Halvdöd Icom R-7000

SM7TLH

Well-Known Member
Jag drog igång min R-7000 igår kväll för att se om det fanns något spännande att lyssna på, men det gick inget vidare. Radion är helt tyst och S-metern står konstant och stadigt på noll (även när S/C-omkopplaren står på C). Jag har konstaterat följande:

- Backupbatteriet till minnena är slut; programmerar jag ett minne så tappar radion det efter att ha varit avstängd i några minuter.
- Displayen funkar fint och beter sig helt normalt, inklusive dimningen.
- Det är *mycket* litet brus från högtalaren, även med volymkontrollen uppvriden rätt högt (och litet skrap nära noll).
- Skanningen funkar.
- Talsyntesen funkar.
- "ATT" och "1 GHz" lyser *inte* upp i displayen när jag aktiverar dem, inte heller hör jag några reläklick.
- Beteendet är oberoende av vilket trafikslag jag väljer.

Pjäsen fungerade så sent som för några månader sedan.

Har någon några idéer? Jag har inte öppnat och kollat spänningarna. Servicemanual har jag laddat ner.
 
Det låter som om en spänningskoll är det första som skall göras. Förhoppningsvis
handlar det om något lättåtgärdat. R7000 är en trevlig apparat som håller mig sällskap
då och då.

Jag köpte en beg för några år sedan. Den fungerade men funktionen var "så där".
Den kom från "Ett ställe där den varit i kontinuerlig drift" vilket medfört att
komponenter i nätdelen åldrats. Synbart. Nätdelen är IMO en inte optimal konstruktion och det
blir ganska varmt över huvudtaget i apparaten vars ventillation kunde varit bättre.

Mitt ex åtgärdades genom att konstruera om nätdelen, installera en liten tunn fläkt
på bottenplåten (Ja - man får ta upp ett runt hål + galler) och efter tips från
Roy -FPD, kollades även komponenterna i den lilla extra switchomvandlaren.

Lytarna i omvandlaren behövde helt klart bytas. Där fanns också några kolmassamotstånd
som hade drivit utanför sina toleranser. De byttes mot metallfilm.

BTW: Det har skrivits en del om att fasbruset i syntesoscillatorn
kunde varit bättre och det finns också en fabriksfix beskriven på nätet men den var gjord
av Icom i mitt ex.
 
Tackar. Jo, den går verkligen varm (jag har tidigare kört både den och min R71 på extern 13.8 V för att minska värmeutvecklingen åtminstone en liten smula.

Då står spänningsmätning av spänningsmatning på programmet för helgen. Jag är gräsänkling på dagtid både lördag och söndag så det finns en viss chans att det blir av.
 
Backuppbatteriet kan ite åstadkomma så att analoga funktioner slutar funka.
Så glöm det nu.

Trimma INGET, absolut inget skall trimmas!!!!
I alla fall inte förrän allt är OK, och du kan med alla instrument och dokumenetation som behövs finns.
Helt omöjligt att trimma på gehör.

Som SM6GXV nämner, spänningar, och åter spänningar, måste kollas upp.
det finns en liten plåtlåda med likspänningsomvandlare i radion, den lämnar negativa spänninngagr 24 V etc, kommer inte ihåg alla men de står på schemat.
Antecka alla spänningar du kan mäta upp.
Men detta oscilloskop kan man se spänningarna o de har ripple.

Avvikelser från spänning som står i schemat förekommer givetvis, exvis -5 V kan vara -5,3 till - 4,8 v eller så, 24 V kan vara +-1-2 v normalt.
Lämpligt är att byta alla elektrolyter i likspänningsomvandlaren.

S-metern bygger på OP och dessa drivs av två spänningar en negativ, blir dessa fel blir resultatet ocxo fel.

OP används även för att skapa de spänningar som får HF stegen att tracka, dvs följa inställd frekvens, radion stämmer av sig till inställd frekvens.
det finns många trimpottar för den funktionen, men de skruvar sig inte av sig själv.
Med fel spänningar blir det låg känslighet.

Först gäller att kolla matningspänningen 13,8 V från nätagget.

När man sen byter kondingar, så är det bra om man får tag på typer som är avsedda för att tål rippel. Värdena är inte hel världen, står det 33 uF så duger 47 uF

Ett noggrann och systematiskt arbete kommer at ge dig en mycket trevlig radio med bra möjligheter.

En fläkt kanske verkar lite overkill, vist blir radion lite varm.
Jag har flera gånger tänkt att köra min R7000 på yttre 13,8 V , men nu har den gått i príncip varje dag sedan jag blev pensionär, dvs närmare tio år. Den fick då nya kondingar för kanske 15 år sen......

Använder man nya likspänningsomvandlare kan man råka ut för störningar, så det kan i värsta fall ge nya problem.

Genom att anteckna vad man gör vid varje tillfälle, samt notera uppmätta värden så kan manjobba med radion lite då och då utan att behöva börja om från början. Anteckningar kan behövas om 10 år i framtiden........

Batteribckuppen sköter bara de minnen du själv lägger in, dvs backar INTE operativsystemet.
går bra med två AA celler med långa trådar i en plastpåse placerad nån stans i radion.

Lycka till!

SM4FPD
 
Tack Roy!
Jag var sugen på att skriva "Borde inte en omtrimning av radion lösa problemet?" i första inlägget :cool:
Nej, naturligtvis skall jag inte trimma något. Har jag litet tur hittar jag min LCR-mätare, men det är nog lika bra att som du säger ersätta alla elektrolyter i DC/DC-delen.
 
Ja TLH, jag har sett alltför många sönderlagade och söndertrimmade radioapparater.
Är spänningarna felaktiga, så är kondensatorerna kass, och det är vanligt.
Så ingen ide att försöka mäta upp dem, byt bara till nya.

finns även en DC omvandlare på displayen, den an ge upphov till fula siffror och klen display.

Det är lönsamt att dimma displayen när man inte sitta och rattar radion, dvs när den står i passning.

Jag har servicehandbok till R7000, den kan fås som fil via mail för den som tränger en .


SM4FPD
 
Back
Top