Germaniumnostalgi

SM4FPD

Well-Known Member
Det förekommer en massa eleketronrörsnostalgi här på forumet.
Den största respekt för detta!!! De bilder man ser och den entusiam som visas så är det härligt helt enkelt
Men lite balans måste vi väl ändå ha.
Jag skrev ihop detta, och undrar om det finns någon som har trevliga minnen, appar, byggen och erfarenheter från Ge-tiden?
För visst är väl transistorer och i synnerhet Ge, oxo "riktig amatörradio"?


Transistornostalgi, 2N441, Germanium
Det förekommer en del elektronrörsnostalgi, så varför skall utvecklingen med transistorer vara ett svart hål i historien? Jag använde många fina transistorer under 60 talet, däribland den här riktigt feta Germaniumtransistorn vid namn 2N441. Vi är nu hos radioteknikerna, hembyggarna, en och annan radioamatör och inte minst hos komradioreparatören på 60 talet. Jo det fanns bilradio med elektronrör och likspänningsomvandlare med ett par 2N441.
Många förknippar germaniumtransistorerna med små glaskapslade saker som gick sönder om de såg en lödkolv på en meters håll. 2N441 har ett idag lite ovanligt hölje, To-36, en stor rund burk med en kraftig skruv, och en styrpinne bakpå. Lätt att skruva fast på en kylare. Vill du se hur den ser ut eller se applikationer så googlar du på 2N441.
Transistorn, 2N441 är en PNP transistor, 150 W, inte illa för germanium va? 15 A och 40 V. Förstärkningen var lite klen, Hfe: 20 - 40. 2N441 var heller inte något vidare som slutsteg i sändare, vi talar om en effekttransistor för LF, med inte så mycket liv över 10 kHz.
Vad byggde man då med 2N441?
Mycket vanligt var inverters, 12 VDC till 220 VAC. Med två st 2N441 kunde man få ut åtminstone 100 – 200 W 220 V. Med den låga bandbredden var det inte så svårt att få bort radiostörningar från hackade konstruktioner. Att bygga LF slutsteg var relativt lätt, klass B, Push Pull och 60 W ut från 12 V batteri var en skitsak, dock ganska mycket jobb att linda transformatorer. En förhistoria till dagens dunka dunka slutsteg i bilar. Jo ett sådant lät ganska lika ett rörslutsteg, det är ju transformatorerna som bestämmer mest av den distorsion vi får. Ett annat typiskt bygge var tändsystem som sparade brytarspetsar i bilen. Ibland fick man ta till 2N442, eller 2N443 då dessa tålde högre spänning. Andra byggen var laddningsregulator till likströmsgeneratorn i bilarna.
Det ställe där det fanns flest 2N441 var i kommunikationsradio, sådana var i början av 60 talet byggda med elektronrör och det behövdes en likspänningsomvandlare, 2 st 2N441 gjorde jobben och vi fick flera hundra Volt till rören.
Man kunde köpa matchade par av 2N441, de var inte helt gratis som dagens effekttransistorer är. Och ja, till slut, visst användes 2N441 inom amatörradio, modulatorer finns beskrivna i 60 talens ARRL handbook. På riskokare, som TS-510, TS.-520, FT-277 etc. kunde man köpa en likspänningsomvandlare att skruva på bak, de innehöll transistorer likande 2N441, dvs feta Germaniumtransistorer för 10 – 20 A och 150 W. Jo visst fanns det amerikanare oxo Heatkit hade grejer med sådana transistorer.
En fördel med germanium är dess låga spänningsfall, och en viss tålighet mot spänningstransienter. Idag gäller Kisel och NPN, en vanlig liknande transistor som används idag är 2N3055. Den finns i To-3 kapsel. Man kan inte direkt ersätta en 2N441 med en kiseltransistor.
2N3055 ligger i stora antal hos de flesta som har en skrotlåda. Den karaktäriseras av 70 V, 15A, 115 W, och inte mycket mer förstärkning än 2N441, Hfe 20 – 70.
Ja nog är det nostalgi med dessa gamla fina transistorer som har lett fram till vad vi idag har inom elektroniken. En utveckling som verkligen tål att kunna om.
Genom att googla på de här komponenterna kan man hitta roliga applikationer, kopplingsscheman och sätta byggandet i aktivitet.
Myten om att germaniumtransistorer var sämre på tålighet mot HF-fält, dvs skulle störas av att någon sänder i omgivningen, är just en myt.
Att en Germaniumtransistor kunde rusa vid hög temperatur är dock inte en myt. En nackdel som kiseltransistorn är bättre på att hantera. Vid högre temp ökar strömmen genom Ge-transistorn och då blir den ännu varmare, begreppet ”thermal runaway” (termisk rusning) är talande. Man löste detta genom att använda rejäla kylare.
De termiska egenskaperna hos de första och tidiga Germaniumtransistorerna finns i medvetandet än idag. Någon som är permanentat i cement i skallen hos många radioamatörer. Man är livrädda för att något blir varmt. Vad varmt är, kan man dock inte verifiera. Dagens radiogrejer är dock specade att kunna köras när det är 60 grader C. Något som var otänkbart i transistorns barndom.
OC26? jo visst, den var oxo trevlig. En Ge transistor som många har byggt saker med. To3 kapsel. 10 A, 90 W, 50 V, Hfe 20 – 50.


de
FPD
 
Trevligt att du tar upp Germanium Roy. Jag var tvungen att kika i junkboxen vad som fanns kvar. Man slås av alla fina förpackningar i form av små kartonger precis som rören levererades i.

attachment.php


Undrar vilken transistor som är mest känd, kan det vara OC71 som väl blev lite av vad BC107 sedermera blev? Själv började jag med AF114 i en s k spionsändare flera år innan radiorören upptäcktes. Det var 1966 och säkert riktigt High Tech på den tiden - eller hur Roy? :D

Kommer också ihåg de där Delco som satt i spänningsomvandlarna i SRA komradio. Stora som hus - både transistorerna och radioapparaterna.

/Bengt
 

Attachments

  • Germaniumtr.jpg
    Germaniumtr.jpg
    85,5 KB · Views: 1.071
2N441, jodå minns jag mycket väl. Byggde en DC-DC omvandlare till min Drake TR3 då jag körde mobilt. Det var i början av 70-talet. Det fanns bättre plats i bilarna förr. Jag hade TR3:an under handskfacket i en Peugeot 404. Ändå fanns det plast för passagerare. 2N441 sitter även i omvandlaren i RA200 vilket jag också fortfarande minns då jag bytte för en kort tid sedan. Den stora fördelen med 2N441 är formatet, lätt att hitta om man har lite rörigt runt sig.
 
OC71 var min första transistor.
Kostade flera veckopengar. Idag kanske motsvarande 150 kr. Man fick försaka godis, chips fanns ju inte, inga biobesök då inte, öl var bara för vuxna.

Som tur var slapp man telefonräkningar och kunde förkovra sig på teknik istället.

Avsiken var att med OC71 göra ett förstärkarsteg på min kristallmottagare. Det lyckades inte av någon anledning.
Nästa steg var att testa transistorn som strömbrytare. Med en liten modellmotor i collektorkretsen med ett 4,5 V batteri. Och ett 1,5 V batteri skulle styra ut Basen.
Jag fick glasplitter i händerna när den small. Efterhand började jag förstå varför det blev så, och fick börja spara igen föra att köpa en ny OC71:a.
Att köpa två OC44 för att bygga den då varande vanliga appen för en liten kortvågsändare var oöverkomligt. Dessutom krävdes en kristall. Annars hade det blvit piratsändning.

Med två OC26 byggde jag i alla fall 15 - 20 W LF slutsteg och när man började med bil var det en föregångare till dagens dunka dunka-bilar. En del jobb dock att linda transformatorerna. Avunden bland bilburna kompisar var stor.

De
FPD
 
Ja det var fantastiskt när transistorerna kom. Men fy för spetstransistorerna vad dom brusade. Jag tror mitt första bygge var en återkopplad mellanvågsradio enl beskrivning i "Radiobyggboken" del 1 från 1958. Den byggdes i en tändsticksask (ja den större modellen). Vilken känsla att kunna gå ut i skogen och lyssna på radio utan hiskeliga och dyra anod- o glödströmsbatterier, men det gick åt flera veckopengar för att bara köpa en OC71. Jag tror den kostade 14 kronor på Elfa. Dom första försöken var dock med en större transistor inhandlad av en förstående distributör nära där jag bodde. Jag fick en ny och lite goda råd när jag lämnade tillbaka det första exemplaret och klagade på att det var trasigt :).
Ett annat minne var skålen med omärkta transistorer med svart glashölje på disken på Elfa. Det var utsorterade exemplar som såldes billigt. Med sådana byggde jag buggen som SM3AVQ beskrev i QTC i början på 60-talet. Den byggdes i en sardinburk och användes tills för ett par år sedan då jag frestades till att köpa en Daiwabugg på loppisen i E-tuna. Sardinbuggen var inte temperaturkompenserad så den kunde strejka tidiga morgnar innan L7an värmt upp shacket.
Sedan kom revolutionen med AF102 (RX) och AF118 (TX). Tänk att få ut effekt på 2m från en 8-MHz kristall utan andra instrument än en voltmeter. Mottagaren var i regel en blåslampa. Här gällde det att ha jordat lödkolven :).

/Roland
 
.....
Jag skrev ihop detta, och undrar om det finns någon som har trevliga minnen, appar, byggen och erfarenheter från Ge-tiden?
För visst är väl transistorer och i synnerhet Ge, oxo "riktig amatörradio"?
........
de
FPD
Så mycket minnen från Ge-tiden har jag nog inte. När jag hade kommit igång med radio, och byggen, så betraktades redan germaniumtransistorer som föråldrade. Men 1964 köpte jag i varje fall en germaniumdiod från Hobbex för att ha i en kristallmottagare, mitt första radiobygge.
Under senare delen av 70-talet så jobbade jag ett tag på transmissionsserviceavdelningen på Standard Radio. Där fick jag laga gamla (redan på den tiden)tontelegrafimodemer för telex, bestyckade med germaniumtransistorer. Många av dem hade lagt av pga ålder. Det är väl det mest signifikanta med germaniumtransistorer, att dom åldras och lägger av. Så i mina ögon så kommer aldrig germaniumnostalgin att kunna mäta sig med rörnostalgin. För något år sedan kände jag mig sugen på att köpa en gammal trafikmottagare, en National HRO-500. En av de första hyfsade heltransistoriserade trafikmottagarna. Men efter litet forskning på nätet fick jag klart för mig att de innehåller en del germaniumtransistorer. Blandat kisel och germaniumtransistorer. Så därför avstod jag.
 
Jag var på väg att bygga samma mellanvågsradio ur Radiobyggboken del 1 som Roland SM0BRF gjorde. Samlade de flesta komponenterna och de två OC70 men HF-transistorn OC44 blev för dyr för min ekonomi. Vill minnas att den kostade ca 12 - 14 kronor då. Boken kostade 1957 Kr 13:50. Mitt bygge stannade där. Komponenterna finns kvar så man skulle kanske bygga ihop den nu om man hittar en OC44 och OC70 inte har blivit för gamla.

Några år senare byggde jag en gitarrförstärkare med 2x EL84 i slutdelen och med transistorer i förstegen. Det var om jag inte minns fel AF165 från Telefunken men är inte helt säker. Hur som helst så var det en multivibrator som reglerade förstärkningen upp och ner för att få det rätta vibrato-soundet. Dessa transistorer var så brusiga så att när det inte var någon signal in så åkte bruset upp och ner som en pulsator på en mjölkmaskin. Tjoff - tjoff - tjoff!
För den som inte är uppväxt på en bondgård så vet nog inte vad detta är men det lät ungefär som när ett ånglok startar. När man spelade så hördes inte detta utan dränktes av det man åstadkom på strängarna.

Många år senare fick den här förstärkaren offra sin nättransformator och filterdrossel till ett 2 m slutsteg med QQE03/12. Återvinning fanns redan då.

Lite off-topic men Radiobyggboken 1 - 3 betraktar jag närmast som "helig skrift".
Schröder lyckades med dessa böcker bevisa att det här med radio och elektronik behöver inte vara svårt men kan vara kul. Sådana böcker skrivs nog inte idag.

73 Anders
 
Roligt att det finns gamla minnen.
Jag har heller inget minne av att Ge transistorer i sig åldras, jag har ganska nyligen mätt igenom mina OC71:eek:r.
En transistorprovare byggde jag på 60 talet, förmodligen ur någon av Radiobyggbokens böcker, lånades flitigt på biblioteket.
Det tog dock tid innan man fattade att den var avsedd för just Ge, men har moddat den och mäter numera även Si.

Nej jag tror nog att de flesta saker som gått sönder, och som innehåller Ge, gör det genom yttre våld, överspänning, ESD, polvändning, överbelatning och inte minst, det byts för att reparatören TROR att transistorerna är trasiga. Ett beteende från elektronrörstiden.
Ja allt detta känner vi igen idag oxo.....

Vi har hört priser på OC71, omkring 15 kr, vilket då bör vara 200 - 300 kr idag.
En typiskt veckopeng i tidigt 60 talet var 5 - 10 kr. Bensinen till mopeden kostade 1 kr per liter, vilket var dyrt med dagens mått.

Nå vad kostade elektronrören på denna tiden?
Jag har inte köpt särsklit många.

Om man ser på byggen med OC44, OC70, OC71 etc så finner vi att de ofta monterades med en liten klämma och slangar träddes på ledningarna och med 20 - 30 mm långa ledningar löddes på lödstöd eller kort. Dvs påkostat, jämfört med dagens overflatemontering. Det var förenat med livsfara att löda för nära. Det förekom även små söta hållare. Som då gav upphov till nya sorters "fel", glappkontakter.

Spännande var det att deltaga och experimentera med morgondagens teknik, då i förmopedåldern.

de
FPD
 
Har några 441 i lagret. Delco / GM !
 

Attachments

  • IMG_0568.jpg
    IMG_0568.jpg
    54 KB · Views: 106
  • IMG_0569.JPG
    IMG_0569.JPG
    92,5 KB · Views: 93
  • IMG_0570.jpg
    IMG_0570.jpg
    51,7 KB · Views: 81
Det var som du säger, Bengt att felen ofta uppkom genom felaktig inkoppling eller överbelastning så att värmen blev för hög, det kunde gå fort!

Vad gäller småsignaltransistorerna så minns jag att typer som OC171, AF102, AF114 osv.
De satt i bärbara radioapparaternas HF-och osc-steg, ofta var en felkälla till att radion inte funkade på FM-delen.
Det var inte så konstigt, någon typ var specade till 75MHz. :)

Sen har vi trissor som AC126, AC127 och AC128, AC132 osv. Det hände att de kunde brusa sporadiskt. Det var ett tecken på att trissan snart skulle lägga av. Plötsligt kunde det prassla till och bruset kunde försvinna igen. Det var vid en viss temperatur som felet uppstod.
Ibland fick man provocera fram felet genom varmluftfläkt resp. kylspray.
De satt i stereoanläggningar som försteg och drivsteg till bl.a. AD 149 o. liknande (slutsteg).
Hände ofta i B&O Beomaster 1000, första versionen samt Beomaster 900.

Vanliga priser på radiorör, typ EF80 låg på 15-20 kr vid den tiden har jag för mig. :)
 
Last edited:
Om någon till äventyrs skulle vara intresserad av germanium-"transförstörer" så har jag högvis med dammiga OC45 - och för den delen också dioder OA5 - som inte har varit till nå'n nytta de senaste 40 åren. Jag använder hellre oktalrör, de syns åtminstone i bråten på byggbordet...
 
Eftertraktade germaniumtransistorer

Om någon till äventyrs skulle vara intresserad av germanium-"transförstörer" så har jag högvis med dammiga OC45

Här sitter du på en guldgruva, kanske... Tydligen är gamla germaniumtrissor eftertraktade för användning i distpedaler där det tydligen distar skönt med Ge.
Finns en del byggbeskrivningar där ute - gitarrister uppskattar dessa. Ge i pedalen och rör i förstärkaren.
 
Hej,

Intressant att läsa andras inlägg om Ge-transistorer. Som redan nämnts i tidigare inlägg så har epoken helt överskuggats av rör-teknik alternativt modernare lösningar. Jag har dock sedan länge intresserat mig för denna halvledarteknikens "skuggsida" och då givetvis med de för Ge-transistorns tidsenliga lösningar.
Tack vare en före detta arbetskollega, som varit med sedan svenska elektronikindustrins start, har jag haft förmånen att få "gräva" i hans skattkista.
Det har resulterat i ett antal byggen vilka jag här visar några bilder på.
Om någon är intresserad av mätresultat eller tekniska lösningar så återkommer jag med mer information.

Nedan bild visare ett försteg uppbyggt med klassiska OC 45 alt OC 71. Samtliga transistorer är Mullard-stämplade vilket bevisar att de är från före 1963, året då Mullard konsoliderades med Philips.
OC 45/71 är inte helt brusfria, så för RIAA steget visade det sig att HF transistorn OC 615 hade ett lägre brus, vilken då sitter på ingångarna där.
Vidare så innehåller försteget ett delningsfilter för sub-bas och sido-kanaler. Genom att mäta upp transistorexemplar med högt HFE, kan man med en positivt återkopplad spänningsföljare åstadkomma filtersteg med höga Q-värden, utmärkt för att frekvenskompensera en subwoofer t ex.

försteg.jpg

Nästa bild visar en FM-radiodel. Kanske inte det lämpligaste att erkänna inom ett forum för amatörradio-entusiaster, men jag har aldrig lyckats få ihop en egen FM-del, därför har jag, efter lite envist sökande på loppisar hittat en FM-del från en tidig Radiola-anläggning. Delen är bestyckad med fem transistorer, 2 st AF 121, 3 st AF124, en AF 121:a för HF ingångssteget, den andra för oscillator/blandarsteget, och de tre övriga för MF och detektorsteg. Det fina med kortet är att inga elektrolyter använts så det verkar kunna hålla i evighet. Jag lyckades identifiera detektorns MPX-filter och på så sätt kunna få fram utgångens kompositsignal, vilken jag då matar in i stereodemodulator, monterad som ett extrakort på Radiola-delen. Genom lite enträget läsande om hur stero-sändningar funkar och letande av lösningar så fick jag ihop en demodulator som funkar hyfsat. Tack vare min gamla kollega hade jag tillgång till HF transistorer av typen OC 612 som processar kompositsignalen i demodulatorn. Sedan var de avstämda transformatorerna ett kapitel för sig....Men man lär sig genom att iterera. Tur att jag arbetar inom strömförsörjningsbranchen. Det gör det lite lättare att handskas med induktiva komponenter.

View attachment 3083

Nedan bild visar slutstegen, givetvis uppbyggda med mellankopplingstransformatorer för att vara tidsenlig.
När det kommer till transformatorerna så var det återigen en hel del iteration vad gäller omsättningstal och järnkärnans tvärsnittytor. Tur är väl att jag samlat på mig lite olika trafo-surplus där då det gick att vaska fram lämpliga storlekar.
För att undvika att transformatorerna utgör en begränsning i bandbreddens övre del ( det räcker med utgångstransistorernas kapacitanser) har jag skiktat upp primär och sekundär flera gånger. Det ökar trafons resonansfrekvens och frekvensområdet kan ökas uppåt innan fasvridningen ger en ostabil återkoppling.
För att generellt hålla en så hög övre gränsfrekvens så är samtliga steg lokal återkopplade med en ganska låg global återkoppling. Dämpfaktorn, d v s förhållandet mellan förstärkarens utimpedans och belastningsresistans ligger på ca 20, vilket fortfarande ger bra styrning till t ex en basreflexlåda.relaterat till en last på 4 ohm.
Steget till vänster använder fyra st 2N277 som utgångstransistorer, en jämlike till 2N441 som nämnts i tidigare inlägg.
Dessa transistorer matar subwoofern och ger en utsignal innan klipp om dryga 20V RMS vilket då innebär dryga 100W i fyra ohms last.
Den lilla förgyllda TO-3 liknande transistorn som sitter på kylvingen är en 2N2282 av Bendix fabrikat.
I övrigt används en OC 74 och OC 45 i steget.
Förstärkaren t v matar sidosystemet och använder klassiska AD 149 som utgångstrissor.
Samtliga transformatorer på bilden ingår antingen som drivsteg eller som del av återkopplingsslingan.
Slutstegen arbetar med +/-matning för att undvika utgångskondensator.
Matningsspänningen för båda slutstegen är +/-17V, vilket då för sidostegen ger en effekt av ca 16W innan klipp i åtta ohm.

View attachment 3084

Som sagt, jag återkommer gärna med mer info.
 
Härligt bygge, även om man bara ser den första bilden just nu, du får nog reparera på bildlänkarna.. :)
AD149 minns jag, den har man byggt några nätaggregat med som reglertrissa och nåt slutsteg med men det härket jag byggde då lät förskräckligt illa.

Öppnade "germaniumlådan" och tittar nu på två OC16, kanske man ändå skulle lämna rörbyggena för en stund och bygga med germanium igen?

ADY13 kanske kan vara något för RIIA, jag vill minnas att den uppförde sig rätt bra?
..och en ASY28 byggde jag nån FM-oscillator av men för LF tror jag inte att jag gjorde något vettigt med den.

- Ett svagt sus är ok om man bara vet att det är Ge man lyssnar på :D
 
Noterar vid en mycket snabb koll att somliga Ge-transistorer och rör för småsignalapplikationer kostar ungefär lika mycket på eBay...
 
Hej igen,

ledsen det där med att inte alla bilder syns, om jag klickar på bildlänken så kommer de upp trots allt, prova om det funkar .
 
Hmmm.. har noterat en hel del germanium bland junket, man kanske kan byta mot rör..

Lodhjonet, det är nog bara du som ser bilderna när du klickar på länkarna, du har laddat upp dem till din area. Du kan väl prova lägga ut dem på nytt. Kul och vackert bygge.
 
Back
Top