Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Först vill jag säga att jag också tyckerr det är tråkigt när sådant här händer, vilket det gör med jämna mellanrum. T ex i samband med estoniakatastrofen och billarm.
Så här säger Svenska Akademien:
(1,2) RADIO-AMATÖR. person som (för sitt nöjes skull l. ss. hobby) sysslar med att konstruera o. experimentera med radiomottagare l. -sän*dare o. d
Där står inget om innehav av licens, certifikat eller liknande. Inte heller omnämns frekvensband eller annat.
Såvitt jag kan se på saken så har han på ett språkligt plan helt rätt - tyvärr.
Vi kanske borde hjälpa oss själva genom att hjälpa Svenska Akademien med rätt typ av definition?
73 SM0RVV
Bo Gårdstad skrev tidigare mycket om flyg säkerhet (rc) och manade alla till att höja ribban typ en noll vision, sen lät han spela in reklam snutten för en bank där en snubbe lånar radion och störtar i backen så det skvätter om det, gav hela modell flyget en tönt stämpel bland allmänheten.
Han saknar all trovärdighet och ska inte tas på allvar.
Så här säger Svenska Akademien:
(1,2) RADIO-AMATÖR. person som (för sitt nöjes skull l. ss. hobby) sysslar med att konstruera o. experimentera med radiomottagare l. -sän*dare o. d
Skälet att ändra är närmast att korrigera det faktum att man inte konstruerar och eperimenterar idag, en bättre benämning är kanske "konsumentradioamatör" då dagens licenstagare handlar sin utrustning som vilken svensson-konsument som helst som sätter sprätt på kassan i ett köpcentra för hemelektronik.