Grrrr...!! Ny störning från grann-apparat..

Delvis bra förklaring där :confused: Fattar jag rätt i att 100BASE-TX nyttjar 125MHz symbolhastighet men att signalen bandsprids/scramblas i 2^11 positioner/bärvågor(2048) inom 61kHz till 62.5MHz i 61kHz steg?
Hur blir det då med "1000Base-T: 33 registers"? Tydligen används någon annan typ av kodning, får vi kanske ett jämnare brus istället? Ibland vore det kul att ha en spectrumanalystator labba med.
 
Jag fattar inte allt i den länken men tydligen är signalen centrerad runt 31,25MHz.
Hur låter det då på den frekvensen?

1000Base ger förmodligen flera birdies med tätare intervaller....oohh ve o fasa!

/Micke
 
Jag fattar inte allt i den länken men tydligen är signalen centrerad runt 31,25MHz.
Hur låter det då på den frekvensen?

1000Base ger förmodligen flera birdies med tätare intervaller....oohh ve o fasa!

/Micke

Har inget speciellt starkt kring 31,25 Mhz förutom en svag bärvåg liknande de andra bärvågor som verkar ha med 100BASE-T nätverk att göra.
( -107 dBm )

/Lars
 
Varför inte bygga en "Noise Canceller" ?

Den fungerar som en fasgenerator som förstärker störningarna och lägger dom i motfas så att man dämpar dom.

Kolla ARRL,s hemsida.
 
Varför inte bygga en "Noise Canceller" ?

Den fungerar som en fasgenerator som förstärker störningarna och lägger dom i motfas så att man dämpar dom.

Kolla ARRL,s hemsida.

jovisst, jag har en SDR också med dubbla mottagare som lär kunna göra detta.
Måste bara kolla med konstruktören hur man gör i praktiken.
 
Lyckligt slut

Åtminstone en störningshistoria med lyckligt slut.

Efter att ha varit runt och pejlat med BC-mottatgaren och sen lånat en ramantenn hade jag lokaliserat störningen till ett hus ungefär 50 meter från mitt. En genomgång av huset genom att slå av grupperna en efter en ledde oss till en LED-strålkastare monterad på vinden. Han hade valt en LED lampa för att kunna ha den på hela tiden. Det höga läget på vinden skapade också en fin störningsmatta runt hans hus. Jag köpte en lågenergeilampa till honom istället och nu är mina störningar nere på "normal" storstadsnivå.

I detta fall löstes problemet genom en utgift på 399 kronor från mig. Men i längden håller det ju inte att på egen bekostnad byta ut grannarnas LED-lampor. Speciellt inte när de är stolta över den nya moderna teknologin!

Undrar hur det blir när kommunen börjar byta ut gatubelysningen till LED?

73 de SM0NOR
 
Kanon Uffe!
Nu när vi vet att det var en LED-lampa vore det intressant att lyssna till störningen igen. Har du kvar inspelningen? Länken i första posten funkar inte.
Vad hette LED-lampan?

/Roland SM0BRF
 
Last edited:
Håller med -BRF!
Kunde vara en fördel att kunna lyssna på störningen här.
Om du skickar filen till mej så kan jag försöka komprimera den och ladda upp direkt på forumet. :)
 
Last edited:
LED-strålkastare från Biltema/Jula? :mad: Anmäl modell/leverantör här och skicka skräpet till Elsäkerhetsverket.
 
Mycket intressant, en LED-lampa nu igen!
Vi vill gärna ha mer info om denna lampa, jag måste köpa en sådan som referens.
Gärna ljudfilen en gång till.

Den filen som 7CZR bifogade låter inte så bekannt:) fel frekvens på brummet.

/Micke
 
Tjena!

Nu har jag laddat över filen till Ingvar, så att han kan ladda upp den permanent. LED-lampan kom från Rusta. Störningen var starkast på 20 meter men hördes ned till ca 13,5. Den kunde också anas på 17,15,12 och 10, men var inte så stark att det var ett problem. Dock när han flyttade upp den på vinden så ökade styrkan till 9+10 på 20 meter och höll sig runt S7 på 10 meter, med antennen i den riktningen.

73 de SM0NOR
 
SM0NOR de SM0GLD,

Finns lampan till försäljning på Rusta nu och vilken typ var det?

/Micke
 
Ljudfil från SM0NOR-Ulf

Här finns nu en ljudfil på störningen från LED-lampan som orsakade problem hos SM0NOR - Ulf.
 

Attachments

  • 20120130 12_59_02.zip
    21,6 KB · Views: 81
Last edited:
Tydligen är inspelningen gjord i SSB-eller CW-läge, lite synd.
Jag lyssnar helst i AM-läge då jag bedömer karaktären på störningar.
 
Vad tror ni om dessa störningar som förpestar min tillvaro i princip 24/7 året runt ?

Index of /qrm

Detta är inspelat i AM på lite olika frekvenser mellan 3,5-4,0 Mhz.

Ibland varvar det ner och upp vilket jag lyckades fånga nu när jag spelade in lite oljud.
Men oljudet kan även ligga på månader i sträck utan att jag lyckats höra någon tyst period.

:mad:
 
Last edited:
Vad tror ni om dessa störningar som förpestar min tillvaro i princip 24/7 året runt ?

Index of /qrm

Detta är inspelat i AM på lite olika frekvenser mellan 3,5-4,0 Mhz.

Ibland varvar det ner och upp vilket jag lyckades fånga nu när jag spelade in lite oljud.
Men oljudet kan även ligga på månader i sträck utan att jag lyckats höra någon tyst period.

:mad:

Det lät ju som en motorcykel, märkligt ljud.

/Micke
 
Se först till att kolla att det inte är du själv som stör! (digitalbox, mobilladdaren etc) Släpa i ett bilbatteri och koppla till mottagaren, stäng av huvudbrytaren i proppskåpet och alla laptops etc. Någon skillnad?
Prova sedan med liten antenn som går att flytta runt, ofta märker man då var det hörs mer/mindre.
Nästa steg är att prata med grannen och be att få bryta strömmen där.
 
Back
Top