Gissa var detta virrvarr finns.

Latitude: 34.9875 / 34° 59' 14" N Longitude: 135.759 / 135° 45' 32" E
Grid: PM74vx

Förresten, tog ni första bilden (Tokyo) när du stod bredvid en gammal kyrkogård?

Latitude: 34.9875 / 34° 59' 14" N Longitude: 135.759 / 135° 45' 32" E
Grid: PM74vx

Förresten, tog ni första bilden (Tokyo) när du stod bredvid en gammal kyrkogård?
Det minns jag inte, men vid tokyo TOWER fanns det en kyrkogård vid foten.

Tågstation här är känd för sin arkitektur och arkitekten Hiroshi Hara.

Jag trodde det första var här

35°42'48.8"N 139°47'51.3"E​

bredvid en buddhist temple som hade lite gravstenar. Jag tror det är Hop Inn vi ser i bakgrunden.

En fråga om elsystemet i Japan infinner sig efter en dryg vecka här, varför har man valt ett system som liknar det i USA förutom att man har både 50 och 60Hz här?

1000002271.jpg
Är det åskledare man ser på alla högre hus i Japan eller vad? De kan vara upp till 10 meter höga, är elnätet känsligt för nedslag eftersom det hänger i luften överallt? Har en precis utanför fönstret nu.

View attachment 12725
Är det åskledare man ser på alla högre hus i Japan eller vad? De kan vara upp till 10 meter höga, är elnätet känsligt för nedslag eftersom det hänger i luften överallt? Har en precis utanför fönstret nu.
Det kanske är mera vanligt med åskväder i Japan ?

Har åkt en del i Tyskland och Tjeckien och märkte att det var mycket mera åskledar-installationer , även på landsbygden, i vissa byar verkade alla hus ha åskledare.
Men det kan ju vara byggnormer eller försäkringskrav som styr det.

Det verkar vara en norm här. Privata hus typ villor har det inte men i städerna har alla byggnader detta, skolor, officiella byggnader, hotell och större bostadskomplex.
Edit: I Kyoto såg jag en antenninstallation tillhörande en radioamatör ned logperiodisk HF antenn ongiven av ett gytter med luftburna elnät, kan inte vara kul.

Last edited:
Back