Harbach elektronic and pa0fri frinear

Hej är det någon som kan morse som kan identifiera hans signal när han tellegrafferar med som det låter elbuggen
för det går ganska snabbt eller?Så kanske man kan spåna vidare om personen
har någon hemsida med intressanta prylar

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Mina föräldrar på sjuttio talet hade en Telefunken färgteve som fungerade länge och som var stryktålig
när man tittade ner på baksidan så såg man att det satt elektronrör där om det nu var ett PL 519 eller
något annat och förmodligen en kaskad eller en DY diod jag vet inte varmt vart det hursomhelst.
 
Undrar om det kan vara en arduino eller liknande enchipsdator med display ? + swr brygga och med volt & ampere "sensorer"..

Försöker förstå hur rören arbetar. Kan det vara Klass B ?. Dvs de förstärker 180° av insignalen och utgående 'tank krets' återskapar den förlorade halvan ?
Någon på forumet som vet ?

Hej!
Rören jobbar antingen i klass AB eller B. (variant AB finns som AB1 och AB2)
Klass B ger högre verkningsgrad, på bekostnad av att utsignalen blir lite smutsigare, hur mycket varierar.
Som du är inne på så fungerar tankkretsen som ett svänghjul, en halvperiod "puttar på" och kretsen "svänger till" den andra halvan.

Display för att med siffror visa anodström, gallerström osv tycker jag är fullständigt förkastligt.
Här är det analog visning som gäller!
 
Hej är det någon som kan morse som kan identifiera hans signal när han tellegrafferar med som det låter elbuggen
för det går ganska snabbt eller?Så kanske man kan spåna vidare om personen
har någon hemsida med intressanta prylar

mvh Lasse sm0ydo

Jo snabbt går det, men ja tycker det låter som han nycklar direkt i takt med utgående CW.. O det kan nog vara 200-300 W han sänder, när jag kikar
mer noggrant på hans SWR/Effekt mätare.. PA1FP är hans callsign står det i youtube infon.
 
Last edited:
Hej!
Rören jobbar antingen i klass AB eller B. (variant AB finns som AB1 och AB2)
Klass B ger högre verkningsgrad, på bekostnad av att utsignalen blir lite smutsigare, hur mycket varierar.
Som du är inne på så fungerar tankkretsen som ett svänghjul, en halvperiod "puttar på" och kretsen "svänger till" den andra halvan.

Display för att med siffror visa anodström, gallerström osv tycker jag är fullständigt förkastligt.
Här är det analog visning som gäller!

Svänghjulseffekt.. Förklarar saken. Jo analoga visare hade jag valt ifall ja hade byggt något liknande. Man hinner se vad det står och kan se vart det barkar åt:)
Stoppar man in en liten dator i hygget är det nog xtra viktigt med avskärmning och RF avkoppling. EMP vs EMC
 
Hej jag hittade mer bilder på slusteget och annat på qrz.com och det är en atmega 32 controler som anvånds.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej appropå runda instrument jag håller oxå på med ett 144 Mhz slutsteg med Eimac 4 65 slutrör och
nätdelen har flera runda svarta likadanna Weston instrument med olika mätområden och dom kommer
förmodligen ifrån någon kommersiell drivsändare då dom satt i en 19 tums panel på rad.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!
4-65A lyser fint, både från glödtråd och anod.
Men, kanske ett lite udda val?
 
Jo men den gången så började vi i fel ände alltså så först så köpte jag slutrör och sen så tog vi reda på
vad man kunde använda dom till men Karl Arne Aom hjälpte till med att mofifiera ett schema med
slutrör modell i samma familj som typ 4 125 så det håller jag på med åxå men det är en del mekaniskt
pyssel med att få ihop det men det är på god väg man skyndar långsamt .

Interessant att titta på sm5 suh hemsida för information och bilder på olika slutsteg och hur dom
är uppbyggda och få lite wibbar om på hur man kan göra rent praktiskt.


Vridkondensatorn som jag köpte ifrån Mainline electronics visade sig ha 1/4 tums
storlek på utgående axel men hålen där man skruvar fast den i panelen har
M4 gänga och inte tumgänga som jag misstänkte först efter provande
Med en del skruvar i Sifvert skruvs sortiment och det är som vanligt
att man tror det värsta direkt men så var det inte.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Hur många radio project jobbar du parallelt med ? :D Vad för mätutrustning använder du ? Krävs oscilloscope eller klarar man sig hyffsat med multimeter ?
 
Jo jag har en del mätinstrument men mest analoga sådanna som jag kan reparera ifall jag
kör sönder dom jo jag har ett 100 Mhz 2235 Tektronix och en hsp probb med mätinstrument
som passar till probens ingångsresistans och en del Tektronix prober till scopet.

TDA 7000 var en Svebry byggsats som jag hittade på tradera för flera år sedan
men det visade sig fattas en del keramiska kondensatorer efter att jag tog
min digitala mätbrygga och kollade igenom alla kondensatorer som
det inte gick att läsa på och märkte
upp i påsar och antal .På dom som är kvar måste jag bara mäta upp hur
många moduler som dom ska vara och det har jag inte orkat med ännu.
Eller om jag struntar idet

Hiland spänningsaggregatet har jag allt men där fixar jag det mekaniska
när jag kan sitta ute och borra och fila i lådan för att få till alla hål
 
Last edited:
Jag hämtade ut byggsatsen till kondensatorkortet idag men jag fick betala en importskatt på 237 kr
men nu är det gjort hursomhelst skönt att ha den hemma men kortet är ganska litet så jag behöver nog
inte sätta det på högkant i det stora schassit men tre av dom fyra hålen är ihopbunda
men en bana jag får gå till internetbutiken och skriva ut schemat på det
 
Hej vad är skillnaden om man har dom fyra anoderna parrallellkopplade direkt till spolen eller
om det sitter en anod schoke på varje rör som på videon på youtube i tråden på första sidan ?
mvh

sm0ydo
 
Hej vad är skillnaden om man har dom fyra anoderna parrallellkopplade direkt till spolen eller
om det sitter en anod schoke på varje rör som på videon på youtube i tråden på första sidan ?
Det sitter en sk "parasitdrossel" på varje anod.
Dom är till för att minimera risken för självsvängning på höga frekvenser.

PA0FRI har ju visat en annan variant.

EL519_suppressor.jpg
 
Last edited:
Hej ska man sätta en plexiglasskiva över det där arangemanget med anodschokarna så att man
inte råkar att kommå åt det ifall anodspänningen är igång och man får en stöt eller
det ser ut som om koppartrådarna sticker upp en bit i luften livsfarligt vårre ser det ut att vara.

mvh Lasse sm0ydo
 
En del kommersiella slutsteg har en gränslägesbrytare för locket har jag sett som slår ifrån högdpänningen
eller vad det är som den slår ifrån .

Man borde kanske sätta dit ett Kilovac vacumrelä till högspänningen som påverkas av ett gränsläge när
locket till högspänningen på rören är borta ifall man fumlar runt och är trött när man labbar med
slutsteget.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej går det att en ny liten Kraus Naimer vridomkopplare ur CG4 serien min ser ut att ha åtta lägen

och heter A 543 till band switch för att byta uttag på spolarna i tank kretsen mellan C1 och C2 ?

mvh Lasse sm0ydo
 
hej jag har några anod chokar i två olika storlekar som ser ut att komma ifrån
någon kommersiell sändare dvs motstånden är gröna med en spole lindad
utanpå Lödd på ändarna med lits till en pinne som är gängad med en
porslins genomföring i botten .

Är det någon som känner igen dom här prylarna ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top