Gå med i en FRG-grupp

SM7DOU

Member
Hur många av er har hört talas om kommunernas Frivilliga Resursgrupper? Det hade inte jag innan jag fick ett tips och sen skrev en artikel om dem i MSB:s tidning Tjugofyra7.

Du som sändaramatör kan göra en stor nytta för samhället genom att engagera dig i en FRG-grupp, din kunskap om radiokommunikation kommer då väl till pass. Läs mer om vad FRG står för på sidorna 22-23 i tidningen Tjugofyra7, du laddar ner den från den här länken:
http://www.tjugofyra7.se/Documents/Tjugofyra7 pdfer/Tjugofyra7_Nr_20_2013.pdf

Där kan bland annat läsa om hur Anders SM0DXG och Ronny SM0XMX har byggt upp ett radionät för Tyresös FRG tränat och utrustat alla i gruppen med handburen radio som ligger elegant förpackad i en box tillsammans med sin laddare, alltid beredd på att användas vid uppdrag. I artikeln får du också tips på hur du kan komma i kontakt med din kommuns grupp.

Genom att du går med i en FRG-grupp så stärks omgivningens kunskap om vår samhällsnytta, du får en allsidig utbildning tillsammans med trevliga kamrater och du kan komma att göra en stor insats för dina medmänniskor
 
Jodå, jag känner till FRG, men här i Malmö är de nästintill obefintliga och de har ingen verksamhet. Närmaste är Burlöv. De är nog lite aktiva iaf. Etablerade en kontakt med dem för ett tag sedan, men sen hörde jag aldrig av dem mer.
 
Så här kommer du i kontakt med din kommuns Frivilliga Resursgrupp:
Börja med att höra av dig till kommunens säkerhetschef som är den som ansvarar för gruppen
Alternativt kan du tala med någon av Civilförsvarsförbundets verksamhetsledare, kontaktuppgifterna finns här:
Verksamhetsledare | Civilförsvarsförbundet

I de här kommunerna finns det en FRG-grupp


Kommuner med FRG
Blekinge Karlshamn, Karlskrona, Olofström, Ronneby, Sölvesborg
Dalarna Avesta, Borlänge, Falun, Hedemora, Mora, Rättvik, Säter, Vansbro, Älvdalen
Gotland Gotland
Gävleborg Ovanåker, Sandviken, Söderhamn
Halland Kungsbacka, Laholm
Jönköping Gislaved, Gnosjö, Jönköping
Kalmar Hultsfred, Högsby, Mönsterås, Nybro, Oskarshamn
Kristianstad Kristianstad, Klippan, Osby, Åstorp, Ängelholm, Örkelljunga.
Kronoberg Alvesta, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Växjö, Älmhult
Malmöhus Burlöv, Höganäs, Hörby, Landskrona, Lomma, Lund, Sjöbo, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad
Norrbotten Boden, Haparanda, Kalix, Luleå, Älvsbyn, Överkalix
Stockholm Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Sundbyberg Tyresö, Täby, Upplands-Väsby, Vallentuna, Österåker (Åkersberga)
Södermanland Strängnäs, Flen, Oxelösund
Värmland Arvika, Eda, Forshaga, Grums, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Storfors, Sunne, Säffle, Årjäng
Västerbotten Robertsfors, Skellefteå, Umeå, Vännäs
Västernorrland Örnsköldsvik
Västmanland Arboga, Fagersta, Kungsör, Sala, Västerås
Västra Götaland Bollebygd, Borås, Falköping, Göteborg, Härryda, Lerum, Lidköping, Mark, Partille, Skövde, Stenungsund, Strömstad, Svenljunga, Tjörn, Trollhättan, Uddevalla, Ulricehamn, Vara, Vårgårda, Åmål, Öckerö
Örebro Askersund, Degerfors, Nora, Örebro
Östergötland Finspång, Kinda, Linköping, Mjölby, Motala, Ydre, Ödeshög, Vadstena, Boxholm
 
Hur färsk är denna listan. Jag har under de senaste 8 åren aldrig hört talas om att det finns en FRG grupp i Falköping t.ex.
 
Back
Top