Grova VFO-steg med rtl-sdr v3 och sdr sharp

SA7ELF

Well-Known Member
Kan någon förklara varför rtl-sdr v3 verkar ha väldigt grova VFO-steg? Jag har kört rtl-sdr med sdr sharp i några år och flera ggr noterat att det inte händer något när man försöker justera några 10-tal Hz uppåt eller neråt i mjukvaran. Signalen man vill finjustera ligger still tills man "kuggar över" och då flyttas den kanske ett par hundra Hertz. Häromdagen lyckades jag efter mycket om och men få igång tre rtl-sdr-stickor kopplade till samma antenn via en splitter för att koda av wspr på 2m. Det visade sig att orsaken till att jag tidigare haft problem med att få decodes trots att jag med samma stickor och sdr sharp kunde läsa signalen var att dom låg lite fel i frekvens. Jag lyckades hitta finjusteringar som gjorde att mjukvaran rtl-wsprd till slut lyckades koda av signalerna men dessa avkodningar skiljer sig en del sinsemellan trots att det är samma signal som avkodas och om jag försöker justera några få Hertz uppåt och neråt händer inget.

Är det fler än jag som upplever att det är ganska grova steg mellan stegen på rtl-sdr och vad skulle det kunna bero på?
 
Jepp alla sådana inställningar är kontrollerade. Kör med free tuning och tittar man t.ex i audio spektrat ser man en tydlig topp vid en frekvens men justerar man den inställda frekvensen händer inget med tonen förrän man "kuggar över" till nästa steg och då flyttas även tonen man hör en bit över 100 Hz. Samma sak med inställningen för ppm/ppb
 
Back
Top