Glödlampor som strömbegränsare

Hej!

Även jag har tjänat och tjänar mitt levebröd på att hjälpa studerande att lära in.
Diverse experiment med glödlampor är roande och förbryllande.
Även om jag brukar använda H4 eller H7 lampor.
Men, de flesta finner inmätning av foderhöjd (på stora dieselmotorer) enklare än vad vår vän Georg Simon Ohm formulerade för snart 200 år sedan...
 
Glödlampor förekommer i en del konstruktioner man sett under årens lopp.
Små lampor i oscillatorer för att reglera förstärkningen.
Minns en typ av CO analysator som mäter IR absorption, där IR skapades genom små strålkastare med guldpläterade reflektorer, och en glödtråd som bara blev varm eller glödde svagt, allt beroende på vilken våglängd av IR man ville åstadkomma.
Strömmen reglerades med en glödlampa, eller ännu finare ett järntrådsmotstånd i glasbubbla.

Att mäta upp resistansen i en glödlampa ex 12 V 21 W, med et labbag funkar bra, lägg på 1 V och med Ohms lag beräkna resistansen med spänning och ström. Öka till 2 V etc så får man en kurva över dess resistans vid 1 - 12 V.
En fladdrande oscilloskopkurva är ofta svår för folk att tolka....

Själva glödlampan i sig är i viss mån självreglerande. Dvs med överspänning ökar resistansen , vilket gör att billampor ofta överlever skillnader i spänning i olika bilar, och med spänningsfall i ledningarna under huven lyser de rätt bra ändå.
Att fylla på i junkboxen med diverse glödlampor är en bra ide, då sådana komponenter är rödlistade och på utdöende. Jobbet att skapa ljus är ju för länge sen närmast borta.

Som KA visar, NTC motstånden är helt otroliga på att ta bort strömstötar vid start av större trafos. Dessa komponenter är ju faktiskt avsedda för jobbet.

Visst satt det väl NTC motstånd i äldre tjock-TV för att efter en kort stund begränsa strömmen i avmgnetiseringsspolen? Eller var det PTC?

SM4FPD
 
Visst satt det väl NTC motstånd i äldre tjock-TV för att efter en kort stund begränsa strömmen i avmgnetiseringsspolen? Eller var det PTC?

SM4FPD
Hej!

Avmagnetiseringen av skuggmasken, japp där finns en PTC med i spelet!
 
Jo, det stämmer att de använde PTC-motstånd (NTC skulle ha gett en trist effekt i detta sammanhang) för att begränsa den strömtopp som blir i avmagnetiseringsslingan i tjockteveapparaterna. Det var för övrigt en komponent som snabbt byttes ut då det blev märkliga färgtoner i bilden. Hade eget företag under delar av 80- och 90-talet och reparerade då mest konsumentelektronik men också all annan elektronik och massor med tv-apparater.

En fladdrande oscilloskopkurva är ofta svår för folk att tolka....

Nja, håller inte med fullt ut där Roy och det därför att mina elever faktiskt var tvungna att lära sig oscilloskopet. Det fina med att presentera resistansökning i funktion ger en god förståelse i grafisk form. Som i det svep jag lade upp är det enkelt att stänga av alla utom en kanal och beskåda t.ex. resistansändringen över tid.
 
Ja vist var det PTC, och vid tillslag av TV:en hördes en "klunk", när det kom en strömstöt genom avmagnetiseringslingan.
Exemplen visar hur praktiska NTC och PTC motstånd ändå kan vara, förutom att NTC används för temperaturmätning.
PTC har egenskapen att vid en viss temperatur ofta med skarpt knä stiga i resistans, många av våra radiostationer har PTC ugnar för referenskristallen, ett billigt sätt att med en faktor tio förbättra en kristalls drift.

SM4FPD
 
Hej!

Genom åren har jag upplevt att många finner oscilloskopet lite av ett "djävulens påfund", svårt att använda och obegripligt att förstå.
Detta går dock över rätt snabbt för de som bryr sig om att försöka förstå och attityden övergår till att detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd!
Vad det nu är för finess med skivat bröd?
 
Hej!

Genom åren har jag upplevt att många finner oscilloskopet lite av ett "djävulens påfund", svårt att använda och obegripligt att förstå.
Detta går dock över rätt snabbt för de som bryr sig om att försöka förstå och attityden övergår till att detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd!
Vad det nu är för finess med skivat bröd?
Instämmer till fullo! Kort sagt är oscillskopet ett måste-ha-instrument, men så klart är det hyfsat många fall där multimetern klarar biffen. Inom bilelektronik, och för all del också inräknat vissa mekaniska förlopp, så skulle jag känna mig vid icke gott mod om jag inte hade ett till hands. Finessen med skivat bröd är väl att man kan tillåta sig att vara lat - tror jag! :cool:
 
Oscilloskopet har en viss "inlärningströskel", men när man kommit över
den så öppnar sig en ny värld. Ett instrument som är tröghetsfritt och som ger ögonblickliga svar i tidsdomänen är ofta svaret på mätteknikerns böner...

Forntidens oscilloskop, med sina ofta "skumma" triggvillkor och "grinighet" på rätt nivå eller flank kunde vara en prövning, för att inte tala om den ökända "stability-kontrollen". Alla inställningar behövde vara "rätt" för att få en stillastående bild.

I dag är det lättare.
 
Oscilloskopet har en viss "inlärningströskel", men när man kommit över
den så öppnar sig en ny värld. Ett instrument som är tröghetsfritt och som ger ögonblickliga svar i tidsdomänen är ofta svaret på mätteknikerns böner...

Forntidens oscilloskop, med sina ofta "skumma" triggvillkor och "grinighet" på rätt nivå eller flank kunde vara en prövning, för att inte tala om den ökända "stability-kontrollen". Alla inställningar behövde vara "rätt" för att få en stillastående bild.

I dag är det lättare.
Hej!

Dagens oscilloskop är ju kompetenta på ett vis som skulle befunnits näst intill övernaturligt för 40 år sedan?
Samtidigt, jag gillar verkligen katodstrålerör, små artefakter som inte riktigt syns på moderna scope kan skönjas som en slöja på katodstråleröret.
Mer oscilloskop till folket!
 
Vissa miljöer som LF-/brusdomänen bör man helst observera med ett äldre analogt oscilloscope med analog nätdel.
Den som en däremot någon gång försökt läsa seeriell kommunikation med ett analogt oscilloscope kommer omedelbart
att förtvivla. Oavsett om man har ett instrument med minnes-CRT eller lång efterlysning.

I begynnelsen, när det började finnas oscilloscope med inbyggd avkodning kostade
dessa optioner vansinniga pengar. Nu får man motsvarande funktionalitet för några lusentappar.
I början letade man dessutom febrilt efter "FOCUS"-ratten ety skärmupplösningarna var under all
kritik men utvecklingen gick rasande snabbt. I den mån man kan använda begrepp som "njuta"
så går de att tillämpa på dagens instrument. De har dessutom kommit ner i priser som
gör att de ej bör saknas i något hem.

Jag har fortfarande kvar några Tektronix 7000-monster. Det beundransvärda hantverket
till trots åldras de i rasande tempo. I den mån de har några avancerade funktioner är dessa primitiva
jämfört meed dagens utbud. Den labbänk som skall husera ett gammalt 7000-instrument måste
dessutom vara tämligen djupt. I den mån jag använder något av dom används differentiella comparatorer
eller andra specialpluggar med höga känsligheter.

För att kunna betrakta analoga förlopp utan att behöva avancerade triggervillkor
och risk för aliasing är fortfarande analoga instrument att föredra.

Jag såg ett Tektronix 7000-scope en bit ner i kommunens återvinningsbinge vid ett besök nyligen
men gud nåde den som söker lyfta ut någon pryl! Då kommer de reflexvästförsedda springade
i högsta fart och skriker och gormar. Det "cirkulära samhället" finns i alla fall inte på återvinningsstationerna.

Morr...
 
Salig Jim Williams med sitt fina Tektronix 547:

IMG_8380.jpeg

I många av hans publikationer återfinns mycket finurliga mätningar gjorda med äldre analoga oscilloskop :) legenden säger att Tektronix upprepade gånger erbjöd honom att gratis få välja precis vilket som helst av Tektronix "nya och moderna" oscilloskop, bara han slutade visa upp deras "gamla grejer"...

Jim Williams var såklart bra mycket klokare än så, och behöll sitt fina oscilloskop... :)

Jim Williams (TekWiki)
 
Last edited:
Dessutom är dom appnötter som JW författade under sin tid för LinearTechnology en guldgruva att gräva i.

Vill man ta del av visdomarna kring oscilloscopen - sök på EDN's artikel "There's no place like home".

Tyvärr var vissa årgångar av 547 och det 556 som JW använde bestyckade med högspänningstransformatorer vars lindningar
bakats in med vattenabsorberande epoxy. Med tiden absorberades såpass mycket fukt att dessa instrument
idag lider av att ev överströmsskydd kan lösa ut en stund efter att man startat dom.
 
Back
Top