Hej hembyggare av sspa 160M-6M!

Det viktiga är att kopplingarna är ovillkorligt stabila, och att det inte finns möjlighet att skicka in för mycket driveffekt.
Överdrivning kan förstöra transistorerna mycket snabbt.
 
Jo, man har sett reklamen. Jag har också sett hur de smäller av väldigt enkelt.
Man måste ha koll på ineffekten samt strömmen, annars smäller det.
 
I den utredning om tillförlitlighetsproblem hos MOSFET-PA (BLF244 m.fl.) som jag tog del av
för dryga 10 år sedan pekade man på att det oftast var överstyrning och instabilitetstendenser som "tog död" på
transistorerna. Ett extremfall var när självtesten (!) förstörde transistorerna.
Lyckligtvis ovanligt.
 
När det gäller 144MHz kan jag rekommendera ART2K0FE. Den är tänkt att gå med 65V, men funkar bra med 50V om man nöjer sig med den gain det blir då.
Jag har uppdaterat 2m sidan lite med ett par bilder hur mitt steg ser ut nu.


Skulle man vara intresserad av andra prylar som tex rörslutsteg hittar man det här.


73
 
Fler av er har frågat efter erfarenheter från ett hembyggt medeleffekt PA. Mitt hembygge ser jag att några har kikat på så därför delar jag med mig av min erfarenhet. Jag skrev ner en liten story med bilder i ett pdf dokument som bifogas.

Övervakning och kontroll av själva PA och annat baseras på en konstruktion av ON7EQ som jag modifierat en del. Den originalbeskrivning med tillhörande firmware fungerar inte. Programmet är skrivet för ett 144MHz PA med 1500W max effekt. Det är skrivet i en enda lång lista så det skulle behöva en ordentlig omdesign men själva övervakningen sköts av hårdvara på ett W6PQL kort så det funkar ok.
Tilläggas kan att jag försökte lägga in en liten fråga på det forum som skapades i samband med att byggsatsen började levererades. Inget svar och sedan var frågan borttagen. Ett övervakningssystem nämndes i begynnelsen men av det har jag inte sett något.
Har kört med PA:t sedan årsskiftet utan att märka några som helst problem med instabilitet eller andra problem.
 

Attachments

Den komplexitet som Börje/DHD kommit upp i är nog ganska representativ.
En viktig funktion är att inte kunna sända om fel LP-filter är inkopplat,
och det finns flera metoder för att hindra detta.

Ett beprövad metod är att "smyga upp" effekten vid första sändningstillfället
och kontrollera att den reflekterade effekten inte överskrider, säg, 20 %.

Att bygga ett sådant PA kräver nog att man inte sätter alltför högt pris på sin arbetstid.
Bara delarna hamnar i "häraden", inkl frakt, tull och moms:

4000 (Nätagg)
1500 (fläktar, hölje mm)
1500 (kylfläns)
14000 (byggsatser från QRPLabs och W6PQL)
1000 (SWR detektorer, Arduino mm)

c:a 22 "papp".

Det går kanske att pressa priset med 20% om man handlar uppmärksamt,
men det gäller att inte ha sönder något "under resans gång".
 
Snygga byggen. Vilken ambition....

Litet Off Topic med 144 MHz...

Har man inte det tålamodet och inte kW effektkrav klarar man sig med några hundralappar. Här undertecknads 144 MHz hembygge. Pga störningsnivån är inte 2M ett prioriterat band men det skadar ändå aldrig med hyfsat uteffekt. Steget räcker oftast till för att hamna i den övre delen av resultatlistan från NAC-testerna.

AnnabodaPA_s.jpg

VHF-"Palleten" på bilden kostade 50 pix i Ånnaboda 2023. Efter omtrimmning och komplettering med några ATC-kondingar ger steget med lätthet 300W och går linjärt och snyggt. Resten av inandömet är ett gammalt "OnsalaChassie", en lokal standard som togs fram på OSO för att kunna användas i alla byggen som gjorts under åren. När kraven på RFI-täthet ökade skrotades allt sådant matriel ut och ersattes med Schroff "Multipac" lådor.

Koaxreläet i mitten är ett samköp genom VMG. Tyvärr latchande men en snodd hemmablaskad konstruktion från W6PQL fixar den saken. Nätagget ett 1kW 27V containerdyk från ///. Uteffektmetern avsedd för någon Drake pryl kostade några tior i Eskilstuna. "Röret" nedanför fläkten är ett 144-146 MHz K&L filter även det från containerdyk. Den röda "loopen" ovanför palleten används mha en strömprob för att ställa in viloströmmen. En hemmagjord SWR-brygga ger hyfsad noggrannhet map. fram/back-effekt.

Fläkten suger in luft utifrån och blåser den genom kylflänsen under palleten. Varmluften ventilleras sedan ut på 19" lådans högra sida. En extrafläkt ventillerar nätagget för säkerhets skull.

Jag uppskattar totalkostnaden till < 300 kronor. Byggde steget under några dagar när inspirationen var förvånansvärt hög.
 
Last edited:
Snygga byggen. Vilken ambition....

Litet Off Topic med 144 MHz...

Har man inte det tålamodet och inte kW effektkrav klarar man sig med några hundralappar. Här undertecknads 144 MHz hembygge. Pga störningsnivån är inte 2M ett prioriterat band men det skadar ändå aldrig med hyfsat uteffekt. Steget räcker oftast till för att hamna i den övre delen av resultatlistan från NAC-testerna.

View attachment 11734

VHF-"Palleten" på bilden kostade 50 pix i Ånnaboda 2023. Efter omtrimmning och komplettering med några ATC-kondingar ger steget med lätthet 300W och går linjärt och snyggt. Resten av inandömet är ett gammalt "OnsalaChassie", en lokal standard som togs fram på OSO för att kunna användas i alla byggen som gjorts under åren. När kraven på RFI-täthet ökade skrotades allt sådant matriel ut och ersattes med Schroff "Multipac" lådor.

Koaxreläet i mitten är ett samköp genom VMG. Tyvärr latchande men en snodd hemmablaskad konstruktion från W6PQL fixar den saken. Nätagget ett 1kW 27V containerdyk från ///. Uteffektmetern avsedd för någon Drake pryl kostade några tior i Eskilstuna. "Röret" nedanför fläkten är ett 144-146 MHz K&L filter även det från containerdyk. Den röda "loopen" ovanför palleten används mha en strömprob för att ställa in viloströmmen. En hemmagjord SWR-brygga ger hyfsad noggrannhet map. fram/back-effekt.

Fläkten suger in luft utifrån och blåser den genom kylflänsen under palleten. Varmluften ventilleras sedan ut på 19" lådans högra sida. En extrafläkt ventillerar nätagget för säkerhets skull.

Jag uppskattar totalkostnaden till < 300 kronor. Byggde steget under några dagar när inspirationen var förvånansvärt hög.
Snyggt!
 
Jag vill påstå att detta illusterar hela frågeställningen.

Den som har tillräckliga kunskaper och är en erfaren "byggare"
kan komma undan med små kontanta utlägg.

Men detta kräver kunskaper och erfarenhet, och sådant får man endast
genom att starta med rimligt komplexa konstruktioner som man har en chans som
"nybörjare" att gå i land med.

Ett SSPA för HF på flera hundra watt är en ganska oförlåtande skapelse, som fordrar
att "byggherren" har skaffat sig åtskillig rutin och fingertoppskänsla.
Hur ska en förstagångsbyggare t.ex. kunna avgöra att skyddskretsarna gör vad de är tänkta för utan att riskera att förstöra transistorer för tusentals kronor på några millisekunder?
 
Kul att se alla snygga byggen!

Kostnaderna kan man hålla nere om det får ta lite tid.
Mitt bygge har följande kostnader:
Slutsteg och filtersmoduler 7600:-
Kopparplatta: 700:- Hittade ingen koppar på skroten så det blev en nyinköpt kopparbit.
Kylfläns: 280:- Tradera
Nätaggregat 2st 24V: 1000:- Tradera
Låda: 180:- Tradera
Fläkt kommer från en skrotad dator.
PQL-kort: Plankade delar av konstruktionen till ett eget kort.
Koaxrelä är "vanliga" 12A relän för 15:- per st.
Div. annat smått och gott är svårt att beräkna men lägg till 1000:- så borde det räcka gott och väl.
Totalt bör man hamna på drygt 10.000:-

Sedan skall man inte underskatta den trevliga tid man lägger på bygget. Vad skall man annars göra för vettigt?
 
Kul att se alla snygga byggen!

Kostnaderna kan man hålla nere om det får ta lite tid.
Mitt bygge har följande kostnader:
Slutsteg och filtersmoduler 7600:-
Kopparplatta: 700:- Hittade ingen koppar på skroten så det blev en nyinköpt kopparbit.
Kylfläns: 280:- Tradera
Nätaggregat 2st 24V: 1000:- Tradera
Låda: 180:- Tradera
Fläkt kommer från en skrotad dator.
PQL-kort: Plankade delar av konstruktionen till ett eget kort.
Koaxrelä är "vanliga" 12A relän för 15:- per st.
Div. annat smått och gott är svårt att beräkna men lägg till 1000:- så borde det räcka gott och väl.
Totalt bör man hamna på drygt 10.000:-

Sedan skall man inte underskatta den trevliga tid man lägger på bygget. Vad skall man annars göra för vettigt?
Fint pa-bygge och intressant läsning! Har aldrig gett mig på något slutstegsbygge i den klassen med transistorer men många ca-diton med rör. Instämmer för övrigt till fullo i det sista du skrev för så är det ju faktiskt.
 
Jag vill påstå att man nog bör vända på frågeställningen;
hur många timmar är man villig att lägga ner för en given besparing?

Säg att man "sparar" 10000 kr på 1000 timmars nedlagt arbete, då har man
"tjänat" 10 kr/timme.

Man kan då fråga sig om man kunde använt dessa timmar till
något trevligare eller till något som leder till målet snabbare.
 
Man kan ju se vad som sägs om en annan fritidssyssla :
"Segling; (av fornsv. segher, ”seg”, alltså egentligen ”att sega sig fram”) den ädla konsten att bli blöt och illamående genom att till höga kostnader ta sig ingenstans."

För mig är det en del av nöjet med att intala sig själv att det på något vis är till nytta...
Och i mitt fall håller det mig borta från dyr alkohol, vem har tid och råd att dricka / krogen när det finns dx att köra?
 
Back
Top