Har solen äntligen vaknat till liv nu?

SM4FPD

Well-Known Member
Kolla, 200 solfläckar: Solar Terrestrial Activity Report
Det är oxo full gas på 24 - 30 MHz på kvällarna numera.
Blir det trots försening ett riktigt solfläcksmaximum nu?

Det hörs och körs mellan världsdelarna på kvällarna nu på 28 MHz
En FM relästation från New York finns på 29,62 MHz.
Samma fullständinga kaos vad gäller FM och dess bandbredd som på VHF och UHF. Vissa FM stationer breder ut sig upp till 50 kHz. Andra hörs knappt med deviation på +-500 Hz.

Några frågor till forument:
Kör ni något på 50 MHz , jag har själv inte haft tid att gå upp dit.
Finns någon 29 MHz FM relästation numera i drift i SM?
Någon som lyssnar mellan 30 och 50 MHz, förr kunde man höra mycket spännande, exvis Polisradio från glesbygderna i USA. En massa relästationer.


27 MHz är som det var förr, dvs en kraftig brushöjning på varje kanal, uppskattningsvis flera hundra stationer sänder på varje kanal och det bildas ett brus, blandat med interfernser och enstaka tal. Däremot har 27 MHz växt till sig rejält och täcker en stor del av 28 MHz amatörband numera.

de
SM4FPD
 
Last edited:
Hej!

Jadu, visst är det full gas på 28 MHz, i går kväll vid strax för halv-åtta så riggade jag upp min UK/RT-320 på gräsmattan, med en 2½ m whip så körde jag en ham Portland. Han var gott o väl 59+ jag fick 57.

Min uteffekt 30 W PEP.
 
Häromdagen kunde man höra ryskt tal på bl.a. 28,150MHz FM!
Undrar just om det var CB-radio eller amatörradio.

/Micke
 
10m börjar vakna upp. EU till Japan och Australien ser det ut som... Hoppas att det håller i sig ett tag.... 10m beamtankarna börjar komma rejält nu...

73 de Kai
 
GLD:
Det är taxi i Moskva som kör på 28mHz FM.
(mHz skrev jag bara för att FPD skall få anledning att kommentera!)
 
När min motstation i ett QSO säger QSL i frågande ton (Foni) brukar jag kontra med via bureau or direct? Då blir det som regel ganska tyst ett par sekunder...
 
FBJ de APQ,
Hej. Håller med dig Bjarne. Radioamatörer har en underbar förmåga och fantasi att använda Q-förkortningar felaktigt. De flesta "missbrukarna" är till stor del f d 27MHz användare.

Enligt ITU:
QSL Can you acknowledge receipt? I am acknowledging receipt.


Enligt Televerkets supplement för fartygs- och kuststationer:

QSL Kan Du ge mig kvittens? Jag kvitterar.

QSL innebär att man kvitterar ett telegram, en wx-rapport, ett meddelande etc och har en tyngre innebörd jämfört när man talar om att "ditt sista sändningspass rätt mottaget" med ett "R" (telegrafi) eller "Copied", "OK" e d på telefoni.

Ordet QSL är dessutom "juridiskt" bindande. Har du sagt, eller sänt, QSL är du ansvarig för att du tagit emot meddelandet rätt som kanske skall överlämnas till en annan person eller vidarebefodras på telex eller telefon.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag trodde QSL bettyder "kom" eller "over" (ironi)
Min uppfattnng är dock at QSL med den betydelsen kommer utomlands ifrån.
Jag vet inte om jag har hört det på 27 MHz.
Möjligen på senare tid då man där härmar radioamatörer, man ser upp mot radioamtörerer och gör som dom.
Q-förkortningarna finns, eller fanns överhuvudtaget inte i licenskraven för att få tillstånd att använda kommunktionsradio.

Var du, Bengt, SM6APQ, fått informaionen om att Q-förkortningsmissbruk kommer ifrån 27 MHz vore kul att veta???

Själv lyssar jag inte så mycket, eller rättare sagt hör inte så mycket trafik att jag hört sådant. Däremot använd de gamla Amerikanska polisförkortningarna.

De SM4FPD
 
När jag tog C-certifikat 1970 var Q-förkortningarna en del av examinationen.
Även i den militära radioutbildningen.

Kan inte påminna mig att "QSL" på telefoni blev vanligt förrän
27 MHz-invasionen på 144 MHz FM kom under andra halvan av 70-talet.

Minns att jag börja höra sådant på 2m-repeatrarna när jag bodde i Göteborg
tillsammans med signalrapporter av typen "du e la 4 bananer å 2 tomater"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
missbruk av Q-koden

FPD de APQ
God afton Roy.

Var du, Bengt, SM6APQ, fått informaionen om att Q-förkortningsmissbruk kommer ifrån 27 MHz vore kul att veta???

Jag jobbade för "skumrasket", Televerkets Kontrollstation i fem år. En av uppgifterna var att avlyssna, registrera och inrapportera olaglig trafik på 27 MHz. Min chef tyckte att jag var lämplig för uppgiften. Jag var tvungen att lyssna och bandinspela eländet i tusentals timmar...

73
Bengt SM6APQ
 
Jag jobbade för "skumrasket", Televerkets Kontrollstation i fem år. En av uppgifterna var att avlyssna, registrera och inrapportera olaglig trafik på 27 MHz. Min chef tyckte att jag var lämplig för uppgiften. Jag var tvungen att lyssna och bandinspela eländet i tusentals timmar...

73
Bengt SM6APQ

Intressant med förstahandsuppgifter.

Skulle vara av stort intresse att höra mer om hur diskussionerna gick under åren 1968 - 1970 om att införa den telegrafifria T-licensen.

På "ledningsnivå" var väl både Televerket och SSA positiva, Tvt eftersom man såg en chans att bli av med ett "ordningsproblem" på 27 MHz genom att flytta "klientelet" till 144 MHz, och SSA för att man såg potentialen för ett kanske flerdubblat medlemsantal.

Däremot vet jag att det fanns delade meningar bland "gräsrötterna" om det vettiga i att ta bort telegrafikravet. Minns själv vagt hettade diskussioner i ämnet inom ÖSA som 13-åring 1969, och jag är rätt övertygad om att sådant också förekom i andra klubbar.

Om Bengt/APQ eller någon annan som var med på Tvt-sidan under denna tid kan utveckla saken vidare vore det av historiskt intresse, och samma gäller ev. minnesgoda amatörer som var med i SSA-styrelsen vid denna tid.

Tyvärr får jag väl inte uppleva ett återinfört telegrafikrav, men hoppet är det sista som överger människan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM de APQ,
Good morning:

Min chef på kontrollstation lämnade ett skriftligt förslag till Centralförmultningen (förvaltningen) att införa någon slags "morsebefriad" licens för att bli av med det ökande tumultet på 27 MHz. Tillståndet skulle då berättiga användarna till frekvenser över 30 MHz, d v s 144 och 432 MHz. Fortfarande rättade man sig efter ITU-regeln "inga användare utan morsefärdigheter på HF".
Tror det var 1967 eller 1968. Min chef reagerade starkt när han fick lyssna på de band jag spelat in från olika platser i västsverige på PR-bandet. Detta fick honom att skicka förslaget till Farsta. Vet ej om detta skapade T-licensen? Skulle tro att flera sådana förslag skickades in från andra organisationer.

Not. När jag nämner "olagligheten" på 27 MHz gäller det inte "legala" användare. Hit hörde taxi, jägare, vägförvaltningar, transportdirigering etc, som alla uppträdde korrekt. Det var denna kategori som klagade hos Televerket att dom p g a störningar ej kunde utnyttja sin licens. Televerket i Farsta beordrade därefter kontrollstationerna, bl a i Onsala och Enköping, att sätta igång "jakten".

Jag minns såväl när jag under ett kvällspass fick ett samtal från Angvall på avstörningstjänsten i Järnbrott som i sin tur fått klagomål från de "legala" användarna av 27 MHz. Angvall ville att vi (Onsala) måste sätta igång avlyssning och identifiering av syndarna omedelbart. Detta var i mars eller april 1966.

Sedan dess har min åsikt i stort hängt kvar om dessa utövare av 27 MHz - en samling radiointresserade som ej ville lära sig varken teknik, morsefärigheter eller ett hyfsat "kommunikationsuppträdande".

73
Bengt SM6APQ
 
"Har solen äntligen vaknat till liv nu?" var Roy's retoriska fråga.

Istället för att diskutera det komplexa ämnet "solcykler" så hamnade tråden raskt i den vanliga repeat-loopen:
27 MHz, CW samt det var bättre förr.

Jag är lite modig och slänger ut en fråga som har med tråden att göra, får se om någon nappar.

Vad tror ni? Solen verkar ju peak'a ordentligt just nu. Är det en normal topp, sådana som alltid finns under ett maxima? Eller är det något som kommer fortsätta, alltså att det här maximat blir bättre än de tidigare prognoserna?

Någon som vågar gissa, eller någon som läst något från sol-forskarna?

73 de SM0RVV
 
Jag tror att toppen beror på att man för några månader sedan förutspådde att solaktiviteten skulle vara konstant eller sjunka...

Ingen vet vad variationerna i solaktivitet beror på, varför den gamla sanningen att det är "svårt att sia, i synnerhet om framtiden" är särskilt giltig.

När det gäller att "det var bättre förr" är detta obestridligt.
Titta t.ex. på solfläcksaktiviteten 1959.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
... När det gäller att "det var bättre förr" är detta obestridligt.
Titta t.ex. på solfläcksaktiviteten 1959.
Just det, ju förr desto bättre, men tyvärr hade jag inte upptäckt amatörradion på den tiden - endast "the station of the stars", Radio Luxembourg.

Det ledde i och för sig så småningom fram till ett amatörradiointresse tack vare SM3DEH, men det är en annan historia.

/ Göstha
 
Back
Top