IRC's i all ära men man får betala dubbelt upp för varje. Egentligen är det inte så väldigt många QSL-managers - de stora är några italienare, amerikaner och EA7FTR. Det blir faktiskt billigare att beställa frimärken från dessa länders filateliservice så man kan skicka ett riktigt SASE. Det blir billigare än IRC. Alternativt kan man utveckla vänskapen med någon amatör i respektive land och be vederbörande sända över några frimärken för det vanliga utlandsportot.
Personligen bojkottar jag QSL-managers som inte vill använda sig av den vanliga QSL-byrån eller LoTW (Logbook of The World). Min erfarenhet är att de italienska mgrs är värst och riktiga "gold diggers". Trots att jag sänt SASE med riktiga italienska 0.85€ frimärken (EU portot) så har svarsprocenten bara blivt 50%
Är man intresserad av DXCC så duger LoTW utmärkt, är gratis och inte lika utrymmeskrävande som pappers-QSL. Det kan vara lite bökigt att bli registrerad som användare av LoTW men det är gratis och verifikationer den vägen kan användas för både DXCC och WAS. Rätt många av de stora DX-expeditionerna verifierar via LoTW även om det kan ta sin lilla tid.
Slutligen ett varnande exempel om pengar i kuvert. Bengt Halldén, YN4SU, är ganska aktiv på CW och som en utlandssvensk till en annan har vi haft åtskilliga QSO på 40 - 15 meter. Jag sände ett QSL till hans adress i Costa Rica, som trots allt är ett ganska välutvecklat land bland de andra banan-republikerna. I kuvertet fanns också 2 US $ men när Bengt fick brevet var dollarsedlarna borta. Problemet är att postfolket lär sig snart vilka brev det lönar sig att öppna. Man kan naturligtvis sända brevet rekommenderat men REK-portot är högt. Framför allt skall man undvika att ange anropssignalen på kuvertet och det är också idé att få en franko-etikett istället för frimärken. Om det inte går, se till att skada frimärket så mycket att det är ointressant för ev samlare.
Själv har jag samlat på mig flera hundra dollar från ivriga USA amatörer trots att jag informerar på QRZ.com att bureau is fine och att jag föredrar LoTW. Tur att man besöker USA lite då och då...