Kvicksilverlikriktare kunde man finna i mycket "tjockström".
De hade ett så lågt framspänningsfall att de även kunde användas vid relativt låga
driftspänningar. Andra generationens elektriska spårvägar och tunnelbanor som drevs från
växelströmsnät använde ofta sådana.
När jag för riktigt länge sedan gick SL:s elsäkerhetsutbildning nämnde en instruktör vilka strömmar som kunde förekomma där, uppemot 6000-7000 A per matningsstation, och att det dröjde innan det fanns halvledare som klarade detta.
Sedan hittade man ofta sådana likriktare i stora sändare av olika slag.
En "klassiker" var kraftaggregatet i Deccas flygspaningsradar "Type 80" som såldes i några exemplar till Sverige i mitten av 50-talet och blev en av grundbultarna i STRIL-60.
Jag hade en lite äldre kollega på Telub som hade jobbat med denna i mitten av 60-talet och kunde berätta om dess "lynnighet". Likriktarna behövde skyddas mot kalldrag och vibrationer (mer om detta senare)
Men rören var känsliga. Skulle värmas i flera minuter innan man fick lägga på högspänning och så fick jag ordna fläktkylning av nederdelen av rören för att det inte skulle bli för högt tryck på kvicksilverångan och överslag.
"Baktändning" i en kvicksilverlikriktare kunde orsakas på flera sätt. När man körde
Standard Radio CT5 på full effekt inträffade det av och till att högspänningssäkringarna löste med en smäll motsvarande ett hagelbösseskott. Orsaken kunde spåras till att det var stor spridning på PIV hos 872-orna. SM6BBM tröttnade omsider på driftavbrotten och ersatte dem med kiseldiodstaplar vilket gjorde susen. Sedan var det "bara" överslagen i slutrören kvar...
Kalldrag kunde få dramatiska konsekvenser. När jag besökte Reykjavik Radio TFA 1991 besökte jag och TF3LJ sändarstationen. Där fanns ett antal 45 kW Collins 204J SSB-sändare vilka använde kvicksilverlikriktare. Dessa hade placerats där i början av 60-talet av USAF.
Dessa gick ganska varma, och för att få ner innertemperaturen tog man bort täckplåtar bak på sändarna. När ventilationsaggregat startade och blåste friskluft ner på likriktarna kunde det bli sådana "baktändningar" med "hagelskottsljud". De löstes på samma sätt, med kiselstaplar.
Om man var lite förtänksam kunde problemet undvikas redan i upphandlingsstadiet.
Min värd vid ett besök på Nordeich Radio sändarstation i Elmshorn 1984 måste det ha varit,
Fernmeldeoberinspektor dr Malina, berättade att ett krav vid upphandlingen av de 18 30 kW sändarna där varit att det inte fick användas några gasfyllda likriktarrör.