SM0ETT / Hans
Well-Known Member
SM5NFT ställer en mycket intressant fråga som resulterar i en "längre svada" från de
flesta "självutnämnda antenngurus".
Jag vill tolka problemet till: < hur göra en ändmatad resonant halvvågsantenn? >
Låt mig beskriva en kalifornisk antennkonstruktion som visserligen, praktiskt, är än-
matad men i verkligheten är mittmatad! < Hokus Pokus i kvadrat !![Confused :confused: :confused:](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f615.png)
A) Mät upp och löd in en kvarts våglängds enkelledare till koax mittledare.
B) Mät upp en kvarts våglängd , från änden, på koaxkabeln.
C) Från denna punkt på koax, mot station, linda 10-12 varv av koaxen på ett 2"-3"
VP- eller pvc-avloppsrör.
D) dra in resten av koax till stationen och anslut.
Här utnytjar vi möjligheten att det kan vara olika strömmar inuti och utanpå en koax-
skärm. Vanligtvis är detta "stående våg" och fruktat i radioshack. Inte här!
SM0AOM kommer nog att slå ner på antennen och hävda att den inte fungerar.
Jag har i ett antal år använt den för 28 MHz och, på 5 våningars höjd i söderläge,
hängt den horisontellt på "reflektors avstånd" utanför altanräcket och med 20W SSB
haft goda QSO:n med östra medelhavet !
Nyfiken som jag är "svepte" jag, för några veckor sedan, konstruktionen med min "MFJ-259 SWR-analysator", mellan 24.9 - 29,7 MHz. Tyvärr så föll genast "12m"
bort p.g.a. hög SWR men mellan 26,9 - 29,7 MHz var SWR-värdet lägre än 1:4.
Något som måste kunna anses som modesta värden.
Troligen "samarbetar" altanräcket och koaxdrosseln till att få ner SWR. Ska nog
"svepa" antennen ensamt vertikalt, det kan vara matnyttig kunskap för kommande
sommar-QSO:n.
flesta "självutnämnda antenngurus".
Jag vill tolka problemet till: < hur göra en ändmatad resonant halvvågsantenn? >
Låt mig beskriva en kalifornisk antennkonstruktion som visserligen, praktiskt, är än-
matad men i verkligheten är mittmatad! < Hokus Pokus i kvadrat !
![Confused :confused: :confused:](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f615.png)
A) Mät upp och löd in en kvarts våglängds enkelledare till koax mittledare.
B) Mät upp en kvarts våglängd , från änden, på koaxkabeln.
C) Från denna punkt på koax, mot station, linda 10-12 varv av koaxen på ett 2"-3"
VP- eller pvc-avloppsrör.
D) dra in resten av koax till stationen och anslut.
Här utnytjar vi möjligheten att det kan vara olika strömmar inuti och utanpå en koax-
skärm. Vanligtvis är detta "stående våg" och fruktat i radioshack. Inte här!
SM0AOM kommer nog att slå ner på antennen och hävda att den inte fungerar.
Jag har i ett antal år använt den för 28 MHz och, på 5 våningars höjd i söderläge,
hängt den horisontellt på "reflektors avstånd" utanför altanräcket och med 20W SSB
haft goda QSO:n med östra medelhavet !
Nyfiken som jag är "svepte" jag, för några veckor sedan, konstruktionen med min "MFJ-259 SWR-analysator", mellan 24.9 - 29,7 MHz. Tyvärr så föll genast "12m"
bort p.g.a. hög SWR men mellan 26,9 - 29,7 MHz var SWR-värdet lägre än 1:4.
Något som måste kunna anses som modesta värden.
Troligen "samarbetar" altanräcket och koaxdrosseln till att få ner SWR. Ska nog
"svepa" antennen ensamt vertikalt, det kan vara matnyttig kunskap för kommande
sommar-QSO:n.
Last edited: