GP antenn

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Vad är en sån här GP antenn till och kan man göra någonting annat med den ?
 
Det är en CARANT MG691, en marin gp antenn för NMT 900 bandet 890-960MHz. Vad kan man göra med en sån...Lägga den i bra att ha lådan kanske...
 
2 sådana användes till bottenfäste/spolstommens överdel till
min hf- mobilantenn
 
Fattar jag rätt att du använder GP antennen som en kapacitans hatt ovan spolen och därnere som ett jordplan
Under spolen ?

Sm0ydo
 
Fattar jag rätt att du använder GP antennen som en kapacitans hatt ovan spolen och därnere som ett jordplan
Under spolen ?

Sm0ydo
Nästan rätt.
Jag vände 2 fästen mot varann med gängstång där radiatorn suttit och spolstomme utanpå för 3,5MHz.
I varje fot har man sen M6 för montering mot relingsfäste på bilen resp toppsprötet + jordspröten som kapacitanshatt.
Lite svårt att återskapa med ord men hoppas du fattar
 
Jo jag tror jag förstår hur du har gjort blir antennen brebandig med hjälp av jordplanet som fungerar
Som kapacitanshatt
Som jag förstår sitter upp och ner vertikaler brukar vara smalbandiga när dom är förkortade i
Förhållande till våglängden ?

Sm0ydo
 
Jo jag tror jag förstår hur du har gjort blir antennen brebandig med hjälp av jordplanet som fungerar
Som kapacitanshatt
Som jag förstår sitter upp och ner vertikaler brukar vara smalbandiga när dom är förkortade i
Förhållande till våglängden ?

Sm0ydo
Nja, den är väldigt smal så kapacitanshatten (4 kromade radialer)
har nog mer en estetisk funktion än teknisk i mitt fall, möjligt att antal varv minskat på spolen med spröten på plats.
/Mats
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Views: 37
Back
Top