GNSS/GPS-störningen i södra Östersjön ökade drastiskt 26/12-23.

Status
Not open for further replies.
Det är väldigt bra att dom gör dom här övningarna och gör folk medvetna om att man inte skall förlita sig helt och hållet på ny teknik. Det är lika viktigt att ta till sig hur det nya fungerar som att bemästra det gamla som inte är lika påverkbart utifrån. Intressant att numera se att den militära utbildning jag fick på 90 talet var helt rätt på.. Hoppas bara att myndigheter och ansvariga förstår. Finns massor att göra inom civilförsvar,beredskap mm. Vore väldigt angenämt att se ett uppvaknande hos allmänheten, vilket kanske även kunde öka på försvars och beredskapsviljan ytterligare.

Nu blir man ju lite sugen på att köra lite egen signalspaning runt GPS frekvenserna..
 
GPS ska man inte förlita sig helt på även de bästa av dagar.

Båtfirman jag jobbade på gjorde goda inkomster på:

" Jamen jag körde ju efter gpsen, det ska inte finnas något grund där"

"tjocka? Äh, jag måste hem, gpsen säger till men jag minskar till 25 knop"

Försäkringsbolagen hade en del att säga...
 
Man ska ha klart för sig att det är mycket svårt att störa GNSS på marken inom stora områden, om man inte
har flygburna störsändare till sitt förfogande. Saken studeras ingående av ett stort antal aktörer,
och det görs regelbundna utvärderingar av vad som kan förväntas av olika scenarier.

En sådan utvärdering görs årligen i Norge, med primärt nordiska intressenter som deltagare, och den senaste refererades på
Radionavigeringsnämndens höstevent i början av december.




Har inte sett någon annan sammanställning, men mitt eget intryck är att tröskeln för att störa markbaserad GNSS är
högre än vad man förväntat sig. När användarna själva finns i flygande plattformar blir det lättare att störa.
 
GPS ska man inte förlita sig helt på även de bästa av dagar.
GPS kan vara ett stöd när man vill veta ungefär var man är men för merparten av de som använder en GPS navigator i ett fordon är positionsfelen dolda då många av fordonsnavigatorerna automatiskt flyttar in bilden av fordonet till den väg som ligger i närmast i kartdatabasen.
GPS spår.JPG
Om man loggar navigationsdata från ett större antal tillfällen och sedan lägger in alla plottar i samma bild kan man råka få se ett annat mönster.
Merparten av spåren är väl samlade men vissa spår har rätt form men ligger ganska långt från den faktiska vägen som fordonet färdats på.
Spåren kommer från en GPS enhet med loggningsfunktion kopplad till en yttre takmonterad GPS antenn.

Om jag förstod saken rätt så har störningen vid som omnämns av trådskaparen även uppmärksammats på land av personer som spelar ett populärt spel på en mobiltelefon och då är beroende av att vara på rätt plats.
 
"Alla" verkar anse det var/är Ryssland som stör. Vilka bevis finns för det? (Och inte bara gissningar).
Ser också att Paasikivi refereres som "expert". Finns tydligen de som tror på vad han säger.
 
Det ryska utrikesdepartementet säger att deras elektroniska krigföringsenhet för Östersjöflottan framgångsrikt övade med 100 soldater och cirka 20 militära enheter i Kaliningrad dagarna före jul.

//QRP
 
Det ryska utrikesdepartementet säger att deras elektroniska krigföringsenhet för Östersjöflottan framgångsrikt övade med 100 soldater och cirka 20 militära enheter i Kaliningrad dagarna före jul.

//QRP
Meddelandet var daterat 2023-12-22 , dom riktigt kraftiga störningarna i Östersjön uppstod senare , omkring 2023-12-25--2023-12-26
 
Meddelandet var daterat 2023-12-22 , dom riktigt kraftiga störningarna i Östersjön uppstod senare , omkring 2023-12-25--2023-12-26
Om nu ovanstående är sant, så talar det för att det inte var övningen som Ryssland höll var den som störde.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top