HF-Antenn på segelbåt

SM0UTY

Active Member
Hej,

Är det någon som har tips på hur man få till antenn för HF på en segelbåt? Båten är inte min, så jag kan inte montera något permanent. Jag tänker mej nåt i stil med ett metspö på 5 meter, trådradiator och en/flera radialer på båtdäcket.

En annan variant är förstås att hissa upp en tråd i masten, men det verkar krångligt eftersom jag är rädd för att det trasslar sig eller nåt skulle fastna vilket vore besvärligt. Dessutom är det ju mycket metall i närheten som kan störa.

Har tänkt använda min KX3 med inbyggd antenntuner.

Mvh Hans
 
Montera metspöt på relingen lutande snett bakåt i aktern. Anslut koaxialkabelns skärm till relingen med en slangklämma eller dra ut en radial som kan fästas i relingen fram till fören. Längden är okritisk och den behöver inte heller göra elektrisk kontakt med relingen. Det räcker med en (1) lina. Försök hålla matarkabeln kort, helst inte längre än några meter om du vill ha hög verkningsgrad i antennen på de banden där 5 m sprötet blir högimpedivt i matningspunkten. Närmast 28 MHz är lite kritiskt. Kan du ha radion ännu närmare antennen så behövs ingen koax alls utan du kan ansluta antenntråden och jordlinan direkt till radions antennkontakt t ex via en BNC till bananhylsa adapter. KX3:ans inbyggda tuner stämmer förmodligen av alla band mellan 7-28 MHz till lågt SVF, och kanske även 3,5 MHz om du har tur.

Jag har en 5 m whip på husbilen och använder de båda "railsen" på taket som "jordplan". Railsen är ihopkopplade med två al-profiler där solcellerna är monterade men har inte kontakt med husbilens plåttak av någon anledning. Det blev bra. Min KX3:a stämmer av 7-28 MHz perfekt och 3,5 MHz till SVF 3:1. I mitt fall har jag några meter 60 ohm TV-koax mellan antennfäste och radio. Befintlig kabel som väl använts till TV av förra ägaren kan jag tro. Ingen TV behövs.
 
Back
Top