HAB - ballong på väg från Polen

Vilken frekvens kan man försöka höra ballongen på ? Är det 2M APRS ??
Det ser just nu ,om den håller kursen, att den kommer in över radiohorisonten om ca 1 timme till SM0.
 
Jag har aldrig riktigt förstått det kuliga i att släppa en sån ballong, och inte heller hur det kan vara tillåtet med tanke på flygtrafik.

Men det är imponerande att dom kan irra runt så pass länge som dom gör ändå.
 
Vilken frekvens kan man försöka höra ballongen på ? Är det 2M APRS ??
Det ser just nu ,om den håller kursen, att den kommer in över radiohorisonten om ca 1 timme till SM0.

144.8 MHz ja. Tyvärr verkar den svänga av åt öster.
 
SDR# / Sharp igång och AFSK1200 Decoder. Får in lite trafik från noder i närområdet.
Men ska kanske inte förvänta mej att få in ballongen via Magnetfots Duobands antenn ? :rolleyes:
Den står iofs fritt mot öster.

Edit: Ser att SK7CA-1 i Kalmar hör den..
 
Last edited:
11:35:41$ fm WB8ELK-6 to APELK0-0 via SM0TUI-3,WIDE2-0 UI PID=F0
!5625.85N/01936.34EO359/024/A=026658 09 3.96 3.84 1 8125 256 |#k%A%5!"!*!"!"|

Fick jag precis in den ? :)
 
Jo, den gick nyss via SM5HUA sen SK7CA och nu blev det SM0RGQ som fångade upp den svaga signalen.

Den är på väg mot Stockholm just nu
 
Nu tror jag däremot att jag fått in den på direkten. Kan se en svag, lite "sne" signal som ligger ngt fel i frekvens. Därefter kommer 2 starka digipeaters o repeterar.

16:43:47$ fm WB8ELK-6 to APELK0-0 via WIDE2-1 UI PID=F0
!5846.48N/01906.77EO350/029/A=025768 11 3.28 3.26 -35 7854 567 |'6$X$V!D!,!"!"|
 
Last edited:
Ser ut som batteriet blivit för kallt igen nu när solen gick ner. Den startar igen när solen går upp.
 
Jag har aldrig riktigt förstått det kuliga i att släppa en sån ballong, och inte heller hur det kan vara tillåtet med tanke på flygtrafik.

Men det är imponerande att dom kan irra runt så pass länge som dom gör ändå.
Kolla på https://ukhas.org.uk/ under Frequently Asked Questions om "Do I need to get permission to launch a weather balloon in the UK?"

Där (i UK) är det alltså tillståndspliktigt och flygarna varnas via NOTAM (Notice To AirMen). Tveksamt om det är tillåtet att släppa utan tillstånd i Sverige.
 
Kolla på https://ukhas.org.uk/ under Frequently Asked Questions om "Do I need to get permission to launch a weather balloon in the UK?"

Där (i UK) är det alltså tillståndspliktigt och flygarna varnas via NOTAM (Notice To AirMen). Tveksamt om det är tillåtet att släppa utan tillstånd i Sverige.

Tillstånd krävs i Sverige och fås via transportstyrelsen.
 
Kolla på https://ukhas.org.uk/ under Frequently Asked Questions om "Do I need to get permission to launch a weather balloon in the UK?"

Där (i UK) är det alltså tillståndspliktigt och flygarna varnas via NOTAM (Notice To AirMen). Tveksamt om det är tillåtet att släppa utan tillstånd i Sverige.

Ja, det var ju lite det jag tänkte, man kan säkert åka någonstans där det är tillåtet att släppa ballonger, men sen driver den ju iväg över alla möjliga länder med andra regler.

Ballongen påverkar ju luftfarten i många länder, hur notifierar man dom om ballongen drar iväg ditåt?
 
WB8ELK-6 R.I.P
Nu är WB8ELK-7 på god väg, snart halvvägs över Atlanten. Ska den till Afrika eller Europa ?

Denna gång är det wspr signaler på 20M bandet som sänds ut. Länk och position

wb8elk-7.jpg
( Simulering med 1 W, betydligt mer än de 20mW som sändaren ger )
 
Last edited:
Back
Top