT-kalibrering.
Elektronfysik 2 hade nyligen investerat i en HP85 bordsdator och skrivit programvara för att automatisera både kalibrering och mätningar.
Teknologen kunde då jämföra hur jobbigt det var att mäta manuellt jämfört med att mäta med VNA. Detta hade klart uppfostrande inverkan.
Snabbspolning framåt c:a 40 år. I samband med handledning av ett examensarbete besökte jag Ångströmlaboratoriet i Uppsala, och noterade ett HP8410-system stående i ett hörn vilket såg lätt bekant ut. Mycket riktigt, en CTH Elektronfysik inventariemärkning fanns.
Sedan går ett par år till, och en gemensam bekant kontaktar mig om att man avser att "hiva" systemet. Eftersom det smärtar mig att låta HP-prylar gå i återvinningen så erbjöd jag mig att ge det ett "gott hem".
En annan kollega gav apparaterna, HP8410C, HP8411B, HP8743A, HP8414 samt HP8418 lift till elektroniklabbet (eller "elefantkyrkogården") å Stureby Radio.
Vid närmare undersökning så fann jag att det mycket riktigt var det system som jag en gång i tiden hade "labbat" på, och som hade kostat Chalmers ett par-tre hundratusen på 70-talet. Cirkeln hade alltså slutits.
Dock hade den tillhörande svepgeneratorn, en HP8620C med multi-oktavpluggen HP86290A "förskingrats". Men sådana går att uppbringa.
Nu kan man jämföra "State-of-the-art" när det gäller t.ex. portabilitet och pris/prestanda hos modernare
Gerät.
Man kan t.ex. ta R&S ZNH18, vilken enligt leverantören har 100 dB dynamik på skärmen, är frekvensstabiliserad och som dessutom är bärbar och batteridriven. Dock kommer sådant till ett pris, den som har c:a 350 oplacerade "papp" vilka inte gått åt till hyra, mat och värme i dessa förkrigs- och inflationstider skulle kunna vara en spekulant.
Den stackare som oförhappandes gjort så att en sådan "inte går att nolla" kan sannolikt räkna med löneavdrag...