Håller även på med modellflyg..

I dagens "Modellflygnytt" kunde jag läsa något jag inte alls gillade.. En man vid namn Bosse Gårdstad (kallar sig "Bosse RC-Doktorn") påstod i en nationell tidskrift att PR-Radio är en slags Amatörradio.... :(

Vi kan alltså konstatera att Bosse SM0TI har rätt i sitt uttalande, kul att vi kunde bli ense. :)

Vi får rita ett rött kryss i jonosfären!

mvh
Leif, fullt utövande radioamatör.
 
Vår hobby?

Min hobby den gångna veckan har varit att helrenovera en AGA 2241F rundradiomottagare tillverkad 1952. Förutom byte av ett antal defekta komponenter så har mottagaren trimmats upp och konstruktionen har nagelfarits för att undersöka hur AGA:s utvecklingsingenjörer tänk och lyckats med sin gärning. Kurvor på mellanfrekvensfiltret har tagits upp och jag har fått nya erfarenheter och lärt mig mer om AGA:s konstruktioner. Man kan jämföra detta med en arkeolog som gräver efter krukskärvor i leran för att öka förståelsen om forna tider. Inget konstigt alls.

En del av läsarna i denna tråd nickar instämmande och förstår både denna beskrivning och tjusningen med gamla grejor. Andra läsare förstår naturligtvis ingenting men nöjer sig med det utan att gnälla offentligt.

Sedan finns det enstaka läsare som mår så dåligt av att det år 2009 finns folk med hög kunskap i ett smalt ämne och som snöat in sig i en gammal dammig AGA från 50-talet för att nu ta detta som konkret exempel att de måste häva ur sig en massa skit i form av -Har du svartvit TV också och fatta att utvecklingen gått framåt sedan 40-talet. Lär av de nya radioamatörerna och skaffa en ICOM. Lyssna hur dumt det låter.

Utvisning tycker jag. :)

Notera att nämnda AGA-renovering har genomförts helt utan att vara av "PTS certifierad radioamatör med tillstånd". Jag har enbart använt mig av mitt eget kunnande inhämtat i skolan och fritiden och så lämpliga mätinstrument så klart. Med det menar jag att en av PTS eller SSA certifierad radioamatör behöver man enbart vara under de få minuter eller timmarna man sänder ut signaler i etern. All övrig tid kan man vara en helt normal och frisk människa med radio som sin stora passion. Alla har vi våra hobbies att vara stolta över.

/Bengt
 
Hej alla!
Alltid kul med svajande trådar.:)

SA6ADJ skrev:
"Jag har svårt att tänka mig nån som bygger en radio i klass med nån nyare icom, om vi ska kalla nån för radiomatör i den mening att han bygger och konstruerar sin egen radio, då finns det förmodligen mindre än 10 radioamatörer i Sverige."

I den kommersiella världen räknas det mer på korvar och ören än i det privata radioshacket.
I bilvärlden räknas det på enskildas skruvars vara eller inte. Även i elektronikvärlden pågår ständiga konstruktionsmöten om enskilda komponenters vara eller icke. Gränserna tänjs hela tiden. Har själv bevistat dessa timslånga möten om enskilda motstånds existensberättigande.

Jag förstår att du, SA6ADJ, bländas av köperiggar. Bara antalet knappar och vridpottar per ytenhet bländar nog så det räcker till. Det är ju meningen ur företagens säljsynpunkt. Varför envisas de kommersiella riggarna t.ex. med att fortfarande använda PL-kontaktens hona SO-239 även på utrustning som kostar femsiffrigt. Jo, man tjänar några korvören per enhet. Istället för BNC, N eller C som inger ett större förtroende kvalitetsmässigt.

Varför slår t.ex. småskuttar som Elecrafts modell K3 de stora riggdrakarna tekniskt på fingrarna så det t.o.m. blir blåmärken?

Även QROlles modell skäms inte för sig. Detta trots att denna utvecklingsavdelning endast består av ett fåtal konstruktörer.

Det finns nog mer kunskap hos de riktiga radioamatörerna än du ens kan fantisera om.
 
Njaa Bengt, du bad ju att få hjälp att anpassa dig tiill "moderna tider", jag ifrågasatte bara hur om du nu hålls med "lite äldre grejer" :) du uppskattar att ca 750 av landets amatörer bygger sin egen radio, du räknar väl inte med qrolle, elecraft etc då dessa är färdigutvecklade komponent byggsatser, vore ju som att köpa en icom i byggsats !
Vi är väl runt 12000 amatörer i sverige och ca 5% tycker då att dom andra 95% inte har fattat det här med amatörradio !

Spektrat är ju stort inom radio och jag tror inte att nån kan säga att just det man själv är intresserad av är det enda rätta, vi får ju uppenbarligen ut nåt av denna hobby oavsett på vilken nivå man håller på.
 
ADJ skrev; "Njaa Bengt, du bad ju att få hjälp att anpassa dig tiill "moderna tider",

Moderna tider påminner mig om Charlie Chaplins film med just den titeln. Häpp! :)

Som radioamatör höll jag jämna steg med utvecklingen från 1969 fram till för c:a 10 år sedan då jag drog hårt i nödbromsen. De enkla hembyggena anno 1969 ersattes med mer komplicerade. Drake Line R4B & C kom på bordet 1972 vilka ersattes av en IC765:a 1984. Efter ett års frustration i plastradions värld återgick jag till min kära R4C som mottagare igen. Wow, vilken skillnad. R4C är en riktig CW-radio.

En bit in på 90-talet föll jag åter för grupptrycket och införskaffade en FT1000 MP MKV. De första månaderna fick ägnas åt att försöka avhjälpa nycklingsknäpparna. En del åtgärder provades inkl en specialfix som Yaesu:s chefskonstruktör föreslog efter brevväxling och utbyte av mätkurvor. Ett komponentkit anlände från Japan och en ganska omfattande modifiering gjordes. Resultatet blev rent ut sagt värdelöst. Ytterligare månader spenderades på denna förbannade plastradio innan jag insåg att den moderna tiden och tekniken inte var något för mig. Jag ville ju bara ha en bra radio med perfekt nyckling och en vass mottagare. Drake R4C och T4XC dammades av och kom upp på bordet igen, några förbättringar gjordes i samma veva ty utvecklingen hade gått framåt även här. Wow, vilken radio. Att man aldrig lär sig av sina misstag.

Sedan dess har all modern utrustning åkt ut och jag har fokuserat på div surplusradioapparater ofta bestyckade med radiorör. Om vi bortser ifrån vikt och färg, ja och i viss mån de för mig onödiga finesserna så är saken klar. De gamla radioapparaterna med 30, 40 och 50 år på nacken har lika eller bättre radioprestanda än de nya och de är lätta att modifiera, bygga om, bygga till och hantera.

Bara för några år sedan labbade jag med nästa nymodighet, SDR-radio. Jodå, det var en kul grej men efterom jag inte är överdrivet intresserad av vare sig datorer eller programmering så var jag åter igen i händerna på andra och andras program.

För en modern radioamatör som är uppfödd med svarta radioapparater som till designen lätt kan förväxlas med vilken hemstereoapparat som helst så låter detta nog märkligt. Ja det gör det nog. Men för den som har lite perspektiv på tillvaron och som under många år har mixtrat med apparaterna ända ner på komponentnivå så låter det nog ganska logiskt skulle jag tro.

Jag tackar naturligtvis ödmjukast för erbjudandet om att få anpassa mig till den moderna tiden men avstår gärna en ICOM 756 ProIII till förmån för en riktig radio i form av ett båtankare. Kanske ger jag mig i kast med en ny SDR-radio vad det lider.

När det gäller QROlle byggsatserna så är det solklart att de som byggt ihop en sådan och fått den att fungera med stolthet kan titulera sig radiobyggare. Faktum är att byggsatsen ingalunda är något för nybörjaren elelr den ohändige. Det krävs faktiskt en hel del kunnande för att både läsa schemat, bygga ihop och förstå hur apparaten fungerar.

Om de 95% radioamatörerna du nämner inte fattat vad amatörradio är låter jag vara osagt. De har väl sina egna definitioner och sin egen tro och övertygelse. Det jag skrev var att min bedömning är att det finns 750 amatörer här i Sverige som bygger radio och som har just den lilla nischen som sin hobby.

De 95% kan väl få vara stolta över det dom gör även om de gör det med köpta grejor och har andra intressen än att löda. Ja, låt alla som vill, vara stolta så blir alla nöjda.

/Bengt
 
Väl talat Bengt, det kanske är så enkelt att var man har sin bakgrund sätter sin prägel på radio körandet, är ingen yaesu man men enligt bengt på vårgårdaradio så var ft-1000D det enda att hänga i granen !
Det är givetvis en stor bedrift att bygga sin radio som förtjänar all respekt, en sån nivå kommer jag själv aldrig upp i men är trots det ganska förtjust i min icom, tycker jag får ut det jag vill ha av hobbyn, kör i stort sett bara dx och hör och häpna, allt på cw !
inte snabbt, inte snyggt men tycker det är skit skoj, och det är väl vad det handlar om, att ha roligt med sin hobby.
 
ADJ skrev; "Det är givetvis en stor bedrift att bygga sin radio som förtjänar all respekt, en sån nivå kommer jag själv aldrig upp i...."


Hallå där!

Det är ganska många som resonerar så. I mina öron låter det som du antingen har gett upp och kapitulerat eller så är du helt enkelt inte intresserad av radioteknik på komponentnivå och vill därför inte lära dig mer om det.

När jag började med radio hade jag inte hört talas om Ohms lag, jag hade ingen aning om någonting. Första bekantskapen med radio var när jag öppnade bakstycket på familjens radiogrammofon och fann en massa konstiga grejor.

Gamla uttjänta rundradiomottagare kunde köpas på stadens loppisar för en femma. Apparaterna skrotades och delarna sorterades i små lådor. Jag var då 13 år gammal och kunde fortfarande inte skilja på motstånd och kondensatorn funktion. Dock hade jag lärt mig att se skillnad på olika komponenter.

Intresset för radio växte och bokhyllorna på skolans bibliotek och stadsbiblioteket dammsögs i jakt på mer att läsa. På den tiden marknadsförde Hobby Förlaget eller om det var Hobbex enkla ritningar och byggsatser till FM-sändare med rör. Veckopengen var låg men räckte till en ritning för 2.50.

Ett rör av rätt sort hade plockats ut från en gammal radio liksom en Philips-trimmer. Med ledning av ritningen och byggbeskrivningen gick det att få ihop en FM-sändare som slutligen gick att modulera med hjälp av en Grundig TK14 bandspelare.

Musiken hördes i familjens transistorradio som släpade med på cykeln. Nu gällde det att undersöka räckvidden och otaliga experiment med antenner i gardinerna gjordes. Kunskaperna i elektronik var fortfarande noll och det var nog mycket cut and try med svart rök som följd ibland. Brända trafos, knäckta Selen-likriktare och sprutande bägarelektrolyter. Märkligt att man överlevt alla dessa livsfarliga experiment.

Jag tror nu inte att jag är unik på något sätt. Väldigt många av oss har börjat på samma sätt och de som fattat intresse för en sak har gått vidare steg för steg. De andra har tröttnat och kanske satsat sin fritid på något helt annat, någon annan hobby och kommit en bra bit på väg där. Ty något är du väl du också duktig på eller hur? Något som du verkligen brinner för och är beredd att lära dig mer om...och t o m berätta för andra hur du gjort och lyckats? Vad är DU bra på?

OK. Nu var rubriken modellflyg så jag får väl inflika att jag under en kort period som 14-åring försökte mig på att bygga en fjärrstyrningsanläggning med tonrelä (någon som hört talas om sådana?). Kunskaperna räckte inte till för att få systemet att fungera men själva sändaren störde på radion i alla fall. Modellflyg var inget för mig och jag är totalt okunnig i det ämnet. Fullständigt ointresserad och tänker inte lära mig ett dugg om det... :)

/Bengt
 
OK. Nu var rubriken modellflyg så jag får väl inflika att jag under en kort period som 14-åring försökte mig på att bygga en fjärrstyrningsanläggning med tonrelä (någon som hört talas om sådana?).
/Bengt

Jag var inbiten flygfantast och byggde farkoster av balsaträ från späd ålder. Fick reda på att de kunde fjärrstyras med radio. Djupa studier i bibliotekets litteratur gav inte så många ledtrådar hur man skulle lyckas främst med styrmekaniken med en tioårings ekonomiska resurser. I stället kantrade intresset helt till radio. En hel värld öppnade sig med möjlighet till otroliga experiment med lättåtkomligt material. Fortfarande är det likadant efter snart 55 år.

73, Roland SM0BRF
 
Även jag har ett aktivt förflutet som modellflygare med både vingar, rotorer och linor att kontrollera. Även här byggdes det mycket Transfunk från Inge Stendal, även Heathkit som på sin tid även hade RC-prylar.
Har dock fortsatt självbyggandet även där, mest för att jag vill ha annorlunda finesser och spaklayout än konsumentprylarna. Jag kör mest med trevägs-spakar och konstruerar spakdelarna själv.

Var med och arrangerade flera modellflygskolor i början på 80-talet, flyger nu mest inomhus... har testat att styra med blåtand, och det funkar OK.
 
Byggde också egen fjärrstyrning till R/C racing bil men det var mycket mycket länge sedan. Har inte kört sådana på ca 25 år. Här var det redig plåtlåda med ordentlig antenn, ratt och styrspakar m.m. Ingen plastradio som idag. Nu är det väl andra krav på sändarna numera...
 
I dagens "Modellflygnytt" kunde jag läsa något jag inte alls gillade.. En man vid namn Bosse Gårdstad (kallar sig "Bosse RC-Doktorn") påstod i en nationell tidskrift att PR-Radio är en slags Amatörradio.... :(

Vi kan alltså konstatera att Bosse SM0TI har rätt i sitt uttalande, kul att vi kunde bli ense. :)

Vi får rita ett rött kryss i jonosfären!

mvh
Leif, fullt utövande radioamatör.



Kanon!

Men nu när någon har sagt att man inte behöver kunna en massa utan att det räcker med ett genuint kommunikationsintresse och någon annan satt ett "="-tecken mellan amatörradio och privatradio.. vad ska vi då ta certifikat för??? Det är ju bara att köpa apparatur och köra.. eller? Kunskapsproven är ju hux flux överflödiga...

Amatörradio=Privatradio=CB-Radio=PMR=hjulben till daggmasken kom.... kanon ;)
 
Last edited:
En anledning kan vara att man vill använda olika frekvensband. En annan anledning är att PR och PMR kräver typgodkänd utrustning, jag vill bygga min utrustning själv.

Men annars är det ingen större skillnad, de flesta PR- och radio-amatörer etc sitter framför en plastradio som de anslutit en spiralsladd i och som har en mikrofon i andra änden på sladden. På baksidan av apparaten sitter en färdigköpt antenn. Huvuddelen pratar med kompisar på förbestämda kanaler.

Så någon skillnad är det knappast. Det är för att markera tydligt att jag inte räknar mig till denna huvudgrupp som jag inte har någon spiralsladd till min mikrofon. ;)
 
Rätt rolig ämne det här, jag håller på med r/c flyg med och flyger då bla en turbin försedd F-16 på 2.5M, kostnaden är astronomisk och det mesta är "köpe grejer" det finns då en del old timers som menar att man bygger minsann sitt plan själv med stickor och strån som vi gjorde på 60 talet.Jag tar ju inga risker med ett plan för +100K utan kör med senaste 2.4 Ghz sändaren (mpx).
Åker mc också, kör då en h-d av nyare sort, möter även där en del som menar på att en "riktig H-D ska minsann kickas igång, elstart har ingen riktig H-D.

Så det verkar finnas lite "gammel gäddor"i dom flesta hobbisar och inget ont i det, det är sunt med lite olika åsikter, undantagslöst är alla jag träffat i etern och i verklighet riktigt trevliga prickar.
 
Elstart är ju så gött bekvämt ;) Håller på att ta MC-kort nu och har lite cross-bakgrunt, inte köper jag en motorcykel utan elstart.. Vevar man igång dagens bilmotorer??? Nä jag har kickat vad jag ska på tjuriga motorcykelmotorer *haha*

Nä det är nog bara en tidsfråga innan alla amatörband blir lika fria som 27Mhz med samma förbehåll med typgodkänd utrustning.. det känns som om det är dit vi är på väg..
 
Nä det är nog bara en tidsfråga innan alla amatörband blir lika fria som 27Mhz med samma förbehåll med typgodkänd utrustning.. det känns som om det är dit vi är på väg..

Ja, det skulle verkligen bli ett lappkast utan dess like. Amatörradio har ju hittills stått för experimenterande och utveckling.
Det har alltid funnits svartfötter på amatörbanden. Dessa har nästan uteslutande varit ointresserade av radioteknik och har använt "färdig" utrustning.
Med det scenario som SA7ATO anar så skulle förutsättningarna bli helt omkastade.
De tidigare svartfötterna skulle bli legala "radioamatörer", medans vi som vurmar för experiment och utveckling skulle förpassas till att bli.... svartfötter.
Huvaligen, vi skulle få smyga in i mörka kammaren med våra superstabila VFO:er, nyckelknäppsfria och övertonsfattiga sändare och akta oss så att lagens långa arm inte kommer och smiskar oss på fingrarna för att vi inte använder moderna plastlådor, vilka likt gödselspridare vräker ut vågor kors och tvärs över banden.....
 
NFT skrev; "Synd att det inte längre är tillåtet att bygga RC. Vår hobby (vad den nu skall kallas) är den "sista bastionen" för den som vill tillföra etern egenhändigt framställd elektromagnetisk vågrörelse."

Det möter absolut inga hinder att använda amatörbanden för radiostyrningsändamål om man vill bygga och experimentera med egen RC-utrustning för modellbilar, båtar eller luftfarkoster.

PTS tillsyn är idag händelsestyrd och skulle efter ev anmälan enbart omfatta de tekniska parametrarna effekt och frekvens inkl ev övertoner och spurioser utanför amatörbanden. Några andra specifika krav på amatörradiotrafik och den utrustning som används finns inte i bestämmelserna. PTS har inte heller några synpunkter på själva innehållet i radiotrafiken som sådan. Vad vi sänder ut för signaler eller pratar om. En hembyggd RC-utrustning kan dessutom enkelt kompletteras med ID-generator om man nu tycker det är nödvändigt att sända ut sin anropssignal.

Att mixtra med hembyggda RC- mottagare och sändare, antenner och olika styrprotokoll och modulationstekniker tycker jag faller väl in i hobbyn ty här står ju verkligen radiotekniken i absoluta centrum samtidigt som byggandet är lärorikt och utvecklande för individen.

/Bengt
 
Det har alltid funnits svartfötter på amatörbanden. Dessa har nästan uteslutande varit ointresserade av radioteknik och har använt "färdig" utrustning.

Det stämmer inte!
Svartfötter förekom långt innan det fanns "färdig" utrustning att tillgå.
Vilket tidsperspektiv tänker du på?
/Ingvar
 
Man kan läsa i QTC från 20- och 30-talen att det förekom svartfötter redan då på amatörbanden. På den tiden hade SSA stor pondus och man gick hårt fram. Även förmanande brev från Telestyrelsen finns publicerade och där man verkligen ryter till ordentligt.

Senare på 50- eller 60-talet kanske det var så publicerade styrelsen i SSA en svart lista. Där namngavs några C-amatörer som kört på andra frekvensband än de hade tillstånd för. Dessutom återkallade Telestyrelsen deras tillstånd några månader. Ooops... Tuffa tag på den tiden jämfört med nu när det inte längre finns några tillstånd att återkalla. Certet kan vi inte heller bli av med om vi inte själva lyckas övertyga länsrätten att vi glömt allt och inte har de kvalifikationer som krävs. Men vem skulle vara beredd att gå så långt? :D

/Bengt
 
Jag och 7sub har diskuterat ett eventuellt bygge av modellflygplan där vi förenar modellflyget med amatörradiohobbyn och digitaltekniken för att utveckla ett långdistanssystem ;)

Gröngölingarna hade väl dock antagligen blitt sura för konkurrensen *haha*
 
Back
Top