Ger D-star en chans till, sedan säljer jag min D-star rigg

Drutten

Well-Known Member
Hej
Som rubriken säger så går jag ut i forumet för att se om någon kan svara på mina frågor om D-Star.
Jag har en D-star rigg, en Icom ID-32E men den senaste firmware på den och nu under våren har jag försökt bli vän men den samt ta reda på varför jag inte kan göra visa saker på den.

Om vi ska ge en liten resumé på vad som har hänt.
För cirka tre månader var jag på en förläsning om D-star och blev intresserad eftersom man hade möjlighet att länkas vidare till ett annat land utan stör problem.
Jag såg det hela som förlängd arm på vanlig radio samt möjlighet att kör internet, visserligen med en låg hastighet, men det går.
Echolink är den digital amatör "radio" biten eftersom den blir inte någon radio i vanliga amtörradio spår.

Nog om det, efter det införskaffa det jag mig en ICOM ID-31E, registrerade mig på våran lokala D-star repiter där jag bor.

Efter en kväll på klubben där man hjälpt mig att uppdatera ID-31e till den nya firmware samt fick en instruktion hur man gör (hade listat ut hur man gör men ville ha bekräftelse att jag gjorde rätt) så testa jag.

Nu till själva problemet.

Våran repiter är kopplad till en reflektor som är en knutpunkt för alla D-star repitra i Sverige (kan ha fel) det gör att man kan prata med alla som har D-star riggar i Sverige och så långt är det okej.

De som var intressant var att man kunde koppla upp sig mot en annan reflektor som t.ex 1c som ligger i USA och där ska det var mera prat.

Det är nu som vi kommer till problemet !
Jag kan inte koppla upp mig till någon annan reflektor som t.ex 1C, jag kan logga ut från nuvarande reflektor men jag kan inte logga in på någon annan reflektor, jag är fast i lokal reflektorn.

Har mailat till killarna som är "admin" på våran reflektor med hur jag gör och enligt dom gör jag rätt och då kan man fråga sig hur gör jag?

Vad jag har förståt så fungera D-star som att logga in och logga ut på olika webbsidor (reflektorer)

Jag börjar med att sätta i 8 postion i MY CALL ett u (unlink) och trycker in PTT, släpper den efter ca:5 sec och får en bekräftelse från repitern att REMOT SYSTEM UNLINK.

Vrider upp i listan till reflektor 1C (REF001CL) och trycker in PTT.

Vad jag tror (har inte fått det att funka så jag kan ha fel) så ska jag få en bekräftelse från reflektor 1C att jag är LINKT, d.v.s uppkopplad mot den reflektorn.

Det händer inte och har aldrig hänt under den tiden som jag har haft riggen, så nu är frågan är det något som jag gör eller är det något i själv reptiren som saknas och då menar jag på mitt "konto" där.

Så här ser det ut på min konfig sid. (Se bilderna)


Är det någon som har en ide eller frågor som jag kan svara på som sedan löser mitt problem så är ni välkomna för jag vill att det ska fungera och gör det inte det så finns det inget skäl att ha riggen och då säljer jag den eller byter den mot en annan men helst vill jag att det ska funka.
 

Attachments

  • DstarInfo.jpg
    DstarInfo.jpg
    82,8 KB · Views: 368
  • Skärmavbild 2012-06-16 kl. 10.59.45.png
    Skärmavbild 2012-06-16 kl. 10.59.45.png
    13,1 KB · Views: 55
Last edited:
REF001C har problem med sin server därav problemen

Gällande Svenska repeaters har de flesta (alla) flyttat till DCS010B SK0QO kommer enl uppgift snart oxå installera detta

Gällande din registrering ser den inte komplett ut ut du skall komplettera enl

www.dstargateway.org

Steg 8 & framåt

Ett annat bra tips är forumet på D-STAR Sverige - Hem som är nichat mot DV & D-STAR. Du finner även annan nyttig information och guider där.

//Johan SM0TSC

Hej
Som rubriken säger så går jag ut i forumet för att se om någon kan svara på mina frågor om D-Star.
Jag har en D-star rigg, en Icom ID-32E men den senaste firmware på den och nu under våren har jag försökt bli vän men den samt ta reda på varför jag inte kan göra visa saker på den.

Om vi ska ge en liten resumé på vad som har hänt.
För cirka tre månader var jag på en förläsning om D-star och blev intresserad eftersom man hade möjlighet att länkas vidare till ett annat land utan stör problem.
Jag såg det hela som förlängd arm på vanlig radio samt möjlighet att kör internet, visserligen med en låg hastighet, men det går.
Echolink är den digital amatör "radio" biten eftersom den blir inte någon radio i vanliga amtörradio spår.

Nog om det, efter det införskaffa det jag mig en ICOM ID-31E, registrerade mig på våran lokala D-star repiter där jag bor.

Efter en kväll på klubben där man hjälpt mig att uppdatera ID-31e till den nya firmware samt fick en instruktion hur man gör (hade listat ut hur man gör men ville ha bekräftelse att jag gjorde rätt) så testa jag.

Nu till själva problemet.

Våran repiter är kopplad till en reflektor som är en knutpunkt för alla D-star repitra i Sverige (kan ha fel) det gör att man kan prata med alla som har D-star riggar i Sverige och så långt är det okej.

De som var intressant var att man kunde koppla upp sig mot en annan reflektor som t.ex 1c som ligger i USA och där ska det var mera prat.

Det är nu som vi kommer till problemet !
Jag kan inte koppla upp mig till någon annan reflektor som t.ex 1C, jag kan logga ut från nuvarande reflektor men jag kan inte logga in på någon annan reflektor, jag är fast i lokal reflektorn.

Har mailat till killarna som är "admin" på våran reflektor med hur jag gör och enligt dom gör jag rätt och då kan man fråga sig hur gör jag?

Vad jag har förståt så fungera D-star som att logga in och logga ut på olika webbsidor (reflektorer)

Jag börjar med att sätta i 8 postion i MY CALL ett u (unlink) och trycker in PTT, släpper den efter ca:5 sec och får en bekräftelse från repitern att REMOT SYSTEM UNLINK.

Vrider upp i listan till reflektor 1C (REF001CL) och trycker in PTT.

Vad jag tror (har inte fått det att funka så jag kan ha fel) så ska jag få en bekräftelse från reflektor 1C att jag är LINKT, d.v.s uppkopplad mot den reflektorn.

Det händer inte och har aldrig hänt under den tiden som jag har haft riggen, så nu är frågan är det något som jag gör eller är det något i själv reptiren som saknas och då menar jag på mitt "konto" där.

Så här ser det ut på min konfig sid. (Se bilderna)


Är det någon som har en ide eller frågor som jag kan svara på som sedan löser mitt problem så är ni välkomna för jag vill att det ska fungera och gör det inte det så finns det inget skäl att ha riggen och då säljer jag den eller byter den mot en annan men helst vill jag att det ska funka.
 
Last edited:
Hej
Tack för svaret och nu har jag några följd frågor på det hela.
1 jag har gjort som den guiden visa och bl.a satt ett mellanslag på INITAL rutan
(Se bilden) Hoppas det är rätt.

2 Hur vet jag om jag är kopplad till en reflektor eller inte?

Jag tackar för det snabba svaret.
 

Attachments

  • ny skärmbild.jpg
    ny skärmbild.jpg
    83,1 KB · Views: 76
Hej

Nu ser det ok ut

Du är inte kopplad till en reflektor men repeatern eller hotspoten som du nyttjar blir det / är det

Betänk oxå att du måste först avlänka redan länkad reflektor, det gär du genom att skicka ett U som åttonde pos. som urcall (eller via menyn på ID31)

Du kan se vilken reflektor som används genom att skicka kommandot I som åttonde pos. i urcall. alternativt kolla på repeaterns statussida i SK0QO:s fall https://sk0qo.dstargateway.org

//Johan - TSC
Hej
Tack för svaret och nu har jag några följd frågor på det hela.
1 jag har gjort som den guiden visa och bl.a satt ett mellanslag på INITAL rutan
(Se bilden) Hoppas det är rätt.

2 Hur vet jag om jag är kopplad till en reflektor eller inte?

Jag tackar för det snabba svaret.
 
Last edited:
Hej
Först ett tack till svaren jag får.
Okej, jag har en lista i min ID-31E där kommandot U finns inprogrammerad och så långt har upptäcket att man måste "logga" ut från reflektorn vilket var lite fel utan det är hela repitern som "loggar" ut och sedan går man upp mot den reflektorn som vill koppla sig till.

Jag har fått information att om jag t.ex vrider upp till reflektor 45a och trycker in PTT för att koppla upp sig.
När jag har gjort det så ska man ändra till CQCQCQ för att använda reflektorn.
Om jag förstår dig rätt så kan sätta i 8 positionen I och på sätt få reda på vilken reflektor jag befinner mig på.

Min nästa fråga på det hela blir vad händer med reflektorn om man vill lyssna på den och kolla vilken trafik som går där.
Jag får för mig att våran reflektor faller tillbaka till den defulta reflektor eller har jag fel.

Jag ska kolla det där med I funktionen.
 
Hej
Nu börja det hända grejer, helt plötsligen.
Nu imorse så börja radion att fungera som den ska.
Jag testa med att logga ut från reflektorn och testa med att logga in på en annan reflektor då fick jag besked att LINK ESTABLISHED.

Jag tänkte "va, f-n, börja den fungera" jag logga ut från reflektorn och logga in på 1C för den ska var mest prat på och vips så hör jag en kille från USA och en från Skottland.

Nu börja det bli intressant, så jag ska ta testa lite mera så får vi se vad som händer eftersom det är den senast 5 min som allt börja fungera som den ska.

Återkommer med rapport senare
 
Hej
Är det någon som vet vilken reflektor som det är mest prat på, så att man kan testa?

När allt fungera och jag är säker på att det fungera ska jag sätta mig ner och göra en D-star manual för verkliga dummas eftersom en del information hade jag inte fått reda på eller kunnat läsa mig till.
Jag tror att det kan behövas en sådan manual.
Återkommer med den.
Ett tack för all information som jag har fått.
 
Finns en hel del guider på d-star.se

Kolla in dem du hittar säkert nåt som passar

//TSC

Hej
Är det någon som vet vilken reflektor som det är mest prat på, så att man kan testa?

När allt fungera och jag är säker på att det fungera ska jag sätta mig ner och göra en D-star manual för verkliga dummas eftersom en del information hade jag inte fått reda på eller kunnat läsa mig till.
Jag tror att det kan behövas en sådan manual.
Återkommer med den.
Ett tack för all information som jag har fått.
 
Med smart programmering & utnyttjande av de minnen som finns blir det minimalt med knappningar vid själva användandet

//TSC

Tveksamt TSC, vägen fram till användandet förefaller lång och invecklad och med en ansenlig stapel av litteratur som måste plöjas igenom.
Och man kanske i slutänden ändå aldrig kommer fram till de där smarta programmeringslösningarna och då sitter man där med ett bojsänke...
 
Tveksamt TSC, vägen fram till användandet förefaller lång och invecklad och med en ansenlig stapel av litteratur som måste plöjas igenom.
Och man kanske i slutänden ändå aldrig kommer fram till de där smarta programmeringslösningarna och då sitter man där med ett bojsänke...

Världen är full av människor som vandrar i dalarna och tittar upp mot omkringliggande kullar, men eftersom de inte orkar prova att klättra upp på en kulle och se hur utsikten kan vara så har de heller ingen aning om hur dalgången kan se ut i nya perspektiv, ej heller får de någon horisont att bedöma omgivningen ifrån... :(

Näää... Se nu till att bli en av de som provar något nytt och redovisa detta på forumet, att bara ge upp för att det upplevs som en process som är "lång och invecklad och med en ansenlig stapel av litteratur som måste plöjas igenom" gör att du hamnar utanför hobbyns kärna. Du har ju fått massor av hjälp, fortsätt att bolla dina frågor samtidigt som du läser de tips du fått. Det är så som kunskap växer, lär dig att få det till en vana så kommer amatörradio att vara en trevlig hobby...

Om apparaten blir ett bojsänke är det bara kvittot på att du inte orkade gå upp på kullen. Vila lite, pusta ut och gör ett nytt försök att få en ny horisont. :)
 
Världen är full av människor........ :)

Javisst MCD, det är riktigt som du säger, världen är full av tappade sugar!
Min synpunkt var kanske inte så konstruktiv från ert sätt att se på D-star men det har nog lite att göra med vad man vill göra här i världen.
Förutom amatörradio vill säga.

Så det kommer nog inte att bli så mycket av D-star på den här kanten även om det finns amatörer som välkomnar nya idéer att fördjupa sig i - och fördjupning är det förvisso frågan om för att kunna hantera det där nya komplicerade sättet att trycka på PTT.

Ha en trevlig midsommar i alla fall Leif!
73 / Kjell
 
Back
Top