Är det inte olämpligt att bygga nätansluten utrustning och lämna den hos andra?Bygg ett nätfilter enligt tidigare beskrivning och koppla i serie med TVn och eventuella kringburkar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte olämpligt att bygga nätansluten utrustning och lämna den hos andra?Bygg ett nätfilter enligt tidigare beskrivning och koppla i serie med TVn och eventuella kringburkar.
Jo det bör ju ersättas av ett CE-märkt filter när man konstaterat att det hjälper.Är det inte olämpligt att bygga nätansluten utrustning och lämna den hos andra?
Tyvärr visar erfarenheten att det sällan räcker. Elinstallationen i huset fungerar som en stor OCF dipol med utrustningens nätanslutningssladd som feeder. Dagens "moderna" apparater verkar villigt suga i sig HF-signalen mellan fas o nolla och sprida ut den i apparatens olika delar. Då hjälper det inte med commonmode-filter.Skulle inte göra något annat än antenn/antennkabel/kontaktering mot TV'n och ferritter runt kablage..
Nej inte enbart cm-filter.Då hjälper det inte med commonmode-filter.
Var hittar jag ett sådant komplett med anslutningssladd och nätuttag alternativt uttagslist?Det finns nätfilter som också har en drossel i PE-anslutningen, dom gör ofta bra nytta på våra frekvenser.
Men väldigt stor skillnad på att ta ett färdigt filter och stoppa in det i en plastlåda jämfört med att själv bygga hela filtret med komponenter från "junk boxen"Annars måste man bygga en anordning och då är det "home brew" igen.
Jag blir ju lite nyfiken på vilket märke det är på TV:n? Andersson, Skantic, Philips?
Innan du plöjer ner allt för mycket tid, energi och pengar på ferriter och filter så fundera på om det inte är enklare och billigare att köpa en ny TV åt grannen.
Jo det läste jag och det är väl där, i den nya TV:n, som problemet sitter.Det stod ju i början att TV:n är ny!
Elsäkerhetsverket, har dom möjligen någon kunnskap och tips i ärende om störningar av detta slag?
/Sven.