Germaniumnostalgi

Hej igen,

ledsen för det där med bilderna, här är ett nytt försök:

slutsteg:

Slutstegen.jpg


försteg:

försteg.jpg


och radiodel:

radiodel inuti.jpg


Läste i något av inläggen om ett slutstegsbygge med AD 149 som inte gav en ljudkvalitet som tänkt..
Vad gick snett?
 
Om någon till äventyrs skulle vara intresserad av germanium-"transförstörer" så har jag högvis med dammiga OC45 - och för den delen också dioder OA5 - som inte har varit till nå'n nytta de senaste 40 åren. Jag använder hellre oktalrör, de syns åtminstone i bråten på byggbordet...

Hej SM0APK, det här verkar spännande. Jag befinner mig oftast Må, Ons och Fre i Bromma. Finns det en möjlighet att komma förbi och botanisera bland Ditt OC45 godis?
 
Kul att läsa er nostalgi. Själv är jag för ung (40 år i år) men har ju ett gediget intresse för både rör och gamla transistorer.

Någon skrev om att gamla transistorer åldras. Det enda jag kan komma på är väl om man kanske tänker på det man pratar om "Tin whiskers", dvs att metallkapslarna på ex AF114 kunde få små utväxter invändigt och kortsluta transistorn. Rätt fantastiskt fenomen att metallen växer ut som små trådar. Googla på Tin Whiskers. :)

http://nepp.nasa.gov/whisker./anecdote/af114-transistor/index.html
 
@SM4WWG: Det fina med mina gamla OC45-or i det avseendet är att kapslingen är av glas. Har aldrig hört talas om "Glass Whiskers"!
 
Last edited:
Det där såg ju synnerligen obehagligt ut! Undrar om NASA hade dessa i Pioneer-Sonderna. -Tänk att åka bemannat och få reda på en sådan sak, långt där ute :) Ja, då skulle man nog kunna hålla sig för skratt.
Undrar om detta gäller TO-39 kapslarna också? Det ser dock ut att vara icketennad yta.
Kanske det är dags för brännförgyllt på insidan!
 
Det var rätt modigt gjort av de som utförde tidig avionik med germaniumtransistorer, p.g.a.deras stora temperaturberoende samt spridning i data. I datalänkmottagaren som SRT gjorde för Stril-60 systemet satt det hundratals OC45.

HRO-500 var ett intressant exempel på blandning av Ge- och tidiga Si-transistorer.

Erfarenheterna från min egen HRO-500 är att problemen primärt kommer från ofoget att använda transistorhållare som blir glappa samt
dåliga kondensatorer här och var. Den egendomligt uppbyggda syntesoscillatorn gör det hela inte bättre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Håller med föregående talare AOM, transistorhållare liksom rörhållare är det största problemet med nämnda komponenter.
Jag tror att även Si transistorer skulle bli dåliga om man använde hållare.
Lösa kretskort i kretskorthållare kommer näst som störst felorsak.
de
SM4FPD
 
Förr var glappande hållare, kontakter och kallödningar de vanligaste problemen. Morgondagens teknikstofiler som envisas med att reparera antik elektronik (äldre än 5-10år) har utmaningar i form av kallödningar och whiskers i ROHS-elektronik och myriader av specialkretsar i sedan länge utgångna korta serier.
 
Back
Top