Grannlands-tv

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
Jag antar att de flesta här på ham.se mycket väl minns tiden då kabel- och satellit-tv ännu inte hade nått till Sverige. Debatten om huruvida tv-utbudet verkligen är bättre idag kan vi lämna därhän, men visst var det tämligen torftigt?

Kolla in detta tv-reportaget, man behöver inte kunna särskilt mycket tyska för att förstå sammanhanget:
YouTube - ARD Tagesthemen (80er): Bericht über Westempfang in der DDR

Lika illa som i DDR var väl inte tv-situationen i Sverige, men det måste ha funnits en önskan att få fler kanaler i sin tv? I Skåne har ju dansk tv varit lättillgänglig sen begynnelsen, men finns här någon som har erfarenhet av riktig långdistansmottagning? Jag tänker då inte på Italiensk eller Spansk tv via sporadiskt E, utan mer stabil mottagning kanske 15-30 mil från sändaren. Norsk tv i Göteborg? Tysk tv i Malmö? Dansk tv i Småland? Förekom det några seriösa försök med sådant på t.ex. 70-talet?

Vill minnas att jag själv någon gång på 80-talet såg tyska ARD på ett hotell i Lund...

SA6APZ
 
Ett litet tillägg i diskussionsunderlaget: Tv-mottagning via meteorscatter, är det möjligt? Att höra bildsignalens AM-bärvåg i CW-läge är definitiv möjligt, och inte särskilt svårt heller. Fortfarande finns analoga sändare i exempelvis Ryssland, Vitryssland och Ukraina på låga VHF-bandet. Men att även se en tv-bild under några sekunder åt gången, går det? Vilken antennvinst i dBd räknat skulle krävas?
 
Det förekom lite här och var att göra stora antenner för att ta in TV från grannländer.

När jag bodde i Göteborg (slutet av 70-talet) fanns det en enorm Yagi-stack för band III på taket av höghuset vid Frölunda Torg, riktad mot Danmark. Erinrar mig också att liknande antenner även fanns på ett par andra ställen i Göteborgsregionen.
Om någon var riktad mot Norge kan jag dock inte påminna mig.

När det gäller meteorscatter-TV så borde det inte vara alldeles omöjligt, åtminstone i band I. Under de stora meteorskurarna förekommer "burstar" som kan ge enormt starka signaler som varar i 10-tals sekunder. När geometrin stämmer så borde runt 10 - 15 dB antennvinst kunna ge en detekterbar bild.

Ett problem skulle kunna vara att kanalen ger distorsion av i synnerhet synkpulserna så att bilden inte låser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om jag inte missminner mig, så ska det väl finnas avtal att länder som gränsar till varandra ska försöka spilla så lite som möjligt av sina TV-sändingar till varnadras territorier, just på grund av upphovsrätt och rättigheter. Tror att det också var straffbart att titta på andra länders TV-sändningar i bl.a. Danmark. Men här kan jag minnas fel.

Hur som helst, planeringen av stråldiagrammen gjorde att man hade svårt att ta emot TV-signaler med "normal" konsumentutrustning. Men entusiaster med stackade Yagi och pre-amp kunde klara detta. Sen fanns det ett annat praktiskt hinder och det var att det fanns lite olika standarder av PAL i Västeuropa och att Östblocket körde med SECAM. Så mottagarna var inte alltid anpassade till olika standarder, utan var enbart anpassade till den lokala marknaden.

Jag kommer ihåg hur man bevakade sporadiskt E genom att ha en svart-vit TV (jag lovar, det var så förr..). När de tyska kanalerna började synas, då var det dags att börja hoppas. Och när Italiensk TV kom in, då var det dags att börja bevaka 2m på allvar....

Bara mina hågkomster i senildimmorna.

73 de Kai
 
Norsk TV kunde man se från norra delarna av västkusten, från Lysekil och norrut, sett många hus med stor riktantenn...
 
Det förekom lite här och var att göra stora antenner för att ta in TV från grannländer.

När jag bodde i Göteborg (slutet av 70-talet) fanns det en enorm Yagi-stack för band III på taket av höghuset vid Frölunda Torg, riktad mot Danmark. Erinrar mig också att liknande antenner även fanns på ett par andra ställen i Göteborgsregionen.
Om någon var riktad mot Norge kan jag dock inte påminna mig.

Åtminstone början på 2000-talet fanns en stor stack vid Länsmansgården/Biskopsgården på ett hus, med flera länkantenner (minns ej exakt var) Vilken funktion denna antennstack hade var något jag alltid funderade på var gång man körde förbi, ham eller TV:confused:
 
Men vad hjälper det med stora antenner när grannarna kodar olika? Sverige kör MPEG2, Norge MPEG4 osv. Kan man inte avkoda de olika systemen blir det ju svårt, lr?

72/73 de p-a
 
Det är ju inte så länge sedan som det fanns två stora paraboler på blocket i Lund, (kallades väl för öronen?), där man försökte ta emot tysk TV. Kommer inte ihåg när det togs ner men jag tror det var i början på 90-talet.
I Danmark finns en gigantisk nätparabol i närheten av Skjern på Jylland som tog emot svensk TV. (Lyckades inte få med en bild i inlägget, men den är rejält stor...) Vet inte om den är i drift ännu.
I Småland vet jag också att man gjorde försök med att ta emot dansk TV. I södra Skåne har man alltid kunnat se de danska kanalerna även om det blivit lite mer besvärligt nu när det är digitalt.
Så nog har det gjorts en hel del försök. Kunde man öka utbudet med en eller två kanaler så var det ju rejäl ökning jämfört med SVT's 2st.
73 Jens
 
Det är ju inte så länge sedan som det fanns två stora paraboler på blocket i Lund, (kallades väl för öronen?), där man försökte ta emot tysk TV. Kommer inte ihåg när det togs ner men jag tror det var i början på 90-talet.
I Danmark finns en gigantisk nätparabol i närheten av Skjern på Jylland som tog emot svensk TV. (Lyckades inte få med en bild i inlägget, men den är rejält
...
73 Jens

Ingen som har bilder på "öronen" i Lund? Hur effektiva är egentligen parabolantenner på dessa frekvenser? Vad är fördelen gentemot stackade yagiantenner?

Historien om kabelnätet i Skjern har jag läst någon gång för längesedan. Vill minnas att man försökte med både tysk och norsk tv också...

http://ant-net.dk/Word Pro - historie2008.pdf

SA6APZ
 
Last edited:
Här i Trollhättan-Vänersborg med omnejd var det vanligt att man satte upp en stor VHF-rikt och riktade in den mot Halden-sändaren för mottagning av NRK1 på K11. Hade man tur kunde man även plocka Skien på K10 vid lite mer gynsamma förhållanden. Vid dis eller dimma gick Skien som bäst. Det är omkring 15 mil till Halden och sändaren står högt. Dessvärre gick det inte att få in TV2 Norge på K32 från Halden eftersom SVT1 från Uddevalla (3 mil bort) på K33 störde.

Jag kan i bilen och hemma ta emot NRK P1 och NRK P3 från Halden. Det är bättre i bilen än hemma. Hemma har jag hela huset i vägen men det går ändå via reflektion.

Nu är det lite mer besvärligt med DTV så frågan är om det går med DTV-DX.
 
I Falkenberg hade varje flerfamiljshus med självaktning en 5-7 elements kanal 4-antenn på taket, riktad mot Köpenhamn. Vi hade en sådan, under ett par år, på taket hemma också och det fungerade för det mesta ganska dåligt.
1988 startade dansk TV2 och samtidigt började DR samsända på en UHF-kanal. Nu började det dyka upp långa UHF-yagiantenner på taken runt om i Falkenberg. Även jag hade en sådan... Om VHF-mottagningen var ganska jämndålig så var UHF tvärtom. I bland kunde man ha helt brusfri bild på både DR och TV2 i långa perioder, medan bilden bara kunde anas långt ner i bruset i bland.

Det lokala kabelnätet här i stan försökte så gott man kunde att ta emot de båda danska kanalerna. Bifogar två bilder på antennerna. Bilderna är tagna 2003, alltihop monterades ner ett par år senare.

Antennanläggningen kan anas på Google earths bilder. Kordinater: 56°54'48.89"N 12°30'18.39"O
1,2 kilometer härifrån, på en höjd, ligger Falkenbergs vattenreservoar. Hade man placerat antennerna där istället hade mottagningen förmodligen varit betydligt bättre. I hamnen finns en silo på dryga 50 meter, även det hade varit ett bättre QTH. Antar att intresset var för dåligt i förhållande till kostnaden...

Avståndet Falkenberg - Köpenhamn är ca 13 mil.
 

Attachments

  • 2003_1212_135148AA.jpg
    2003_1212_135148AA.jpg
    73,5 KB · Views: 214
  • 2003_1212_135244AA.jpg
    2003_1212_135244AA.jpg
    92,8 KB · Views: 205
Last edited:
Det gick med husvagnsantenn i Halmstad få en ganska jämnbrusig signal från Köpenhamns-sändaren. På vissa ställen gick Århus bättre men Köpenhamns-sändaren var den som gick bäst. I Göteborg var det nästan omöjligt att ta emot DR/TV2 trots att det bara var vatten emellan. Jag misstänker starkt att Ålborg och Tolne/Nordjylland var dämpade i riktning mot Sverige. Men Göteborg gick kanon i Nordjylland. Det är likadant med radio. DR är nästan omöjlig att få in i Göteborg om du inte är ute i de allra västligaste delarna nära havet. Men i Nordjylland ungefär halvvägs ned till Ålborg fungerar SR riktigt bra iaf från Göteborg.

DR1 & TV2 Danmark i Gullbrandstorp utanför Halmstad med husvagnsantenn.

http://www.youtube.com/watch?v=Kfuu87_MOG0
http://www.youtube.com/watch?v=b2NwQPtCmCs
 
Last edited:
När Finnveds-sändaren lämnade kanal 4 (i början på 80-talet) så gick det bra att få in Köpenhamn hos mig i Gislaved. Jag hade en 5el. antenn.
Undantaget var sommartid då det ofta hände att RAI dök upp i stället.
 
När Finnveds-sändaren lämnade kanal 4 (i början på 80-talet) ....

När jag var i trakterna senast så lade jag märke till att det fortfarande satt gamla TV1-antenner på en del hustak. Ett par tre element med vertikal polarisation. Samma sak i trakterna kring Vislandasändaren. Kul med antennarkeologi! :)
 
Efter att jag hade skrivit mitt inlägg om dansk tv i Falkenberg så började jag fundera på hur mycket höjden över havet egentligen skulle påverkat mottagningen. Säg att sändaren i Hove utanför Köpenhamn har en höjd på 300 meter, då skulle det krävas att mottagarantennen placeras på 210 meters höjd för att få fri radiohorisont hela vägen. Optisk sikt skulle kräva ca 360 meter. Hur stor skillnad skulle då 70 m.ö.h. göra jämfört med ca 30 meter? Spelar det någon roll?

Ni som regelbundet kör NAC-testerna på 2/70, vad har ni för erfarenhet av antennhöjder?

SA6APZ
 
Det finns om man letar noga fortfarande hustak med vertikala vhf-antenner i Uddevalla. I början sände man på K2V men vertikal polarisation i kuperad terräng är inte särskilt lyckat. Jag gissar att man bytte till K33 i samband med TV2-starten 1969. Från JO68FJ som är lokatorn för klubb-QTH bli antennhöjden ca 150 möh. Det är inga större problem att nå JO44XX i södra Danmark med en 9.el Vårgarda. Markhöjden vid klubbstugan är 147 möh och antennen sitter bara uppe provisoriskt vid tester. Och det är ett smalt öppet stråk mot sydväst som man kan köra OZ.
 
Back
Top