Gdo

SM5NFT

Well-Known Member
Hejsan hejsan,

Jag söker schema till Kyoritsu dip meter. Min saknar ett kretskort. Så här ser modellen ut:


GDO_Kyoritsu_01.jpg


Jag är fascinerad av dessa enkla men användbara instrument. Här är en liten sammanställning av scheman för hemmabygge, om någon är intresserad. Har du något GDO-schema liggande som kan komplettera samlingen?

Bipolära:
GDO BIPOLAR.png

JFET:
GDO JFET.png
och...
GDO JFET 2.png

MOSFET:
GDO MOSFET.png

/Arne
 
Last edited:
Tack Ingvar! Inga GDO-scheman i gömmorna?

Finns det någon här som byggt en GDO och vill dela med sig av sina erfarenheter? Eller jag kanske är för sent ute. I dag finns ju häftigare instrument, så GDO'n kanske har fallit i glömska.


/Arne
 
Last edited:
Fantastiskt Arne! Jättekul!
Tyvärr blev den sista bilden med MOS FET dippor låg upplösning så den är inte läsbar. Kanske du kan göra om den?

Jag har för mig jag har någon MOS FET med balanserad oschillaotrkoppling som jag inte ser i din samling. Men var det schemat är vet i katten. Skall leta. Alla mina pärmar ligger nu i en hög under renoveringen av mitt radiorum. Vid insorteringen kommer jag att skumma pärmarna och kanske hittar något.

Jag har en Philips rördippa, med ett långt smalt Plasma rör, c:a 8 x 80 mm, som indikator. Men inget schema på den.
Jag har även en Grundig Resonanzmeter II typ 701 inget schema.
Det lär finnas en miljon rördippor annars.

Hoppas du kan jaga fram schemat på Kyoritsu instrumentet.

En fråga till forument är om det någonsin har förekommit någon form av proffs Dippa? Dyr, noggrann och "proffsig". Inte bara med frekvensräknare.

De
SM4FPD
Roy
 
Roy, tack för feedbacken.

Jag har några scheman som jag inte orkat lägga in ännu. Bl.a. den intressanta dip-metern "DipIt" från tyska "QRPproject". Hittar du något schema till så blir jag glad.

Alla bilderna är ok i min webbläsare, men man måste klicka på dem en eller två gånger för att få rätt upplösning.

/Arne
 
Den "proffsigaste" GDO jag känner till är Measurements (Boonton) Model 59.
Genom att den har extremt korta ledningar i sitt separata "mäthuvud" samt Acornröret 955 som oscillator går den bra mellan 2 och c:a 430 MHz.

Även Millen 90651 har bra egenskaper men inte fullt så stort frekvensområde.

Min "59" används i stort sett dagligen.

När det gäller ovanliga GDO tror jag Grundig/Hartmann & Brauns Rezonans-Meter 709 (100 kHz till 20 MHz) tar priset.

Har annars ett 2-siffrigt antal GDO-er, flera hembyggda under 50/60-talens "byggperiod" av amatörer som nu är SK.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • d_grundig_resonanzmweter709.png
    d_grundig_resonanzmweter709.png
    16,2 KB · Views: 690
Användarmanualen till Boonton 59 är fantastiskt informationsrik. Man får känslan av att GDO'n går att använda till allt.

Model 59: http://www.we0h.us/Amateur_Radio_stuff/Boonton/Boonton_59_Megacycle_Meter-GDO.pdf

Är det någon som sett en GDO som är mer "remote", där man inte behöver vingla på en stege för att mäta på en antenn, eller finns det andra trix? Att mäta i nedre delen av matarledningen verkar inte ge succé.

/Arne
 
Last edited:
Arne, än en gång visar det sig att vi har smak för samma sorts gamla grejjer. :)
Jag har också en sån där Kyoritsu GDO. Hittade den på Skärholmens loppmarknad för massor med år sedan. Säljaren visste inte vad det var så spolarna saknades såklart. Fick den billigt tack vare det, efter lite halande. Har inte heller hittat schema för den trots letande.

Jag kan gärna öppna och fota om du behöver göra lite "reverse engineering".

Är spolar till en sån där rena spolar, eller blandar man in t ex kondingar och urtag från spolen?
 
Hej Jonny!

Om jag hittar schemat så vore det intressant att få orginal-layout oxo. Det är det stora kortet nära batteriet som innehåller modulatordelen som saknas.

De två största spolarna har tre anslutningar, alla andra har två. Spolen för det högsta bandet är en "hairpin". Är osäker på om det tredje stiftet är inkopplat på de stora spolarna eller om det bara är som stöd, måste kolla detta. Alla spolarna har en gimmick kondensator (en bit tvinnad tråd) inuti spolen. Gissar att det är för att fin trimma så att skalan ska stämma. Om du vill tillverka nya spolar kan jag mäta upp mina.

Hans, tack för schema-tipset!

/Arne
 
Jag har för mig jag har någon MOS FET med balanserad oschillaotrkoppling som jag inte ser i din samling. Men var det schemat är vet i katten. Skall leta. Alla mina pärmar ligger nu i en hög under renoveringen av mitt radiorum. Vid insorteringen kommer jag att skumma pärmarna och kanske hittar något.

Jag har en Philips rördippa, med ett långt smalt Plasma rör, c:a 8 x 80 mm, som indikator. Men inget schema på den.

Schema på Philips "dippa" finns på LA8AK (SK):s sidor Grid-dip-meters
Den "balanserade dippa" med TIS88/2N5245 som aktiva element som du tänker på fanns i RSGB-tidningen någon gång i början av 70-talet och sedan i flera upplagor av RSGB-handboken + VHF/UHF manual.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En balanserade dippa finns i två varianter en med JFET och en med MOSFET. Vet inte om det är den ni tänker på.

JFET:
IZ7ATH_fig08.jpg

MOSFET:
IZ7ATH_fig09.jpg

/Arne
 
Jo jag känner igen de balanserade kopplingarna från mina samlingar.
Då uppstår frågan om en såpan mer avancerad koplling fungerar bättre än en enkel sak?
Tack KA för länken till Philps grejen skall följa den så får vi se om den är där.

Någon som kan förklara varför na ahr en modulator i visa GD?
Är det för att den skall höras som en enkel signalgenerator? Har aldrig haft bruk för den funktionen.

de
Roy
SM4FPD
 
Modulatorn använder jag för att särskilja signalen från GDO'n bland alla "spurrar". Sedan stänger jag av den. Kanske kan den användas på annat sätt oxo.

Intressant fråga om den komplicerade balanserade dippan är "bättre" än de enkla.

/Arne
 
Det är lättare att få till ett stort avstämningsormåde utan "obehöriga resonanser" med en balanserad koppling.

Dessutom kan man utnyttja förstärkningen bättre i transistorerna eller rören. Detta medgav en högre övre gränsfrekvens med dåtidens komponenter.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top