Har solen äntligen vaknat till liv nu?

Och apropå de just nu fina konditionerna bl a på 10 m, så hörde jag i morse en JA-station på 40 m CW på min lilla Kenwood TH-F7 och en trådstump till antenn. Det var sannerligen inte den rätt usla mottagarens och dito antennens förtjänst! För att travestera Folke Ohlhagen så är det inte utan att rentav den gamla järnsängen kan komma till heders ... ;)

Så småningom lär det väl bli vinterpälsens tur också.

/ Göstha
 
RVV du har rätt. Vi har förirrat oss en aning från den ursprungliga tråden.

Jag tillhör skaran av radioamatörer som upplevde de fantastiska konditionerna åren 1957 - 1959. Var telegrafist på en tankbåt som trafikerade "Perversa" Viken, Indien, Indonesien, Australien 57/58. Hade med mig ett hemmabygge, 18 watt output, xtallstyrd och kapabel till 7 14, 21 och 28 MHz. Körde hela världen. Hade även 2 st 8 MHz xtaller och hade flera QSO med SAG från västra Australien på 16 MHz. Bra reservTX till fartygets ST-450 (450 watt output).

Började på SAG maj 1958. Kommer ihåg att vi på hösten samma år kunde höra taxibilarna i New York på 40 MHz (RX Hammarlund SP-600) trots att kuststationen ej hade antenner för detta frekvensområde.

Jo föresten, någon gång på våren 57 när jag gjorde värnplikten på Tingstäde Radio, Gotland, hade vi enstaka QSO med svenska FN-bataljonen i Gaza på tullens frekvens, 40,250 MHz om jag inte minns fel. Bataljonen utrustning: ryggsäcksburna RA-någonting.

73
Bengt SM6APQ
 
... och möjligen trodde ni kanske att så skulle konditionerna förbli, eller blev ni redan från början upplysta om solfläcksvariationerna?

/ Göstha
 
Just nu Japaner på 40 m SSB. 59+
Men dom är dåliga på att säga sina call. Snackar lokalt tydligen...
Kom en YO-stn som ropade CQ på samma frekvens. Sen försvann dom.
 
Last edited:
Finns någon 29 MHz FM relästation numera i drift i SM?
Någon som lyssnar mellan 30 och 50 MHz, förr kunde man höra mycket spännande, exvis Polisradio från glesbygderna i USA. En massa relästationer.

En repeater på 29620 kHz finns i Stockholm som även är korslänkad till RU5, den har varit väldigt aktiv sista dagarna. QSO'n har körts med både sydeuropa och några stationer i Florida.

Har själv även fått in andra repeatrar på 29620 som verka vara amerikanska, bland annat körde USA något radionät för en tävling i helgen.

Jag gjorde några försök att söka igenom 30-45 Mhz med min begränsade utrustning men fick inte in något speciellt, tidigare fanns det personsökare mellan 35-36 Mhz i USA som var en bra indikator men jag tror man lagt ner detta system. FCC auktionerade ut dessa 2010.

/Lars
 
Stor respekt till Bengt, SM6APQ erfarehet från avlyssning av komradion, det måste dock vara ett antal år sedan? 10 - 20 år???
Troligen är det oxo stor skillnad på trafiken på 27 MHz i olika distrikt, själv har jag aldrig hört Q-förkortningar eller felanvända Q-förkortningar på 27 MHz.
Jag lyssnade under helgen på 25 - 28 MHz och hörde tusentals stationer, men inte en enda feltolkad Q förkortning.
Lokalt här i värmland är det så gott som stendött på 27 MHz.
Jag upplever att QSL används som "kom" av radioamatörer och att det har börjat de sista 5 åren. Och kommer utomlands ifrån och härmas efter av erfarna radioamatörer i SM.

Skit samma, solen handlade det ju om här.

Att Solaktiviteten har inverkan på VHF och UHF känner vi ju till, men än verkar det vara klent med signalstyrkorna på VHF, eller har någon sypunkter?


Hörde en Amerikansk 29,62 MHz relästation igår och det verkade som de höll på med ett sambandsuppdrag, någon biltävling, korta snabba och god disiplin. De flesta hade väldigt god kontroll på din deviation.
Mycket effektiv kommunikation och med subton behövde man ju inte starta relästationen i ett kör, utan bara prata på.

de
SM4FPD
 
FPD de APQ

Stor respekt till Bengt, SM6APQ erfarehet från avlyssning av komradion, det måste dock vara ett antal år sedan? 10 - 20 år???


Jag skrev:

Tror det var 1967 eller 1968. Min chef reagerade starkt när han fick lyssna på de band jag spelat in från olika platser i västsverige på PR-bandet.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
"Finns någon 29 MHz FM relästation numera i drift i SM?"

Göteborg har en på 29,680MHz -100kHz
 
Last edited:
Back
Top