Handlare säljer icke CE märkt utrustning?

SM6VTT

Well-Known Member
I förra veckan köpte jag en ny radio från ett företag inom skandinavien. Ett relativt kännt företag. Radion såldes som ny (var en kund retur enligt firman). Jag blev dock mycket förvånad och besviken när det visade sig att radion inte var CE märkt, utan verkade vara en USA import!

Trodde att det var olagligt att sälja icke CE märkt utrustning i EU?

Priset var relativt lågt men hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den.

Inte nog med det, strömsladden som var medskickad glappar.

Det värsta av allt är att dom inte svarar på mina mail :(

Känns väldigt oseriöst och man börjar undra hur det kommer fungera med ev. garanti ärenden. Nu skall jag ge dom några dagar att svara men sedan är frågan hur man skall gå vidare......
 
Last edited:
Jag har nu fått svar och dom tar tillbaka apparaten om jag vill.

Frågan kvarstår dock, får ett företag sälja en ny radio som inte är CE märkt?

Dom påstår det efterssom radioamatörer är undantagna kravet på CE märkning.
 
Inget företag får sälja icke CE märkta prylar inom EU till någon som helst kundkategori.
Inte ens importera sådana.
Ingen kund är undantagen CE märkning.
Dessutom krävs numera förutom CE oxo R&TTE, E-MARK och Rohs

Det är ju hela ideen med CE märkningen.

Privat är det dock tillåtet att handla mellan privatpersoner, bara man tar ansvert för skillanden mellan de olika versionernas egenskaper. Även äldre gerjer innna CE märkningens tid.

de
Roy
SM4FPD
 
SM6VTT, inte för att måla fan på väggen, men du borde nog uppge av vilket företag du köpte den, så att inta andra gör samma misstag......maila mig gärna via ssa´s callsignbas..

Edit: Du får visserligen som radioamatör inneha utrustningen, och sälja densamma till annan radioamatör...

73 de Bjarne
 
Last edited:
Vad innebär CE-märkningen egentligen?

Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts

MEN

säger märkningen något om att apparaten håller given frekvens etc
enligt PTS:s rekomendationer tex?

//QRP
 
SM3KYH, Jag menar att inget företag har någon kund som får av företaget köpa en icke CE märkt apparat. Om man menar med kund en radioamatör som vill köpa av ett företag i exvi Hong Kong så har kunden eget ansvar för att veta att prylen uppfyller motsvarande krav som CE märket. En radioamatör som är teknisk kunnig förutsätts klara detta. Han kan exvis hävda att FCC krav på EMC elsäk och hälsa är likanande de för EU. Att inga liknande krav finns på Asiatiska apprater är en annan sak då.
Dvs inget företag i EU får sälja icke CE märkt appratur, och dessa företag har inga kunder som får köpa icke CE märkta saker.

CE märkningen innebär olika saker för olika produkter, CE märket i sig betyder att prylen i fråga uppfyller kraven för den produkten. Exvis en leklsak skall vara byyggd såa tt den är ofarlig för ett barn. En leksak för en radioamatör skall bl.a. klara EMC kraven vilket väl är det viktigaste.
Att CE märket är sanning intygar en höjdare vid tillvekaren med ett dokument, som bifogas alla CE märkta saker, eller det kan vara tryckt i manualen, ett sk Declaration of Confirmity, (försäkran om övernstämnmelse).

R&TTE godkännandet innebär andra krav på prylen, exvis gift hälsa, elsäkerhet samt vissa radioprestandakrav.
PTS har inga krav alls utan, går efter CE, R&TTE. Rohs klravet är exvis blyfria lödningar, annt git etc.
E-mark är fordonsindustrins krav på grejer som kan tänkas monteras i bilar. Krav som fordonsindustrin fått gehör av EU för. IC-706MKIIG står där som referens med 100 W HF, 50 W VHF och 30 W UHF.

Kraven som märkningarna i detalj betyder är mycket omfattande.
En enda CE märkning av exvis en amatörradiostation kan bilda 60 Gb dokument.

Själv väntar jag på det första fallet där exvis ett försäkringsbolag vid en brand exvis konstaterat att branden uppstått för att husägaren haft icke CE märkta prylar. eller att en bilolycka inträffar för att bilen har installerats med prylar som inte varit E-märkta.
Obs att det är tillåtet att installera en gammal radiostation utan E-mark i en bil av äldre modell, dvs före E-marks kraven.
Eller att ett barn skadats av en barnvagn som varit CE märkt men ändå inte uppfyllt de utlovade kraven. Och han som skrev på Declaration of Confirmity har slutat eller dött. Dvs ingen ansvarig.
Givetvis hoppas jag att olyckor inte händer.
Det bör vara en tidsfråga innan försäkringsbolag lär sig detta och ställer kvraven innan de betalar ut.

Det finns dock de som tycker att alla dessa EU krav är rena skämten.....


De
SM4FPD
Roy
 
E-mark är fordonsindustrins krav på grejer som kan tänkas monteras i bilar. Krav som fordonsindustrin fått gehör av EU för. IC-706MKIIG står där som referens med 100 W HF, 50 W VHF och 30 W UHF.

Vad kan kraven vara för 23cm ?
Gå fram till en senare modell av V70, stå 0.5m jämte främre passagerardörr och sänd en kort bärvåg på 23cm (1291MHz)
Efter det vet man om bilen är larmad eller ej :rolleyes:

provat med:
Uteffekt; 0.8W
antenn: förkortad gummiantenn -n dB
ERP: en hel del mindre än 0.8W
 
Ärligt talat så spelar väl inte CE märkningen så stor roll rent funktionsmässigt på en känt amatörradio fabrikat och modell. Största problemet i mitt fall är ju sämre andrahands värde, ett frågetecken för garantin och eventuella framtida reparationer.

Det finns ju rätt mycket information om konsumentverkets sida om detta, där kan man även göra anmälan.

Jag skall fundera några dagar om hur jag skall göra, radion finns ju att köpa på andra ställen men det blir ju merkostnader i samband med retur osv. Jag räknar på en priskillnad på ca: 1700-2000kr om jag skulle skicka tillbaka den och beställa en annan. Frågan är om det är värt det.
 
Jag förstår hur du menade Roy.
Men jag ställde frågan utifrån vad VTT anförde - nämligen att han som kund handlat av ett företag inom Skandinavien. Vilket jag läste som inom EU... varför CE-kravet måste gälla. För leverantören. Eller hur?

Sen, det du säger är i sak korrekt om man jämställer "kunden" med importör i det fall han(hon själv köper från Asien. Men det var liksom inte fallet här.
 
Vad kostar en CE märkningen och vem är det som gör det?
Hur mycket fördyrar det burken?

Jag gissar att t.ex. ICOM burkar som säljs i USA är ur CE märkningen synpunkt lika med den som säljs i EU.
73 de LRU/Kenta
 
Vad kostar en CE märkningen och vem är det som gör det?
Hur mycket fördyrar det burken?

Jag gissar att t.ex. ICOM burkar som säljs i USA är ur CE märkningen synpunkt lika med den som säljs i EU.
73 de LRU/Kenta

Är vi inte lite ur spår nu...
Vi diskuterar väl inte huruvida produkten är bra eller inte beroende på vilken marknad den säljs?

Det var väl CE märkningen det gällde?

// Peter (jag har inget CE märke på mig... )
 
CE Maerkning

Blanda inte ihop CE markning med S-maerkningen foere EU medlemskapet.

CE markning talar bara om att tillverkaren/importoeren garanterar att utrustningen foeljer gaellande EU regler.

INGA TESTER BEHOEVES! ( normalt sett, bara ett conformity dokument.

En tillverkare/leverantoer kan skriva ett A4 som kallas "SELF DECLARATION" ( antagligen paa Svenska ) som talar om att produkten klarar konsument saekerhet, haelso och sjukvaards krav etc, samt ev tekniska krav.

Allt testande ligger hos tillverkaren/importoeren!

Det raeckar att tillvrkaren/importoeren skickar in tekniska data ( signerade ).

Vissa produkter SKALL testas, antingen av tillverkaren/importeren eller om man vill betala, naagon annan - som inte behoever vara ackrediterad!


CE mark is a joke compared to our old S mark!

I have followed the remarks in all your posts and they are at best - naive...


!!Also!

Some products have a "CHINA EXPORT" mark, very lookalike the CE mark but is a non-conforming item!



//Cheers

Dan, M0DFI
 
Naturligtvis skall man inte sälja saker som inte är CE märk men om man kollar in Kjell.com så skiter de tydligen i det. Jag vill vända på frågan och säga. Behövs CE märkningen verkligen?
Ok om de skall kopplas mot 240 volt, men 12 volt?
Vad kan det vara som skall skilja en lite handring om den köps här eller där?
73 de LRU/Kenta
 
CE märkningen anser jag är extremt viktig för oss som lyssnar på radio. Vi talar då om EMC som ingår i CE märkningen på elektriska saker som kan störa i radio, eller låta sig störas av våra sändare. Utan EU:s krav på CE märkning med EMC, vet i katten hur det skulle ha låtit på våra band. Däremot borde man ha ställt ännu högre krav, men företagen måste ju få sitt oxo.
Ett nätagg som exempel tillverkat i något Asiatiskt land bygger sitt aggregat med avseende på vilken marknad det skall till. Således kanske det krävs 22 EMC komponenter till EU, 19 EMC komp. om det skall till FCC marknad, (USA). Skall de sälja till ett land utan EMC krav slipper dom löda in 24 EMC komponenter. Varje krona är extremt viktig.

Någon funderade vad CE märkningen kostar oss på respektive pryttel. Detta är förstås omöjligt att veta, men ser vi på vad som händer får vi en uppfattning. En tillverkare i ex Japan som avser bygga en radiostation måste redan från de första planerna ta hänsyn till bl.a. EMC krav för att få den CE märkt, och FCC märkt (USA). De har sedan ett komplett EMC laboratorium där de kan verifiera hur det går. Ett EMC labb är inte gratis. Produkten kan åka fram och tillbaka mellan utvecklingsavdelningen och EMC labbet åtskilliga turer innan produkten kan anses vara klar för respektive marknad. I vissa fall kan det bli ett kretskort där man kan sätta komponenter för EMC av olika typ för respektive marknad. Vissa marknader kräver ett annat kretskort, och en tredje marknad utan EMC krav får en produkt med tomma platser där EMC komponenterna skulle ha suttit.

När prylen är klar för nästa steg behövs en typprovning för att få CE märket. I Europa har ICOM ett kontor i Tulouse, (France) där finns EMC experter. Deras uppgift är att kunna kraven, sätta sig in i ständigt nya krav, gå på möten, har synpunkter om framtida krav etc. de använder sig ofta av ett externt EMC lab för att verifiera att produkten klarar EU:s EMC krav och allt annat som krävs för CE märket. Protokoll och dokument upprättas för produkten. Ett jättejobb!!!! Slutligen får man sätta på CE märket och en representant för tillverkaren intygar att produkten uppfyller kraven för CE märket.
Att sedan just en sådan pryl importeras till EU finns inga garantier för när det gäller mindre nogräknade företag. Och den där killen som satt sitt namn på deklaration of confirmity. Han kanske inte finns eller har slutat.
Om produktionen finner att det blir billigare att klistra CE märket på den produkt som vanligen säljs till länder utan krav gör man förstås så och tjänar mer pengar.

Allt detta upprepas sedan för R&TTE typgodkännandet, RoHS och E-mark.
Vad det kostar? nej det kan jag inte vara på men att EU:s typgodkännanden är en stor och viktig sak är säker.
Varje land inom EU har sedan egna krav, Italien får ha och kräver riggar med heltäckande TX, Frankrike får ej ha heltäckande RX ens, SM nya krav på 7,2 MHz.
FCC kräver ”Celluar blocked” RX på HAM radio etc.

Vist finns fusk, visst skulle man vilja ha kraftigare EMC krav, men hur skulle det låta om inga krav överhuvudtaget hade funnits?

Skillnaden mellan en FCC typad och en EU typad radio då? Då kraven är olika för exvis EMC finns skillnader, exvis för en amatörradiostation kan det skilja 20 – 200 st EMC komponenter. E-mark och R&TTE (radioterminaldirektivet) vet jag inte om det existerar i USA.
RoHS exvis blyfritt lod, skiljer sig i USA, de har annan legering som inte är EU godkänd.

Återigen hur skulle det ha låtit på våra amatörband om inte EMC krav funnits inom EU?
Och den som köper prylar utan vare sig CE, EMC FCC krav han är ju då en förrädare för sina vänner med en radiomottgare.

De
Roy
SM4FPD
 
Är inte CE-märkningen delvis till för att begränsa importen av billiga "kinesprodukter" som hotar marknaden för etablerade märkestillverkare? Tycker att många sk stämpel- och kontollkrav kan kännas lite otidsenliga i dagens samhälle. Med dagens produktionsteknik borde dessa krav redan vara uppfyllda redan hos producenten. För inte vill väl en elektronikproducent medvetet leverera dåliga produkter?

//QRP
 
Back
Top