SM3BDZ
Well-Known Member
När lampan har tänt så sjunker motståndet till några få ohm och därför måste du begränsa strömmen med ett förkopplingsmotstånd
TJURSTUBBE!! Här är ditt tankefel!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När lampan har tänt så sjunker motståndet till några få ohm och därför måste du begränsa strömmen med ett förkopplingsmotstånd
Då bör strömmen bli (0.00079 A) c:a 0,8 mA och lampans livslängd avsevärt förkortas.... eller?
TJURSTUBBE!! Här är ditt tankefel!
Nja.
Här ovan har angetts riktvärden för brinnspänningar och strömmar, dessa värden kan variera men ger en uppfattning om vad som är rimligt.
Det finns glimlampor som ska ha större ström än 0,5mA som till exempel:
Glimlampa med telefonlampsockel
Brinnspänning 85-110 V
Ström 1,5mA
Förkopplingsmotstånd för 110V 33kOhm
Förkopplingsmotstånd för 220 V 80kOhmUr ELFA katalog 56 2008
Det finns glimlampor som har glimmat kontinuerlig i mer än 40år och de håller nog några år till.
Jag förstår att det kan vara förvirrande med komponenter vars värden varierar men det är därför man behöver mäta upp dem för att sedan räkna på dem.
Nog tjafsat om detta, jag tror att det finns tillräckligt med information i tråden för att trådskaparen ska lyckas mäta och beräkna lämpliga förkopplingsmotstånd till sin glimlampa.
/ SM7NTJ Lorentz
En fråga typ denna, kanske skulle finnas med på certifikatprovet...
När en spänning på något tiotal till hundratal volt läggs mellan elektroderna alstras ljus genom glimurladdning, främst vid den negativa elektroden (katoden). Om lampan drivs med växelström ser det för ögat ut som att det lyser vid båda elektroderna.
Hej jag har en röd glimlampa ifrån en Xelex förstärkare
på benen till glimlampan sitter det 150 KOhm på varje ben
jag antar att det är för 220V AC nätspänning.
Nu vill jag koppla glimlampan för 117 V AC i stället hur gör man då
kan man köra utan motstånd eller?
mvh Lasse sm0ydo
Blir glimlampans resistans olika om den drivs med DC eller AC?
Det är enklare att få användbara svar med google.
Vi får testa och ta med frågeexemplet som en fråga jämte liknande frågeställningar som PTS har föreslagit som typexempel. Det faktum att frågan dyker upp på Sveriges ledande amatörradioforum är bevis nog för dess relevans...
På detta önskemål måste jag nog säga som en av våra amatörer här i Göteborg: "Vi skall väl inte skrämma bort dom, om man hade krävt grundskolekompetens i matte på min tid, så hade inte jag haft något cert nu!"
Att blivande radioamatörer inte har grundskolekunskaper i matematik är ett ytterligare tungt vägande argument för ett noviscertifikat motsvarande den brittiska "Foundation"-nivån.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Hej!
Jag måste bara inflika, skönt att det finns fler än jag som gillar glimlampor, nuförtiden verkar det vara blåa LED och displayer som gäller?
Tacka vet jag NIXI-rör! CR302 for ever!