HF mobilt

bobban74

New Member
Hejsan!

Är det någon som vet om bilens elektroniska komponentet, som databox etc. kan ta skada om man kör 100W på kortvågen med antenn på taket (mobilantenn) eller om bilen står för nära en sändar antenn, tex dipol, vertikal? Jag kör en Golf -00

Jag funderar nämligen på att köra lite HF mobilt, och portabelt eftersom jag inte har möjlighet att köra det hemifrån (får inte upp någon antenn på taket).

Vill inte få bilen förstörd och gå hem om man åker ut till nått fint ställe...

73 de Robert
 
Last edited:
Jag vet inte vad man kan skada men jag vet att det står i manualen på Polo'n (nya modellen) att man inte får köra mer än 5 watt om man skall ha en komradio i bilen.
 
I samband med avstörningen slog jag även in databoxen med alu-folie som jordades, det funkade bra för mig med 100w och takantenn, men det är ju ingen garanti.
VARNING ! för att hf-avkoppla in/ut gångar till den med kondingar, det testade jag, varvid det efter ett tag luktade bränt. Tog snabbt bort dom igen, men följden blev att temp & tankmätare efter det bara visar max 1/10 av fullt utslag.
Bilen var en POLO 90'a.
 
Låter som man måste vara väldigt försiktig. Kanske bäst att ta det säkra före det osäkra och stå still och snacka HF och placera antennen en bit ifrån bilen.
Och så slipper man ta ögonen från vägen när man måste pilla på radion :)
 
Back
Top