Den tio meter höga vertikalen är uppe. Matningspunkten är 7,5 m över marken. Detta är nästan lika högt som taknocken på vårt 1½-planshus. Tyvärr, finns tjockt med mycket högre träd på grannarnas tomter strax intill.
Det blev tre radialer, som löper snett nedåt från 7,5-meterspunkten till ca 2-3 meter över marken ute i ändarna.
Matar med högohmig stege, ihopsatt av FK 1,5 och "rosenpinnar" från SM7CBS. Längden på den högohmiga stegen är inte uppmätt. Sista två metrarna innanför husväggen går stegen över till 450 ohms "fönster"-stege (eller vad det heter).
s-matchen är inte klar än. Provkörde nu vertikalen plus balanserade stegen med en KW-107 SUPER match (Z-match). Verkar funka bra. Går bra att stämma av på alla band från 80 m till 10 m. Till min förvåning och glädje verkar det inte bli någon HF i schacket, trots uppåt kW på alla band utom 30 m (och trots obalanserad antenn, "balanserad" matning och Z-match).
På 10 MHz finns lite kraschande brus som förmodligen är störningar från det egna husets elektronikapparater. Ska bli intressant att jämföra då jag fått klart s-matchen och lyssnar med den.
Själva antennen verkar vara bra på 7 MHz och 10 MHz. Där är jag med i konkurrensen och har kört VK, ZS, D3, J40 och några japaner och amerikaner. På 80 m är antennen inget vidare, på 20 m OK men många har mycket bättre, på 17 m funkar min 3 el Yagi för 21 MHz ungefär lika bra.
På loppisen idag inhandlades en kondensator på 500 pF som kommer att kunna switchas in parallellt med vridkondingen i s-matchbygget.
SM5DXV SA5A Sture